عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
شیخ حسین انصاریان مطرح کرد:
حجت‌الاسلام انصاریان گفت: روزی امیرالمومنین(ع) به میثم تمار گفت بیا با هم قدمی بزنیم. با هم کنار نخلی رفتند و حضرت به میثم گفت: به جرم باور کردن علی(ع)، تو را از همین نخل دار می‌زنند.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در شب ششم مراسم عزاداری دهه سوم جمادی‌الاول در حسینیه همدانی‌ها با بیان اینکه در شناخت نشانه‌های مومنان، درس‌های بسیار مفیدی برای زندگی قرار داده شده است، اظهار داشت: امام رضا(ع) می‌فرمایند ایمان مومن، گره قلبی با حقایق الهی است که از راه مطالعه یا شنیدن حاصل شده و مومنان از این طریق حق را یافته‌اند. ما در این دنیا هرچه را می‌بینیم به آن باور و یقین داریم اما قرآن و اهل‌بیت(ع) آنچنان بر مبنای حقیقت و اصول با ما سخن می‌گویند که به ندیدنی‌ها هم یقین پیدا می‌کنیم.

چرا میثم تمار با شنیدن عاقبت خود از کوفه فرار نکرد؟

وی ادامه داد: روزی امیرالمومنین(ع) که خود در قله ایمان و باور به حقایق بود، به میثم تمار گفت: بیا با هم قدمی بزنیم. این خیلی عشق دارد که علی(ع) به انسان بگوید بیا تا باهم قدم بزنیم، اما حالا که علی(ع) نیست ما می‌توانیم با نهج البلاغه‌ او قدم بزنیم.

این مفسر قرآن کریم افزود: با هم کنار نخلی رفتند و امیرالمومنین(ع) به میثم گفت: ۲۰ سال دیگر، به جرم باور کردن علی(ع)، تو را از همین نخل دار می‌زنند. تو در آن روز چه می‌کنی؟ میثم گفت من تا ابد با تو خواهم ماند حال هر کاری که می‌خواهند با من بکنند، تفاوتی ندارد. میثم با شنیدن عاقبت خود، از کوفه فرار نمی‌کند. این عقیده همان ایمان و گره قلبی به حقایق است؛ چون یقین دارد که کشته شدن به جرم عشق به علی(ع)، سکوی پرواز برای رسیدن به بالاترین درجات است.

فردی که پیامبر قبل از تولد در نمازها دعایش می‌کرد

انصاریان گفت: هر روز که میثم از کنار آن نخل رد می‌شد، دو رکعت نماز می‌خواند و به آن درخت می‌گفت که تو جایگاه عشق من به علی(ع) هستی. میثم تمار چنان جایگاهی داشت که به گفته ام‌سلمه، پیامبراکرم(ص) سال‌ها پیش از به دنیا آمدن او، برایش در نمازهای خود دعا می‌کرد.

وی با اشاره به آیات و روایات پیرامون ایمان قلبی بندگان، تصریح کرد: در روایات نقل شده که خدا به قیافه و اندام بندگان اصلا نگاه نمی‌کند بلکه دل آنها را نگاه می‌کند که در چه حالی است و طبق آن به آن‌ها ارزش می‌دهد؛ بر همین اساس است که جبرئیل چندین‌بار به پیغمبر(ص) نازل شد و گفت: به بلال بگو بهشت مشتاق توست.

لذت‌بخش‌ترین لذت‌ها در بهشت چیست؟

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: روزی بهشت به پروردگار گفت: نمی‌خواهی من را زیباتر کنی و خدا در جواب فرمود که من کمال زیبایی را با جمال حسن(ع) و حسین(ع) به تو داده‌ام. در روایات آمده فردی به حضرت صادق(ع) گفت لذت‌بخش‌ترین لذت‌ها در بهشت چیست؟ امام صادق(ع) در جواب فرمود: تماشای چهره حسین(ع) ما.

صوت کامل این سخنرانی را در ادامه بشنوید:

تعداد بازدید : 9

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین