عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
آیت الله کعبی:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: روز انتقام مظلوم سخت تر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است. اسرائیل امروز باید تقاص ۷۵ سال جنایت، تبهکاری، کودک کشی، فساد و ظلم همراه با هتک حرمت مسجدالاقصی و اهانت به قرآن، اسلام و امت اسلام را پس دهد.

عقیق: آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور در تلویزیون اینترنتی «پاسخ» مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه، ضمن تبریک پیروزی مسلمانان فلسطین در عملیات طوفان الاقصی، مشروعیت مقاومت مردم فلسطین در فقه شیعه و حقوق بین الملل را مورد بررسی قرار داد و گفت: بسترسازی برای اشغال فلسطین از وعده بالفور در سال ۱۹۱۷ آغاز شد و وزیر وقت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای سرزمین فلسطین را به جای تحت الحمایگی انگلیس سرزمینی برای یهودیان که با افسانه مظلومیت از نقاط مختلف جهان جمع شده بودند، عنوان کرد.

۱۹۴۸؛ آغاز اشغال فلسطین

وی ادامه داد: در سال ۱۹۴۸ علی رغم همه فریادها با جنایت های مختلف و تبهکاری و با همکاری نهادهای مدعی حفظ حقوق بشر در سطح جهان، یهودی ها فلسطین را اشغال کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سرزمین فلسطین متعلق به ملت آن بوده است، اظهار کرد: این امر دارای پیشینه تاریخی بسیار بلند در عرصه فرهنگی و تمدنی بوده و هویت اسرائیل و ملت آن کاملاً جعلی است.

وی افزود: در قدم بعدی افرادی همچون بن گوریون هیئت حاکمه فلسطین را از بین برده و در سال ۱۹۴۸ تشکیل حکومت جعلی اسرائیل را اعلام نمودند. افراد یهودی که از نقاط مختلف دنیا به فلسطین سوق داده شدند، هیچ تعلق خاطری به این آب و خاک نداشتند و موجب آوارگی ملتی دیگر گشتند.

موضع علمای شیعه و سنی در مواجهه با رژیم جعلی اسرائیل

آیت الله کعبی ضمن پرداختن به برخی اقدامات صورت گرفته در مخالفت با جعل رژیم اسرائیل خاطرنشان کرد: در واکنش به این اقدام هم علمای شیعه و هم علمای اهل تسنن به اعتراضات متعددی پرداخته و از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند.

وی گفت: به تدریج بر اساس ایدئولوژی ناسیونالیسم سازمانی تحت عنوان «الفتح» با رهبری یاسر عرفات شکل گرفت. در طول ۳۱ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که رژیم اسرائیل شکل گرفته بود، اتفاقات مختلفی افتاد و این رژیم جعلی گستره جغرافیایی تحت سلطه خود را افزایش داد.

انعقاد عهدنامه ننگین کمپ دیوید؛ جهت گفتمان سازی تشکیل دو حکومت در فلسطین

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عهدنامه کمپ دیوید بسیار ننگین بوده است، یادآور شد: این عهدنامه که آغازی بر سازش کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی بود، تشکیل دو حکومت در سرزمین فلسطین را گفتمان سازی کرد.

انقلاب سنگ؛ حرکتی برای بازپس گیری فلسطین از صهیونیست

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حرکتی با عنوان جوانان طرفدار انقلاب اسلامی شکل گرفت. فرمانده این حرکت شهید فتحی شقاقی بود؛ ایشان مقتل امام حسین(ع) را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده بود که تنها راه آزادی فلسطین الگوگیری از حضرت سیدالشهدا و عاشورای حسینی است. در واقع به این وسیله حرکتی جدی برای بازپس گیری فلسطین از صهیونیست ها شکل گرفت که در اوایل مشهور بود به انقلاب سنگ؛ چرا که با پرتاب سنگ این انقلاب را آغاز کردند.

آیت الله کعبی با تأکید بر اینکه حرکت جوانان طرفدار انقلاب اسلامی انتفاضه های مختلفی را شکل داد، بیان داشت: این گروه انتفاضه های اول، دوم و سوم را به وجود آوردند تا اینکه نسلی انقلابی و مقاوم را با الگوگیری از حزب الله لبنان در آزادسازی جنوب لبنان تشکیل دادند. البته خود حزب الله لبنان نیز با الگوگیری از جوانان ما در دوران دفاع مقدس و با بهره گیری از دو عنصر فرهنگ عاشورا و تبعیت از ولایت فقیه توانستند این دستاورد بزرگ را برای شیعیان جنوب لبنان به ارمغان آورند.

وی گفت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی، انقلاب سنگ به موشک هایی که تا قلب تلاویو می رسند، تبدیل شد. در سال های گذشته رژیم صهیونیستی تلاش کرد وارد غزه شود، اما در پاسخ به این جنایات، حماسه های بیست و دو روزه، هفت روزه و دو روزه غزه به وجود آمد. زلزله ویرانگر هفت اکتبر که خواب را از چشمان صهیونیست ها ربود و ابهت پوشالی آن ها را فروریخت، نقطه عطفی در مبارزه و مقاومت ملت فلسطین بود. این حرکت بزرگ حالت انفعالی را به فعال، حالت صرفاً دفاعی را به هجومی و مقاومت جزئی را به مقاومت کلی تبدیل کرد و بر اساس طراحی راهبردی و عملیاتی با ادبیاتی تحت عنوان «عمل یکپارچه جبهه مقاومت» شکل گرفت. این عملیات مقاومت را از حالت بازدارندگی، به موازنه قدرت و توان زدن ضربه اول رساند.

انتقام مظلوم سخت تر از ستم ظالم بر مظلوم

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) افزود: ایشان در روایتی منقول است که می فرمایند: یَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَی الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَی آلْمَظْلُومِ. روز انتقام مظلوم سخت تر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است. اسرائیل امروز باید تقاص ۷۵ سال جنایت، تبهکاری، کودک کشی، فساد و ظلم همراه با هتک حرمت مسجدالاقصی و اهانت به قرآن، اسلام و امت اسلام را پس دهد.

وی ضمن بیان اینکه شهرک نشینان سرزمین های اشغالی از نقاط مختلف جهان جمع آوری و در فلسطین سکونت داده شده اند، ادامه داد: تا پیش از این سکونت جعلی، دولت فلسطین متشکل از سرزمین، ملت و هیئت حاکمه این کشور وجود داشته است. یکی از ادعاهای صهیونیست ها این است که سرزمین فلسطین در زمان های خیلی دور متعلق به قوم یهود بوده و در پاسخ به این ادعا باید گفت اگر بر اساس چنین افسانه ای بخواهند پیش بروند می بایست جغرافیای حاکمیتی کل جهان را تغییر دهند. زیرا با این روند هر ملتی می تواند برای خودش تاریخ سازی کرده و ملت دیگری را از سرزمینش بیرون نماید. از لحاظ حقوقی هم هر ملتی که شکل گرفته و در سرزمین مشخصی با هیئت حاکمه معینی زیست دارد را نمی توان از محل سکونت خودش اخراج نمود.

فلسطین از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است

آیت الله کعبی اظهار کرد: فلسطین سرزمین اسلام بوده و از جهت فقهی و حقوقی جزئی از دارالاسلام است. فلسطین سرزمین مقدسی است که به تمام انبیای الهی تعلق دارد. حتی اگر به آن جا بگوییم سرزمین موسی، یعنی سرزمین ایمان و بندگی خدا و این در مقابل سرزمین کشت و کشتار و جنایت است. زیرا آیین انبیای الهی هرگز تجاوز به ملت ها و آواره نمودن آن ها را نمی پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه حاکمیت هیچ سرزمینی قابل خرید و فروش نیست، خاطرنشان کرد: اینکه فلسطینی ها املاک و زمین های خود را به صهیونیست ها فروخته اند، در وهله اول کذب است و در وهله دوم فروختن زمین های یک شهر یا یک کشور هرگز به معنای واگذاری حاکمیت آن نمی باشد. در مقابل مقام معظم رهبری بارها بر اساس قاعده الزام راه حلی را پیشنهاد کرده اند که در آن می فرمایند حال که غربی ها دم از دموکراسی و مردم سالاری می زنند می بایست به برگزاری یک همه پرسی با مشارکت همه فلسطینی ها اعم از آوارگان و غیرآواره ها از همه ادیان و مذاهب اقدام نمایند تا مردم این سرزمین حکومت مطلوب خود را انتخاب کنند.

میان صهیونیسم و یهود اصیل تفاوت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یهود یک دین آسمانی است و اقلیت های دینی اعم از یهودی، مسیحی و زرتشتی در گفتمان انقلاب اسلامی محترم هستند. اگر اهل کتاب و پیروان حضرت موسی(ع) بر پایه آیین آن حضرت حرکت کنند، می بایست انبیای الهی را پذیرفته و تسلیم امر خداوند در این زمینه باشند. پس تفاوت است بین صهیونیسم با یهود اصیل. صهیونیسم یک باند قدرت طلب، ظالم، جانی، طاغوت، شیطان صفت و قسی القلبی است که خداوند در قرآن کریم در مورد آن ها می فرماید: ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ أَیْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْکَنَةُ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُوا یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ الْأَنْبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ ذَلِکَ بِمَا عَصَوْا وَ کَانُوا یَعْتَدُونَ. آنها محکوم به ذلّت و خواری هستند به هر کجا که یافت شوند، مگر به دین خدا و عهد مسلمین درآیند. و آنان پیوسته مستحق خشم خدا و اسیر بدبختی و ذلّت شدند از این رو که به آیات خدا کافر شده و پیغمبران حق را به ناحق می‌کشتند، و این نابکاریها به خاطر نافرمانی و ستمگری همیشه آنها بود.

ظلم صهیونیست به آیین یهود

وی گفت: می بایست بین یهود و صهیونیست ها تفکیک قائل شد؛ حتی امروزه یهودی های غیرصهیونیست انجمن هایی در سطح جهان تشکیل داده و می گویند که بازگشت به سرزمین های اشغالی حق مردم فلسطین است و صهیونیست ها به خود آیین یهود هم ظلم کرده و تصویر منفی در سطح جهان از این آیین ایجاد نموده اند.

آیت الله کعبی برخی از محورهای بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های نظامی کشور را برشمرد و تصریح کرد: فلسطین مسئله اصلی امت اسلامی است. انقلاب اسلامی از فردای پیروزی ندای امروز ایران فردا فلسطین و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی به سفارت فلسطین را سر داد و آزادی فلسطین از بحر تا نهر را جزو مؤلفه های اصلی خود قرار داد. نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز قدس توسط امام خمینی(ره) توانست مسئله فلسطین را عمق بخشی راهبردی نماید.

احیای فلسطین و آزادی قدس؛ زمینه ساز پیشرفت اسلام و تبدیل نظام های استبدادی به مردم سالاری

وی ادامه داد: امت اسلامی اگر بر مبنای احیای فلسطین و آزادی قدس تلاش کنند، آن گاه روز قدس می شود روز اسلام، روز امت اسلامی و وحدت مسلمانان جهان و اتحاد در مقابل دشمنان امت اسلامی باعث تبدیل عقب ماندگی تاریخی این امت به پیشرفت، تبدیل ظلم و جنایت به عدالت و در نهایت تبدیل نظام های استبدادی به نظام های مردم سالار خواهد شد.

امنیت ملی و انسجام اسلامی در پی آزادی قدس

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تکیه بر آرمان فلسطین ضمن اینکه به تولید اقتدار و امنیت ملی منجر می شود و انسجام اسلامی را به دنبال دارد می تواند مرز جدیدی را برای ایران اسلامی در میان امت اسلام به وجود آورد که بر پایه توحید، عدالت، کرامت انسانی، کمک به مظلومان جهان و مرز امت واحده اسلامی است. این مرز امروز به مرز مقاومت اسلامی معروف شده که یک مرز ایدئولوژیک می باشد و اگر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش به نام رزمندگان بدون مرز شناخته شدند، این یعنی رزمندگان مکتبی که به جای مرز خاکی از مرز انسانیت، مرز عدالت، مرز کرامت انسان و مرکز توحید و بندگی خدا دفاع می کنند. این مرز عمق راهبردی ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که رهبری بر آن تأکید دارند. البته نباید از این موضوع چنین برداشت شود که ما به دنبال گسترش مرزهای خاکی ایران هستیم. هرگز این چنین نبوده و حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: مرز ما اسلام است؛ وطن ما شام و بصره نیست. وطن ما اسلام است.

وی با تأکید بر اینکه مرز جمهوری اسلامی ایران، اسلام و دفاع از مظلومان دنیاست، اظهار کرد: البته نباید از این موضوع چنین برداشت شود که ما به دنبال گسترش مرزهای خاکی ایران هستیم. هرگز این چنین نبوده و حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «مرز ما اسلام است؛ وطن ما شام و بصره نیست. وطن ما اسلام است».

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز جبهه ای تحت عنوان جبهه مقاومت اسلامی شکل گرفته است که اعضای آن هرکدام برای خودشان تلاش می کنند و ایران اسلامی فقط حامی آنان می باشد. مرز مقاومت به این معناست که اعضای محور مقاومت در چارچوب منافع ملی، حاکمیت ملی و انسجام ملی خودشان اما با هماهنگی یکدیگر و در چارچوب برتری به نام مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و جنایت متحد می شوند.

پیروزی های اخیر فلسطینیان متعلق به خود آن هاست

وی پیروزی های اخیر فلسطینیان را متعلق به خود آن ها دانست و بیان داشت: ما پشتیبان ملت فلسطین هستیم؛ اما این پیروزی های درخشانی را که در فلسطین شکل گرفته است، باید به خود مقاومت فلسطین و خود گردان های شهید عزالدین قسام نسبت داده شود.

آیت الله کعبی افزود: رژیم صهیونیستی به دلیل شکستن ابهتش و تحقیر تاریخی که پس از عملیات طوفان الاقصی متحمل شد، می خواهد این پیروزی بزرگ فلسطینیان را به بیرون از فلسطین نسبت دهد. و این در حالی است که طراحی، برنامه ریزی، آموزش و حضور در میدان این عملیات توسط خود فلسطینیان صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: ما می بایست پشتیبان این حرکت تاریخی مسلمانان فلسطین بوده و بدانیم که مقاومت فرهنگی به معنای بازگشت ما به هویت اسلامی خودمان، مقاومت اجتماعی، مقاومت اقتصادی به معنای خودکفایی و تشکیل بازار مشترک اسلامی، مقاومت امنیتی، مقاومت سیاسی به معنای عدم عادی سازی روابط با رژیم جعلی صهیونیستی و ماندن در کنار مردم مظلوم فلسطین، مقاومت دیپلماتیک و مقاومت نظامی در مقابل دشمنان اسلام راه تحقق پیشرفت، عدالت و بازسازی امت اسلامی است.

پیروزی مظلومان بر ظالمان؛ وعده الهی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: این وعده الهی است که خداوند تبارک و تعالی مظلومان را بر ظالمان پیروز می کند. پیروزی مستضعفین فرا می رسد و بسترهای لازم برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیة الله الاعظم فراهم می شود. ما باید خودمان را برای پسافلسطین و بعد از آزادی آن و تحولات بزرگ منطقه ای و جهانی برای ساخت تمدن نوین انسانی اسلامی آماده کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین