عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
با وجود برقراری روابط ایران و عربستان، هنوز سازمان حج و زیارت جزئیاتی از عمره مفرده اعلام نکرده است‌. اما برخی در حال ثبت‌نام از زائران هستند و با دریافت ۸۰ میلیون تومان بدون فیش و نوبت متقاضیان را به عمره می‌برند.

عقیق: مریم سادات آجودانی: از اوایل سال جاری پس از برقراری روابط ایران و عربستان و راه‌اندازی سفارتخانه و کنسولگری ایران در عربستان، احتمال اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی هم قوت گرفت.

اعزام نشدن زائران به عمره با وجود برقراری روابط سیاسی با عربستان 

در ابتدای این مسیر مسوولان کشورمان درصدد تأمین عزت، امنیت و کرامت ایرانیان در عربستان بودند که با تحقق این امر و تضمین سعودی‌ها، تلاش‌ها برای پذیرش سایر شروط ایران ادامه داشت که با موافقت عربستان، احتمال تشرف ایرانیان به خانه خدا افزایش یافت.

حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از انتظار حدود ۶ میلیون ایرانی برای عمره مفرده خبر داد و به نظر می‌رسید که با برقراری روابط ایران ‌‌و عربستان، اواخر بهار و اوایل تابستان سفرها از سر گرفته شود.

حتی در آن زمان برخی از مسؤولان به تلاش برای هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی به منظور اعزام زائران و برخی دیگر از مسؤولان نیز به مشکلات ارزی برای ازسرگیری اعزام‌ها اشاره داشتند.

با همه فرازونشیب‌ها نیمه اول سال جاری هیچ زائر ایرانی در قالب کاروان حج و زیارت به عمره مفرده اعزام نشد و میلیون‌ها ایرانی همچنان چشم انتظار تشرف به سرزمین وحی ماندند.

سعودی‌ها آماده پذیرش زائرانی ایرانی هستند

به گفته منابع آگاه، عربستان برای پذیرش زائرانی ایرانی و انجام اعمال عمره مفرده آمادگی دارد و منتظر ایرانیان است.

با این وجود، به دلیل نبود آمادگی از سوی ایران و حل نشدن مشکلات ارزی برای اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی، وضعیت سفر عمره مشخص نیست. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نیز در ایام اربعین امسال با اشاره به نامشخص بودن زمان اعزام‌ها به عمره مفرده، از تلاش‌ها برای برقراری این سفرها برای ایرانیان خبر داد.

چرا زمان ثبت‌نام و اعزام به عمره مشخص نیست؟

اکنون یک ماه از اربعین هم می‌گذرد و در آستانه ماه ربیع‌‌الثانی هستیم. اما همچنان خبری از ثبت‌نام و اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی نیست و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام‌ها اطلاع‌رسانی خاصی هم در این زمینه نکرده است تا زائران تا این اندازه بلاتکلیف نباشند.

البته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته‌های اخیر با بیان اینکه امیدواریم ماه آینده ثبت‌نام زائران عمره آغاز شود، از برنامه‌ریزی برای اعزام ۳۵۰ هزار زائر به عمره تا پایان سال جاری خبر داد و گفته است که در تلاش هستیم این تعداد سال آینده به ۸۰۰ هزار نفر نیز برسد.

عمره مفرده بدون نوبت و سپرده

با وجود اینکه زمان اعزام‌های رسمی از سوی مسوولان کشورمان اعلام نشده است، ثبت‌نام برای اعزام‌های خارج از نوبت و بدون حتی سپرده‌گذاری عمره مفرده در حال انجام است و برخی از افراد با برنامه سعودی‌ها و باز شدن سامانه برای صدور ویزای عربستان برای ایرانیان، اقدام به جذب و ثبت‌نام مشتاقان این سفر کرده‌اند.

با برقراری روابط ایران و عربستان، امکان صدور ویزا با گذرنامه ایرانی برای زائران کشورمان فراهم است و سعودی‌ها برای جذب گردشگر و کاهش دخالت دولت‌ها امکان ثبت‌نام فردی برای صدور ویزا را نیز فراهم کرده‌اند.

هزینه ۸۰ میلیون‌ تومانی برای عمره مفرده

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار فارس و تماس با چند دفتر فعال در این زمینه، هزینه حدودی این سفرها از ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است.

یکی از مسوولان این نوع اعزام‌ها می‌گوید: هزینه ویزا برای هر فرد حدود ۴۰۰ دلار است که پس از صدور ویزا برای افراد، امکان لغو سفر برای آن‌ها و بازگرداندن هزینه اعزام وجود ندارد.

مسوول یکی دیگر از دفاتری که در خارج از تهران فعالیت می‌کند، می‌گوید: ما سفر ۱۰ روزه برای زائران عمره مفرده تدارک دیده‌ایم که هزینه این سفر حدود یک هزار و ۶۰۰ دلار است. در این سفر زائران پنج شب در مدینه منوره و پنج شب در مکه مکرمه اقامت دارند.

چگونه می‌توان هزینه عمره مفرده را کاهش داد؟

البته این اعزام‌ها از عراق انجام می‌شود و سفر زائران از فرودگاه‌های بغداد یا نجف به مقصد جده یا مدینه صورت می‌گیرد.

در صورتی که قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان درنظر بگیریم، هزینه عمره مفرده با همراهی این کاروان‌ها ۸۰ میلیون تومان می‌شود.

درست است که هزینه‌های سفر به سرزمین وحی نسبت به سایر سفرهای زیارتی بیشتر است، اما در صورتی که اعزام‌ها از مبدأ ایران باشد و زائران از طریق شرکت‌های هواپیمایی کشورمان به عربستان سفر کنند، و زمان سفر هم به یک هفته کاهش یابد، هزینه سفر هم تاحدودی کاهش می‌یابد و حتی ممکن است به کم‌تر از ۵۰ میلیون تومان هم برسد.

همچنان مسوولان کشورمان هزینه تقریبی سفر به سرزمین وحی را اعلام نکرده‌اند اما امیدواریم که با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هزینه‌ها، قیمت عمره مفرده کاهش یابد تا میلیون‌ها ایرانی که مبلغ‌هایی از ۵۰۰ تا حدود یک میلیون تومان را بیش از ۱۰ سال است که به امید زیارت خانه خدا در بانک سپرده‌گذاری کرده‌اند، بتوانند با هزینه متعادلی عازم مسجدالحرام شوند.

به گزارش فارس، عمره مفرده از فروردین سال ۱۳۹۴ با تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، به دستور وزیر ارشاد وقت متوقف شد و پس از آن فاجعه منا و اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان موجب شد تا روابط ایران و عربستان به تاریکی رفته و پس از مدتی به طور کامل متوقف شود. اکنون بیش از هشت سال است که هیچ زائر ایرانی به عمره مفرده اعزام نشده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین