عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۰۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
رییس سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛
رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: گمانم این است که تدبر و حفظ موضوعی قرآن کریم ظرفیت تبدیل به گفتمان غالب اجتماعی را دارد.

عقیق: حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همایش مدیران کل سازمان دارالقرآن الکریم گفت: ما مصداق کسانی نیستیم که تنها حرف می‌زنیم؛ بر صدر و بر سر نشاندن قرآن در مجموعه‌ای که موظف به جهاد تبیین است، این التزام را ایجاد می‌کند تا در قبال کتابی که تجلی حق است، مأمور به جدی گرفتن این کتاب الهی و فراهم کردن مقدمات برای استفاده و بهره گرفتن از این کتاب باشیم.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: قرآن کتابی است که ابزار هدایت نیست، خود هدایت است؛ نور افشانی بر زندگی ما نیست، خود نور است و در روایات داریم که معصومین علیهم‌السلام برخود می‌بالند که مفسر قرآن هستند. در این شرایط خدا را شاکریم که توجه به قرآن از ابتدای تألیف سازمان تبلیغات اسلامی، به‌درستی در آن تعریف شده است.

وی با اشاره به اهمیت قرآن و نقش آن در گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: در گام دوم نهضت تبیین اسلام ناب، باید بیش از گذشته به قرآن اهمیت داده شود، گرچه تمام ابعاد و لایه‌های قرآن، منشأ برکت است، ولی بهره‌مندی از عمق معانی قرآنی از وظایف ماست که باید به صورت جدی و خصوصاً در زمان جهاد تبیین به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه هرچند بودجه دارالقرآن در این مدت چند برابر افزایش یافته اما همچنان در مقابل عظمت کار ناچیز است، بر تداوم حمایت سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد و گفت: برای پیشبرد اهدافی که قرآن را در جامعه در صدر قرار دهد، نیاز است که مسئولین قرآنی خوبی در استان‌ها انتخاب شوند که البته از این نظر اتفاقات خوبی در سازمان تبلیغات اسلامی افتاده است و سازمان دارالقرآن الکریم از زیرمجموعه‌های خوب سازمان تبلیغات محسوب می‌شود.

وی افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی نظر و دیدگاه مقام معظم رهبری در امور قرآنی مبنا بوده و ما قرار است بازویی برای ایشان باشیم و چه بسا در این زمانه جنگ تبلیغاتی، شناختی و ادراکی پیچیده، مجموعه‌ای محوری که باید مقاصد ایشان را به نتیجه برساند، سازمان دارالقرآن باشد.

وی افزود: در موضوعات بین‌المللی و حتی موضوعات روزمره که در زندگی ما مدام تکرار می‌شود، قرآن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی به دلایل مختلف، این حرف‌ها به گوش و ذهن جامعه نمی‌رسد؛ حال اینکه چگونه حلاوت قرآن را بچشیم و چگونه شیرینی آن را درک کنیم، در قدم‌های بعدی است. اینکه وظایف ما نسبت به توجهات ما به معنا، تفسیر و تدبر در قرآن بیشتر است، به معنی فروگذاردن بقیه وظایف قرآنی نیست؛ مهمترین وظیفه قرآنی ما بهره‌مندی از عمق مفاهیم و معارف این کتاب، و جهاد تبیین، روشنگری مضامین آیات این کتاب است.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به ضرب شدن بخش‌های مختلف فرهنگی در یکدیگر گفت: یکی از آرزوهای ما این است که ابعاد مختلف دینی به هم ارتباط پیدا کنند؛ مثلاً هیئت‌ها به مساجد بروند؛ قرآن در مسجد به صورت جدی دنبال شود؛ به همین صورت امور و شئون در هم ضرب شوند و با هم در ارتباط باشند؛ مساجد باید به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شوند و باید از مساجد استفاده کافی در امور مذهبی صورت گیرد. مساجد باید به سنگر تبدیل شوند درحالی که امروز بخش زیادی از مساجد اینگونه نیستند و به ساختمان‌هایی تبدیل شده‌اند که هزینه‌هایی برای آنها صورت گرفته است، اما استفاده مناسب از آنها نمی‌شود.

حجت الاسلام قمی با بیان اینکه مأموریت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی به سازمان دارالقرآن الکریم سپرده شده است افزود: دارالقرآن الکریم باید برنامه‌های خود را از قرآن بگیرد. آنچه از سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی توقع دارند، توجه دادن جامعه و ایجاد زمینه‌های بهره‌مندی جامعه از امور قرآنی است؛ عرضه نگاه و تربیت قرآنی و زاویه دید قرآنی، وظیفه اولیه دارالقرآن است؛ سبک زندگی، مبانی توحیدی و مقاصد تمدنی خود را باید از قرآن بگیریم؛ این سازمان با این عظمت و سابقه باید به تبلیغ معارف قرآنی اهتمام بورزد و شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره همه آنچه در کشور در امور قرآنی اتفاق می‌افتد مسئول است و لذا شاید ناروا نباشد این دو شأن در دو جایگاه مختلف فعالیت خود را دنبال کنند تا زمینه بهره مندی مردم از قرآن بیشتر فراهم شود.

حجت الاسلام قمی در ادامه گفت: طرحی وجود دارد با این موضوع که «چگونه می‌شود قرآن را جدی گرفت؟» که سه سال پیش این موضوع را مطرح کردم؛ حفظ موضوعی کتاب الهی امری است که در ابتدا به استعداد یک جز انجام می‌شود؛ حدود ۱۵۰ یا ۲۰۰ آیه در قرآن وجود دارد که از مهمترین آیات الهی هستند و به نظر می‌آید با روش‌های آموزشی، هنری و رسانه‌ای به زودی می‌تواند سرمایه و اندوخته قرآنی جامعه را جابجا کند؛ تمام آیات مورد استفاده در فرمایشات امام خمینی (ره) که مرتب تکرار شده است در همین دسته آیات می‌گنجند.

حجت الاسلام قمی در ادامه عنوان کرد: بدهکاری‌های زیاد و راه‌های نرفته زیادی نسبت به قرآن داریم و در قبال قرآن بار زیادی بر زمین مانده است ولی فکر می‌کنم با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب بهتر است قدری زمینه‌سازی و بسترسازی فراهم کنیم تا به قدری بهره مندی تسهیل شود و میلیون‌ها نفر این آیات را حفظ باشند و مانند ضرب‌المثل در کلام روزمره خود از آن استفاده کنند؛ تاکید بر این دارم تا این طرح به صورت جدی و خاص دنبال شود؛ سازمان دارالقرآن این طرح را به صورت جدی آغاز کرده و مقدمات آن را فراهم کرده است اما باید بیشتر تلاش کرد تا در سطح بتواند اهتمام افزون عمومی به ساحت مقدس قرآن کریم را در پی داشته و توجه و تدبر و تفسیر از مضامین و معانی و معارف کتاب خدا در جامعه مشاهده شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جهانی شدن ارتباطات تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به صورت جهانی حرف اسلام را به گوش دنیا برسانیم و حتی اگر می‌خواهیم با جوانان صحبت کنیم باید بدانیم که زبان امروز جوانان، زبان جهانی و فراتر از مرزها است. رهبر معظم انقلاب هم در سخنرانی امسال در جمع حجاج فرمودند که وقت کارهای فرا سرزمینی فرا رسیده است که این موضوع راهی جز قرآن وجود ندارد؛ در نامه رهبر انقلاب به جوانان هم اشاره شده که بروید و بی واسطه از منظر قرآن بهره بگیرید.
وی با ابراز تأسف از برخی اتفاقات عنوان کرد: امروز شاهد این هستیم که دانشجوی مقطع ارشد، نمی‌تواند قرآن را از رو بخواند و دچار اشتباه می‌شود؛ آیا می‌توان این تصور را داشت که او در آیات قرآن تدبر کرده است؟ اینکه او از آیات قرآن بهره نبرده است از کوتاهی چه کسانی است؟

حجت الاسلام قمی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به برنامه‌های قرآنی گفت: باید از تمام امکانات سازمان تبلیغات اسلامی برای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کنیم تا میزان بهره‌ای که از قرآن می‌گیریم از گذشته بیشتر باشد ولی باید بدانیم با پراکنده کار کردن، راه به جایی نمی‌بریم و باید در زمینه تفسیر موضوعی حرکت کنیم؛ البته باید بدانیم که نباید شتاب زده عمل کرد و باید مباحثه صورت گیرد؛ زمان‌های زیادی را از دست داده‌ایم و باید این اقدام را تا زمان عملیات «فصل بندگی» در ماه‌های رجب و شعبان انجام دهیم تا جامعه از فضل و نعمت خداوند بهره بیشتری ببرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین