عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
حجت‌الاسلام‌ مؤمنی تشریح کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: اگر کسی می‌خواهد به مقام بندگی رسیده، هیچگاه با بن‌بست و درب‌های بسته در زندگی مواجه نشود، باید به هفت اصل که نخستین آن ادای حق الهی یا همان انجام واجبات است، اهتمام داشته باشد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، با تأکید بر این که خداوند متعال انسان را برای رسیدن به مقام عبودیت و بندگی خلق نموده است، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه ۵۶ سوره ذاریات، می‌فرماید؛ «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»؛ لذا عبودیت و بندگی بالاترین درجه و رتبه‌ای است که مخلوق می‌تواند بدان دست یابد.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله، عبد بودن را افتخاری بزرگ برای رسول‌الله ذکر نمود، اظهار داشت: ائمه اطهار علیهم‌السلام در روایات متعددی تأکید می‌کنند که رسیدن به مقام قرب الهی از آثار عبودیت و بندگی ذات اقدس الهی است.

مؤمنی با تأکید بر این که هرکسی عبد خدا باشد بر زمین‌وزمان پادشاهی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: شعار خاتم‌الانبیا صلی‌الله علیه و آله در ایجاد تحول بزرگ و انقلاب در جامعه جاهلی و رساندن امت به قله‌های عزت‌مندی مبتنی بر «قولوا لااله‌الّااللَّه تفلحوا» بود؛ چرا که رسیدن به فلاح و رستگاری در گرو بندگی ذات اقدس الهی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر رسیدن به آرامش و دستیابی به لذت و عیش حقیقی را در گرو بندگی خدا دانست و ابراز داشت: بندگی انسان را به مقام عبودیت که بالاترین درجه و رتبه الهی است، می‌رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین اصول رسیدن به مقام عبودیت و بندگی اشاره نمود و اظهار داشت: نمی‌شود کسی در دل اعتقاد به چیزی داشته باشد، ولی آن اعتقاد و باور درونی، در فعل صادره از آدمی ظهور و بروز بیرونی نداشته باشد. باور درون که از آن به اخلاق یاد می‌شود، در فعل صادره انسان که به ادب و آداب یاد می‌گردد، تأثیر می‌گذارد.

مؤمنی تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد به مقام بندگی رسیده، هیچگاه با بن‌بست و درب‌های بسته در زندگی مواجه نشود، باید به هفت اصل که نخستین آن ادای حق الهی یا همان انجام واجبات است، اهتمام داشته باشد.

وی نماز را وادی عشق‌بازی عبد و خدا و بهترین ابزار آرامش و کسب حال خوب دانست و یادآور شد: اصل در حقوق الهی انجام واجبات است که در رأس آن نماز جای دارد و هیچ‌چیزی مثل نماز انسان را به خدا نزدیک نمی‌کند. چرا که نماز ستون دینی است که انسان را سالک الی الله می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت رعایت حدود الهی را دومین اصل رسیدن به مقام عبودیت و بندگی برشمرد و تصریح کرد: پرهیز از هرآنچه که خدا انسان را از آن منع نموده اصل مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد. اگر انسان از لذت گناه اجتناب کند، خداوند متعال بهتر از آن را نصیب آدمی می‌سازد.

وی در تشریح سومین اصل، بر اهمیت به‌جای‌آوردن شکر الهی تصریح و قرارگرفتن در وای معرفت خدا و حضور در سایه‌سار ولایت الله را از بالاترین نعمت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: رضایت به‌حکم الهی از دیگر اصول رسیدن به مقام عبودیت و بندگی است؛ همواره باید توجه داشته باشیم که صنع الهی زیباست و هر آنچه مشیت الهی است، بلاشک برای آدمی بهترین اتفاق است. خداوند هیچگاه برای بندگانش بد رقم نمی‌زند.

مؤمنی بر اصول شوق به سمت خدا بودن و صبر در بلا تأکید و گرفتاری را گرفته تار یار تفسیر نمود و اذعان داشت: تعظیم و بزرگداشت ذات اقدس الهی اصلی است که انسان را در مسیر تجلی مقام عبودیت قرار می‌دهد؛ دست قدرت الهی بالاترین دست‌هاست که بدون اذن ایشان هیچ اتفاقی رقم نمی‌خورد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین