عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
همچنان زمان اعزام زائران به عمره مفرده نهایی نشده است و برخی دلیل آن را نامشخص بودن ارز اختصاص یافته به این سفر می‌دانند. البته معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت می‌گوید: پس از انعقاد قراردادها، پیش ثبت‌نام عمره آغاز می‌شود.

عقیق: حدود ۶ میلیون نفر در صف انتظار برای تشرف به عمره مفرده هستند و از اواخر سال ۹۳ که دیگر ثبت‌نام عمره انجام نشد، تعداد بسیاری نیز به عنوان مشتاقان سفر به زیارت خانه خدا منتظر برقراری این سفرها بودند تا بتوانند ثبت‌نام و عازم سرزمین وحی شوند.

پیش ثبت‌نام عمره بزودی انجام می‌شود

امسال با برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان برنامه‌هایی برای از سرگیری سفر عمره مفرده برای ایرانیان صورت گرفت و وزارت امور خارجه هم اقداماتی به منظور حضور زائران کشورمان در عربستان انجام داد. با وجود آمادگی عربستان برای پذیرش زائران ایرانی و باز شدن سامانه صدور ویزای عمره برای ایرانیان، هنوز سازمان حج و زیارت در حال برنامه‌ریزی است و تاکنون مقدمات اعزام زائران نهایی نشده است.

غلامرضا رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت می‌گوید: پس از اعزام و منعقد شدن قراردادهای لازم، پیش‌ثبت‌نام عمره آغاز می‌شود.

همچنان مسؤولان سازمان حج و زیارت زمان دقیقی برای اعزام زائران به عمره مفرده اعلام نکرده‌اند و خبرها مبنی بر پیش ثبت‌نام است. در حالی که قرار بود اواخر تابستان یا اوایل پاییز اعزام‌ها آغاز شود.

چرا هنوز عمره برقرار نشده است؟

در کنار منعقد نشدن قراردادها، مشخص نشدن پروازها برای اعزام زائران نیز موضوعی است که مشکلاتی برای برقراری این سفرها ایجاد کرده است. همچنین با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌ها مربوط به پرواز و اسکان است، مسؤولان هنوز برآورد دقیقی از هزینه عمره مفرده ندارند. علاوه بر این، ارز اختصاص یافته دولت به عمره مفرده به طور حتم همچون سفر حج تمتع نخواهد بود و موضوع ارز نیز از دیگر مواردی به شمار می‌رود که ازسرگیری سفر به سرزمین وحی را با تأخیر همراه کرده است.

امسال دولت سیزدهم ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای عملیات حج تمتع اختصاص داد و این امر در کاهش هزینه سفر نقش مؤثری داشت. اما با بررسی خبرنگار فارس حتی اگر ارز ۴۲ هزار تومانی از سوی دولت به سفر عمره مفرده اختصاص یابد، باز هم هزینه سفر برای بسیاری از زائران گران خواهد بود و به حدود ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. در حالی که زائران عمره مفرده که قبل از سال ۹۳ با هزینه متوسط ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان ودیعه‌گذاری کرده بودند و اکنون سود حاصل از این سپرده‌گذاری هم کم‌تر از ۱۵ درصد هزینه سفر را تأمین می‌کند.

برقراری عمره در انتظار حمایت دولت

به گفته یک منبع مطلع، یکی از دلایل تعلل در برقراری سفر عمره، مشکلات ارزی است و مسؤولان سازمان حج و زیارت منتظر حمایت دولت از این سفرها هستند.

البته دولت مردمی پس از روی کار آمدن برای برقراری سفرهای ارزان و آسان برنامه‌ریزی و حتی آن را در سفر عتبات اجرایی کرد؛ به طوری که امسال هزینه سفر به کربلا با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت با افزایش نزخ دلار ثابت ماند. چرا که دولت ارز ۳۵ هزار تومانی برای سفر عتبات در نظر گرفت و با این اقدام هزینه سفر عتبات که پیش از این با نوسان قیمت دلار تغییر می‌کرد، ثابت ماند و زائررن دیگر هر روز نگران افزایش قیمت نبوده و نیستند.

اما هنوز وضعیت ارز اختصاص یافته به عمره مفرده مشخص نیست و سازمان حج و زیارت با وجود آمادگی نسبی، امکان نهایی کردن برنامه‌های خود را برای اعزام زائران ندارد.

افزایش هزینه‌های سفر به عربستان در یک دهه اخیر

هم‌اکنون هزینه اسکان در عربستان نسبت به حدود یک دهه گذشته که کاروان‌ها زائران را به عمره مفرده اعزام می‌کردند، قابل مقایسه نیست. همچنین سعودی‌ها همچنان در تلاش هستند تا عمره مفرده را نیز همچون سایر سفرها طوری مدیریت کنند که از دخالت دولت‌ها خارج شود. برای همین هم پذیرش زائران از کشورهای مختلف را تسهیل کرده‌اند و زائررن برخی کشورها حتی با خرید بلیت پرواز عربستان با شرکت هوایپمایی سعودی، ویزای رایگان چهار روزه می‌گیرند و می‌توانند به زیارت خانه خدا مشرف شوند.

با این وجود، چنین رویکردی برای زائران ایرانی چندان مطلوب نیست چرا که ایرانیان پس از حدود یک دهه توقف عمره مفرده، علاقه‌مند به حضور حداقل یک هفته در سرزمین وحی هستند. اکنون نیز که برخی از افراد از طریق کشورهای همسایه اقدام به اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده می‌کنند، سفرها را ۱۰ روزه برنامه‌ریزی کرده‌اند تا زائران پنج روز در مدینه و پنج روز در مکه حضور داشته باشند و از فرصت تشرف به عربستان برای زیارت اماکن مقدس استفاده کنند.

احتمال ازسرگیری عمره مفرده از آذر

با توجه به اینکه به روزهای پایانی مهرماه نزدیک می‌شویم و از طرفی هم اقدامات برای اعزام زائران به عربستان فراهم نشده است، نمی‌توان به برقراری سفرها در ماه آینده هم امیدوار بود. البته برخی از منابع مطلع زمان آغاز اعزام‌ها را اوایل آذرماه عنوان کرده‌اند. اما تا زمانی که قراردادها نهایی نشود و پروازها نیز صورت نگیرد، هزینه سفر و زمان اعزام‌ها هم مشخص نخواهد شد.

با ادامه این روند و نامشخص بودن زمان اعزام‌ها به سرزمین وحی، ممکن است که برخی از افرادی که فیش حج هم ندارند، با سایر افراد عازم زیارت خانه خدا شوند و دیگر سازمان حج و زیارت هم جایگاه خود را در اعزام به خانه خدا از دست بدهد و سفر به خانه خدا همچون سفر به عتبات خارج از چارچوب این سازمان صورت گیرد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین