عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
حشمت‌الله قنبری:
یک پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: من با تمام وجود عقیده دارم هیچ جا به اندازه هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد.

عقیق:حشمت‌الله قنبری پژوهشگر تاریخ اسلام صبح امروز پنجشنبه 18 آبان‌ماه در دومین روز همایش هم‌اندیشی ۷ شبکه فعال هیأت و مداحی استان‌ها با عنوان «میان داران جهاد ۲» با حضور دبیران شورای هم‌آهنگی شبکه‌های هیأت، رؤساء شورای هیأت‌های مذهبی کشور،‌ رؤساء کانون‌های فرهنگی، تبلیغی کشور، رؤساء کانون مداحان کشور، سرپرست‌های کانون مداحان بانوان کشور، نمایندگان بنیاد دعبل خزاعی و مسئولین اداره تشکل‌های دینی در تهران اظهارداشت: جهادی که امروزه بر دوش هیأت و تشکل‌های دینی است، یک موضوع مهم و به زمین مانده در کشور ماست. جهاد شما از جنس جهاد تبیین است.

هیچ جا به اندازه هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد

وی ادامه داد: نوعاً ما در کشور تا به امروز توجیه داشتیم تا تبیین، یعنی رسم‌الخط مناسب در روشنگری ارائه نکردیم. من با تمام وجود عقیده دارم هیچ جا به اندازه هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد. این انقلاب را ما با هیأت و قال الباقر و قال الصادق و خواندن آیات قرآن به ثمر نشاندیم.

قنبری گفت: در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، کوچه‌ای نبود که هیأتی هفتگی در آن برگزار نشود. ما انقلاب را با قال الباقر انجام دادیم و خواستیم با حافظ و سعدی حفظش کنیم لذا در ادامه با مشکل مواجه شدیم.

این کارشناس تاریخ اسلامی تصریح کرد: ما در مورد حضرت زهرا(س) و همسر و پدر و فرزندان ایشان، معلوماتمان نسبت به مجهولات نگران کننده است. ما ابعاد زندگی آنان را درک نکردیم. درمورد حضرت زهرا(س) و حیات نورانی ایشان، چه در جنبه ملکوتی، چه در حیات ناسوتی، چه در قیامت یک استثنای خلقت را می‌بینیم. ایشان از همه متمایز است. اینکه پیامبر(ص) در برابر ایشان می‌ایستد، دستش را می‌بوسد، به ایشان تواضع می‌کند و می‌گوید پدرش به قربانش؛ این واقعاً یک علاقه خانوادگی یا تعارف نیست.


وی گفت: اینکه در مورد حضرت(س) می‌گویند مادر پدرش است، یک جلوه تربیتی دارد؛ یعنی این مادر بودن برای پیامبر(ص) جنس تربیت در امتداد نبوت است. به عبارتی چیزی در وجود حضرت زهرا(س) وجود دارد که خاتم پیامبران(ص) هم به فدایش شود اتفاقی نمی‌افتد. ذوات مقدسه معصومان(ع) هیچ موقع مورد تبعیت کاوشگرایانه قرار نگرفتند و هرچه از ایشان در دست داریم، مورد تردیدهای بسیاری است.

قنبری با اشاره به اینکه بخشیش غلط است، بخشیش خواب و رویاست، بخشیش زبان حال و احساسات است و برخی هم خیلی دیر تدوین شد و با تمام این مسائل اسلام و اهل بیت(ع) حفظ شدند، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) نفس امیرمومنان است و سایر ائمه هم این چنین نگاه می‌کنند. ایشان در زمان حیاتشان در راستای توحید بسیار فعال بودند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: بیان مصائب مهم است اما مهمتر این است که اصلاً این مصائب چرا به وجود آمد و چه تاثیری داشت؟ ما اگر حضرت زهرا(س) را از کنار پیامبر(ص) جدا کنیم، از اسلام و قرآن هیچی نمی‌ماند. حضرت زهرا(س) تمام دین، خلافت کلیه و اسلام است. غصب فدک جنبه اقتصادی نداشت، بلکه در راستای براندازی نظام اسلامی صدر تاریخ بود، شک نکنید اگر این زمین برای کس دیگر بود مصادره نمی‌شد. حضرت در قبال غصب یک پیام برای غاصبان فرستاد که دلیل شرعی آن چیست که در جواب ابوبکر گفت من از رسول خدا شنیدم ما انبیا چیزی را به ارث نخواهیم گذاشت. این حرف البته با قرآن ناسازگار است، چون در قرآن آمده «ورث سلیمان داوود»، این را جامعه اسلامی آن موقع نفهمید، یعنی تمسک به دورغ برای قدرت را نفهمید. کار حضرت زهرا(س)، بر پایه تبیین چیزی را افشا کرد که سرتاپاش آلودگی و لودگی بود، لذا ما از آسیب‌های مکتب سقیفه پیوسته برخورداریم.

وی گفت: کار حضرت زهرا(س) یک دیپلماسی تراز انقلاب اسلامی بود. امروزه در غزه زن‌ها را می‌کشند و عده‌ای که خط سازش را پیگیر هستند، می‌گویند نباید با اسرائیل جنگید چون این‌ها آدمکش‌ هستند. زمان امام حسین(ع) هم به ایشان گفتند، اگر به کربلا می‌روی زینب(س) را با خود همراه نکن؛ چون این‌ها زنان را به اسارت می‌برند. موضوع حضرت زهرا(س) و سیره آن، چیزهایی است که باید گفته شود چون از اصول و مبانی ماست اما چون یک نامه محرمانه کنار گذاشتیم و از آن بهره نمی‌بریم.

هیچ جا به اندازه هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد

قنبری تصریح کرد: امروزه اسرائیل رو به زن‌کشی و کودک‌کشی قابل توجه آورده است. فرعون هم روزی چنین کاری کرد و با این اقدام حکم پایان کار خود را امضا کرد. باید به صراحت گفت کار اسرائیل دیگر تمام است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین