عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
حجت الاسلام قرائتی:
حجت‌الاسلام قرائتی در جمع فعالان قرآنی ماه رمضان گفت: کار قرآنی را محدود به ماه رمضان نکنید، بعد از ماه رمضان هم کار را دنبال کنید. همه را با قرآن درگیر کنید ولو با خواندن یک قل هو الله.

عقیق: نشست هم‌اندیشی اساتید و فعالان قرآنی کشور برای برنامه‌های ماه رمضان با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی مفسر قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.در این برنامه قرائتی طی سخنانی با اشاره به موضوع حفظ قرآن گفت: حفظ قرآن اتفاق خوبی است اما اصل فهم قرآن و به کار گرفتن آن است. سفری به پاکستان رفته بودم گفتند شما چند حافظ قرآن دارید گفتم ما بیشتر محافظ قرآن داریم تا حافظ قرآن.

وی ادامه داد: حفظ قرآن برای کسانی که حافظه قوی دارند خوب است، اما نباید به همه سخت بگیریم، حفظ قرآن را آسان بگیرید. آیات و سوره‌هایی را آموزش دهید که کاربرد داشته باشد، من جایی رفتم برای جایزه دادن به پژوهشگران قرآنی، گفتم: چه کرده اید؟ گفتند: آیه‌ای پیدا کرده‌ایم که مثلاً هفت تا قاف دارد. این به چه درد می‌خورد، چه دردی را دوا می‌کند، گاهی معلم قرآن در آموزش بی عقلی می‌کند. شخصی گفت: من رفتم حج هفت متر موز خوردم. یعنی جای عبادت موزهایی که خورده بود را متر کرده بود.قرائتی با بیان اینکه جلسات قرآنی نباید زیاد طول بکشد، گفت: تلاش کنید جلسه قرآن خسته کننده نباشد، طولانی نباشد. نماز جمعه را چون مردم دو خطبه گوش داده‌اند دو رکعت است، که به مردم سخت نگذرد.

این استاد قرآن ادامه داد: کار را آسان بگیرید‌ و زیاد دنبال پول و بودجه‌های سنگین نباشید. قبل از انقلاب در سبزوار جلسه داشتیم که در منزل امام جمعه برگزار می‌شد، تخته سیاه نبود رفتم از خیابان مقوایی پیدا کردم و زغال گرفتم و به عنوان تخته پاک کن هم از جورابم استفاده کردم. الان که خدا را شکر همه امکانات هست، با امکانات موجود کار کنید و کارها را ساده کنید.

وی ادامه داد: سوره‌های کوچک را یاد دهید موضوعات روان را یاد دهید چیزهای مهم و کاربردی یاد دهید، برخی شاید کم سواد باشند اما کم شعور نیستند، پس نکات مهم و مفید را آموزش دهید و بدانید قرآن ذکر است و باید شیرین باشد.قرائتی با بیان اینکه برخی کار ها لغو و بیهوده است گفت: طرف آیت الکرسی را یک نفس می‌خواند، این ارزش نیست، یک‌ لات هم ممکن است یه شیشه آبغوره را یک نفس بخورد. امروز نیاز داریم که خاک‌ باغچه را عوض کنیم اینکه عمق اقیانوس چقدر است؟ چقدر مفید است؟ چه دردی دوا می‌کند؟ اینها علم بی خاصیت است باید علم مشکلی را حل کند کاربرد داشته باشد. روزی به من گفتند فلان جا ۶۰۰ تا پایان نامه قرآنی دارند رفتم دیدم از این تعداد ده تا وجود ندارد که به دردی بخورد.
صاحب تفسیر نور توجه به مفاهیم قرآن را مهم دانست و گفت: صوت و تجوید خوب است، اما مانند پوست است، اما مغز آیات قرآن است. البته پوست هم مهم است اما باید به مغز هم اهمیت داد باید به مفاهیم قرآن اهمیت داد، الان چند تا جلسه تفسیر ساده قرآن در تهران است که عموم مردم بفهمند.
 
البته کار باید عوام فهم باشد اما خواص هم تایید کنند. مثلاً برنامه معلی یه عده را جذب کرد و استقبال کردند، اما یه عده نپسندیدند باید عوام بفهمند خواص هم بپسندند و تایید کنند.وی درباره منابع تفسیری گفت: تفسیر نمونه تفسیر روان و خوبی است و ساده فهم است البته برای کلاس داری تفسیر نور خوب است چون من معلمی کردم و برای درس دادن این تفسیر را نوشتم و مناسب است.
 
قرائتی با توصیه فعالان قرآنی به انجام کار مفید گفت: بعضی کارها بیهوده و بی فایده است، برخی کارها هزینه بر است. کاری نکنید که سالها بعد احساس خسارت کنید. حوزه علمیه پنجشنبه و جمعه تعطیل است، چرا؟ همه پنجشنبه کار می‌کنند چرا حوزه تعطیل است؟ من ۶۰ سال طلبه هستم حساب کردم اینگونه حدود ۸ سالش هدر رفته است. برخی کارها و تصمیمات باطل است دقت کنید کار باطل نکنید.
 
نزد آیت الله خامنه‌ای رفتم و گفتم به دینم شک کردم سی حج رفتم اما سی سفر برای زکات نرفتم و برای فردای قیامت ترس دارم. آقا فرمود: خیلی ها باید به دینشان شک کنند.
 
وی افزود: کار شما مهم است، هر چند خیلی دیر شده اما بالاخره باز هم خوب است پس کارتان را جدی بگیرید.
 
کار قرآنی را محدود به ماه رمضان نکنید، بعد از ماه رمضان هم کار را دنبال کنید. همه را با قرآن درگیر کنید ولو با خواندن یک قل هو الله.این استاد قرآن گفت: رنگ سیاسی به خود نگیرید و دنبال خط و خطوط نباشید، مثل خورشید باشید که به همه خانه‌ها می‌تابد اما ملک‌ کسی نیست و در انحصار کسی نیست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین