عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
فیلم|
در مراسم فاطمیه اول سال ۱۴۰۲ هیأت آیین حسینی، حاج میثم مطیعی ابتکاری در برپایی مجلس عزای امّ الأئمه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به کار گرفت که با استقبال کودکان مواجه شد.

عقیق: هیأت آیین حسینی که میثم مطیعی مداح آن است در عزاداری فاطمیه اول امسال (1402) در یک اقدامی نو 2 شب نخست عزاداری را به کودکان اختصاص داد، یک شب پسر بچه‌ها و یک شب دختربچه‌ها.

اما شاید نقطه درخشان این ابتکار زاویه ورودی بود که برای داخل کردن کودکان به فضای مصیبت اهل بیت علیهم السلام در نظر گرفته شده بود. این زاویه ورود را شعری از محمدمهدی سیار رهبری می‌کرد که محور آن «مهر مادر و فرزندی»، با اسم رمز «مهربونْ مادر» بود.

سیار در این شعر از زبان فرزندان حضرت زهرا در ماتم و غم مادرشان سخن می‌گوید، او در این شعر به خوبی روایت تاریخ از ماجرای وداع کودکان معصوم حضرت زهرا را با مادر جوان خود و «گریه در سکوت» آنها را توصیف حضرت زهرا و فرزندانش تلفیق می‌کند و ضمن برانگیخن احساسات مخاطبان کودک، پیام‌های تربیتی را نیز با کلید واژه‌هایی چون «صبر و استقامت» از زبان فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیهم به مخاطبان منتقل می‌کند.

یکی از وجوه سوزناک ماجرای شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که ایشان در حالی در نخستین سال‌های جوانی به شهادت رسیدند که مادر چهار فرزند بودند و فرزند دیگری نیز در رحم داشتند.

روضه وداع امام حسن، امام حسین، زینب کبری و ام کلثوم سلام الله علیهم اجمعین با مادر جوانشان از دردناک‌ترین روضه‌هایی است که ما در هیئت‌های عزاداری اهل بیت علیهم السلام شنیده و با آن اشک ریخته‌ایم.

بدون شک احساس مهر و محبت متقابل بین مادر و فرزند فطری‌ترین، ملموس‌ترین و قوی‌ترین حس عاشقانه مشترک بین همه انسان‌ها است که در هیچ محدوده سنی و جغرافیایی محصور نیست و همه انسان‌ها فهم مشترکی از آن دارند، تا جایی که می‌توان مهر و محبت متقابل مادر و فرزندی را بین‌المللی‌ترین حس موجود در عالم نامید.

از این رو در جایی که شاید درک ابعاد گسترده ظلمی که به ائمه بعد از پیامبر شد برای کودکان کمی دشوار باشد، ماجرای وداع فرزندان حضرت زهرا (س) با مادر جوانشان که بر اثر لطمات وارده از سوی غاصبان خلافت بر مسلمین به شهادت رسیده است، روایتی است که می‌تواند مناسب‌ترین مدخل برای وارد کردن کودکان به فضای این مصیبت وارده بر اهل بیت و جهان اسلام باشد.

میثم مطیعی در پایان این مراسم وعده داد که با توجه به اولین تجربه موفق در برپایی مراسم ویژه برای دختران و پسران، در سال‌های آینده نیز این طرح را در دو شب نخست فاطمیه اول اجرا خواهد کرد.

در ادامه فیلم مجالس دخترانه و پسرانه فاطمیه اول هیئت آیین حسینی در سال 1402 را ببینید.

تعداد بازدید : 228
تعداد بازدید : 150

مراسم فاطمیه دوم هیأت آیین حسینی نیز از چهارشنبه 22 آذرماه به مدت 5 شب از ساعت 19:30 در امامزاده قاضی الصابر (ع) واقع در ده ونک برگزار خواهد شد. در این مراسم حجت‌الاسلام محسن قرائتی سخنرانی و میثم مطیعی نیز مداحی خواهند کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین