عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
استاد قرائتی:
حجت الاسلام محسن قرائتی گفت: معلم قرآن، خداست. هیچکس درباره قرآن نتوانسته و نمی‌تواند حرف آخر را بزند. قرآن سرشار از نکات اخلاقی است، و حتی وقتی می‌خواهیم به مهمانی برویم درباره آن آیه داریم.

عقیق: امروز پنجشنبه ۲ آذر ماه، نخستین آیین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌داران قرآن‌کریم شهر تهران در قالب همایش اخلاق و معنویت با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار مصطفی ایزدی معاون امور راهبردی نیروهای مسلح کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام‌و المسلمین احمد عابدی استاد حوزه و رزمنده دفاع مقدس، زکیه عبداللهیان دبیر این همایش، مریم حاج‌عبدالباقی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی، خانواده شهدا و روحانیون در سالن همایش‌های برج میلاد به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌ پژوه مؤسسه امام رضا(ع)، سازمان اوقاف امور خیریه، بنیاد خیریه خدیجه الکبری(س) و جهاد دانشگاهی برگزار شد.

رئیسی که روزی خود یک شرکت‌کننده بود

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی درباره اهمیت برگزاری مسابقات قرآنی گفت: روزی به عنوان یک شرکت‌کننده در این رویدادها شرکت می‌کردم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم که روزی سکان دار این عرصه شوم. من در آن زمان یکی از نمادهای معترض به سیستم صوتی و اسکان شرکت کنندگان بودم اما حالا شاهدم که برگزار کردن یک رویداد قرآنی ظرافت‌های خود را دارد و ماه‌ها است که در تلاش هستیم این رویداد را در شأن قرآن کریم برگزار کنیم و آرزو دارم که روز به روز شاهد فعالیت‌های قر‌آنی بیشتر بانوان باشیم.

وی افزود: درصد حضور بانوان در فعالیت‌های قرآنی ام؛ از نشست‌ها و جلسات اگر از ۱۰۰ درصد حساب کنیم، حدود ۸۰ درصد را بانوان تشکیل داده‌اند. در جهان حدود ۲۷ کشور برگزار کننده مسابقات هستند و فقط ۳ کشور در جهان وجود دارد که بانوان در آن فعالیت می‌کنند و یکی از آنان ایران است. جالب است بدانید بیشترین میزان حضور نمایندگان کشورها در یک رویداد بین‌المللی،‌ متعلق به امارات و ۸۷ کشور بود اما حالا به برکت جمهوری اسلامی ۱۰۵ کشور نماینده‌های خود را به ایران معرفی کردند و این رکورد جابه‌جا شد.

قرآن کتابی سرشار از معنویت است

حجت الاسلام احمد عابدی، دکترای فلسفه در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به عنوان همایش و تعریف عرفان گفت: علوم معنوی شامل ۶ شاخه آداب، اخلاق، سیر و سلوک، عرفان نظری، عرفان عملی و حکمت عملی است. این علوم به مسایل معنوی می پردازند که اخلاق یکی از آنهاست.

وی افزود: اگر فردی در رفتارش ثبات داشته دارای مقام و ملکه است و اگر رفتارش زودگذر باشد حالت است. اگر فردی بعد از سخنرانی عالم دینی در یک مسجد و‌ تاکید بر احسان والدین به پدر و مادرش احترام کرد حالت است اما اگر ذاتا به والدینش احترام کرد اخلاقش است. اگر کسی یک ماه قرآن خواند اخلاق نیست چون‌ اخلاق باید ثبات داشته باشد.

عابدی با اشاره به تعریف معنویت گفت: ما اساسا لفظ و معنا داریم؛ معنا غیرمحسوس است که هدف اصلی است اما لفظ امر محسوس و قابل لمس است و معنویت ناپیداست. اگر آدمی کل وجودش ظاهرش است معنایی ندارد. پس هر فردی اگر ناپیدایش بیشتر از پیدایش باشد فرد معنوی است. اگر فرد مناجات و عبادت ناپیدا دارد دارای معنویت است. معنویت آن است که ذکر خدا می گوید اما کسی آن را نمی بیند. می گوییم آیت الله بهجت سمبل معنویت است چون مظهر ناپیداست.

وی با بیان اینکه قرآن مظهر معنویت است چون مفاهیم ناپیدایی دارد که هدف و غایت است یادآور شد: معنویت، خدا، روح و قداست است که ناپیداست. تربت سید الشهدا معنویت است چون ارزشش ناپیداست. پس مفاهیمی که ماورا مادی است معنویت دارد. امروز در غزه اخلاق و معنویت زیر پا گذاشته می شود. امیدوارم خداوند ما را در پناه قرآن به درجات اخلاق و‌معنویت برساند.

هر کلمه در قرآن برای ما یک نکته دارد

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در ادامه همایش خاطرنشان کرد: معلم قرآن، خداست. هیچکس درباره قرآن نتوانسته است حرف آخر را بزند و نمی‌تواند بزند. قرآن سرشار از نکات اخلاقی است، یک مهمانی می‌خواهیم برویم درباره آن آیه داریم که از ابتدا و انتها چگونه رفتار کنیم. هر کلمه در قرآن برای ما یک نکته دارد. 

وی ادامه داد: ما مشکل فکری داریم و قرآن را علم نمی‌دانیم. اگر علم می‌خواهید باید پژوهش کنید، ما ۱۳۰ عدد تفسیر برای ۱۳۰ دانشگاه می‌خواهیم. تا به امروز حدود ۸ تفسیر را خود نوشته و به دانشگاه‌ها ارائه دادم. نکات مهمی درباره زنان در قرآن‌ گفته شده است و در قرآن زن را به عنوان یک الگو برای مردان معرفی کردند. برای مثال الگو بودن آسیه همسر فرعون برای خود فرعون است.

مراسماتی که توسط مردم حمایت می‌شوند

زکیه عبداللهیان دبیر همایش اخلاق و معنویت در ادامه این مراسم گزارشی ارائه کرد و گفت: به یقین حضرت زینب(س) بزرگترین مبلغ دین اسلام و‌ حماسه ساز کربلاست.  ۱۵ دوره از همایش بانوان قرآن پژوه برگزار شد که دوره هفتم این همایش با حضور چهار هزار بانو قرآن پژوه در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد که مقام معظم رهبری فرمودند وجود بانوان قرآن پژوه موهبیت الهی است.

عبداللهیان یادی از برگزار کنندگان پیشین این همایش کرد و گفت: مرحوم حجت الاسلام احمد احمدی دبیر این همایش بودند و‌ خالصانه در این باره کار کردند. مرحوم استاد محمدرضا حکیمی نیز در توصیف این همایش گفتند این همایش در جهان اسلام بی نظیر است.

دبیر همایش اخلاق و‌ معنویت با اشاره به وقایع اخیر غزه گفت: باید در ایام غزه یادی از حفاظ قرآن کنیم. یکی از گردان های غزه حفاظ نام دارد که همگی افراد آن حافظان کلام وحی اند. در ادامه برگزاری همایش بانوان قرآن پژوه، از ابتدای امسال در ماه مبارک رمضان طرح شناسایی بانوان مبلغ و محفل دار قرآن کریم برگزار شد و تمامی محافل در این طرح شناسایی و نیاز سنجی شدند و‌ تمام وسایلی که برای برپایی محافل قرآنی نیاز است در اختیارشان قرار دادیم تا این محافل بهتر و موثرتر برگزار شود.

وی تاکید کرد: بیش از هزار محفل قرآنی در مناطق ۲۲ گانه و‌ بیش از ۱۲۵۰ مبلغ در تهران وجود دارد. بیان احساسی و عاطفی مبلغان بانو بهترین رسانه معارف قرآن کریم است. تمام خانه ها و‌ محافل و بانوان مبلغ قرآنی یک ویژگی مشترک مردمی بودن را دارند به طوری که سالهاست خودجوش این نهادها را به صورت مستمر اداره می کنند. باید تلاش شود رفتارهای فردی، خانوادگی، مدیریت ، مسایل سیاسی و بین المللی بر اساس قرآن و اسلام شکل گیرد و مبلغان قرآنی به درستی در این مسیر هستند.

عبداللهیان با بیان اینکه هر جا به ظرفیت بانوان توجه شود بیشتر شاهد بروز ارزش های اسلامی خواهیم بود گفت: بنابراین از شما انتظار حمایت از این محافل را داریم. این تعداد محافل قطره ای از دریاست و جا دارد بیشتر از آن حمایت شود.
وی از مسئولین درخواست کرد تا پانزدهمین همایش بانوان قرآن پژوه در کنار حرم امام رضا برگزار شود و همچنین بانوان قرآن پژوه بتوانند در عتبات عالیات حضور یابند.

انقلاب اسلامی نشأت گرفته از قرآن کریم است

سردار ایزدی معاون امور راهبردی نیروهای مسلح در ادامه همایش گفت: انقلاب اسلامی انقلاب ارزش‌ها و نشأت گرفته از قرآن‌کریم است. این انقلاب پیام خاص خود را دارد. ارزش‌های انقلاب اسلامی در دنیا جا افتاده است و متفکرین غربی می‌گویند انقلاب اسلامی سیاست را با معنویت مندمج کرده است.

وی ادامه داد:‌ به قول رهبران مطرح جهان، اساس دشمنی غرب با این انقلاب همین مبانی اساسی است که در مقابل اندیشه اومانیستی که انسان مادی را مبنا قرار می‌دهد، می‌باشد. مبانی توحیدی در جهان خصوصاً با فضایی که تکنولوژی دارد رو به پیشرفت است. در این راستا دو مطلب بعثت درونی و بیرونی انسان تاثیرگذار است که در جهاد اکبر، افضل و کبیر موضوعیت پیدا می‌کند. در فلسطین و غزه آنچه می‌بینیم نور قرآن و انقلاب اسلامی است.

 سردار ایزدی ادامخ داد: در غرب به تدریج ارزش‌های درون قرآن کریم در پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. برخلاف نگاه مادی ذهن و طبعیت سازنده وحدت هستند و ماده و آگاهی دو صورت از کل یکپارچه هستند. به تدریج این نگاه توحیدی که در قرآن هست در غرب مورد توجه قرار گرفته و آن‌ها در راهبرد صد ساله خود بر فقدان معنویت در غرب تاکید کردند.

وی عنوان کرد:‌ ما در عرصه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی می‌بینیم شرایط جدیدی در دنیا به نمایش در می‌آید و ما این را از عنایت خداوند و توجه به قرآن می‌بینیم، ما در دوران دفاع مقدس در کردستان به هیچ وجه حاضر نبودیم به مردم آسیبی وارد شود لذا ما برای ایمن نگه داشتن مردم یک روستای دیوانان ۴۰ شهید دادیم.

مجالسی که ما را در دنیا نجات می‌دهند

در ادامه همایش مریم حاج عبدالباقی گفت: عزیزانی که موفق به انجام کار قرآنی و محفل داری هستند، باید بدانند که جایگاه بالایی دارند. انسان تا نداند چقدر موقعیت‌اش بالاست قدر نمی‌داند. این مجالس ذکر خیلی نجات‌بخش هستند. ما باید در برگزاری این مجلس به چند نکته توجه کنیم. ابتدا اخلاص داشته باشیم و برای خدا و اسلام فعالیت کنیم.

وی افزود: باید مراقب باشیم اساتیدی که دعوت می‌کنیم از فرقه‌های گوناگون نباشند و افکار انحرافی خود را نسبت به انقلاب و اسلام پخش نکنند. با علما این اساتید را چک کنیم که چه کسی را دعوت می‌کنیم. سپس هم‌افزایی داشته باشیم مثلا در خیابانی کلاس داریم و محفلی دیگر فعالیتی را در آنجا دارد. ما باید باهم مرتبط شویم و کلاس‌ها را تقسیم کنیم. تجربه به من نشان داده هرجا بانی خالصانه جلو آمده آن مجلس برکت پیدا کرده است.

عبدالباقی اظهار داشت تا حد ممکن مواظب نظم و برنامه‌ریزی درست باشیم و مهم‌تر از همه حلم درستی در مواجه با مردم داشته باشیم. اطلاع‌رسانی مناسب داشته باشیم. پیگیری  نسبت به این که کلاس چقدر تاثیرگذار بوده و چقدر جوانان جذب شده‌اند داشته باشیم. 

در پایان برنامه محمدباقر قالیباف، سردار ایزدی، زکیه عبداللهیان، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی و احمد مسجد جامعی از بانوان محفل‌دار تهران تجلیل کردند که اسامی آنان به شرح زیر است:
عزت سادات میرخانی، فریبا علاسوند، فهیمه فرهمندپور، بتول فلک شاهی، مریم محمود زاده، قدسی ملک، رضیه سادات آستانه، آنا ناظری، معصومه میری آشتیانی، جمیله افروز، مریم انبار دار، زینب ذاکری، فرشته کروبی، اشرف نیکو حرف تمیز، مرضیه ابراهیمی، شهربانو سعیدی، فاطمه اکبری، بتول پور ابراهیمی و طرلان رجبی.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین