عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
حاج حسین یکتا:
حاج حسین یکتا گفت: اگر بنا داریم کار دولت را مردمی کنیم، بار دولت را روی دوش مردم بگذاریم، مردم را در عرصه سیاست و اقتصاد و دانش و فناوری وارد عمل کنیم، دیپلماسی عمومی، انقلابی و اسلامی مردمی داشته باشیم، کجا بهتر از اربعین است؟

عقیق: امیرحسین کسائی: ستاد فعالان مردمی اربعین متشکل از تشکل‌ها و نیروهای مردمی، چندسالی استکدر کنار ستاد مرکزی اربعین که متشکل از دستگاه‌های و نهادهای حاکمیتی است، فعالیت دارد و در تلاش است تا روح مردمی این اجتماع بزرگ دوستداران سیدالشهدا(ع) را حفظ کرده و گسترش دهد. امسال حسین یکتا فعال جهادی کشورمان به عنوان نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین منصوب شد. در آستانه اربعین حسینی سال ۱۴۰۲ شمسی با او به گفت‌وگو نشستیم. نتیجه این همنشینی را بخوانید:

تعداد بازدید : 12

هدف ما گسترش حضور مردم در اربعین است

در ستاد مرکزی اربعین، به عنوان نماینده گروه‌های مردمی چه پیگیری‌ها و اقداماتی دارید؟

کلیت اربعین و میدان‌دار اصلی و تحقیقی آن، حتماً مردم هستند. موکب داران و کاروان‌برهای اربعین مردم هستند و آحاد مردم هم در این مراسم زائر هستند. از سوی دیگر آن راننده‌ای که کامیون و اتوبوس می‌آورد، جزئی از مردم است. هرکسی که قدماً، نفساً، قلماً و درهماً به میدان می‌آید و به شکل‌گیری این کار زیبا و پدیده معجزه‌ آسا کمک می‌کند، همه مردم هستند.

امام حسین(ع) کشتی نجات است و بنا دارد دست همه را بگیرد؛ به همین خاطر برای هر قشر و صنفی و هر علاقه و عشقی و سلایقی و با هر نگاه و گرایشی، امکان موکب‌داری و خدمت و نوکری کردن  در اربعین وجود دارد. راه برای نوکری و خدمت بی‌منت باز است

آنچه که افق نگاه ماست و دنبال می‌کنیم اول این است که چه کنیم تا حضور مردم بیشتر شود. ما معتقدیم در اربعین هنوز تمام زائران نیامده‌اند. این زائری ۱۰ یا ۲۰ میلیونی امروز که حاضر می‌شود و از ایران ما سال گذشته ۳/۵ میلیون شرکت کرد و امسال ان شاء الله به ۵ میلیون زائر خواهد رسید، به قول ما جبهه‌ای‌ها گشت شناسایی هستند. یعنی می‌روند تا این سرزمین را بشناسند و موکب‌داری را یاد بگیرند. هنوز زائران اروپایی، هندی‌ها، پاکستانی‌ها، آفریقایی‌ها به معنی واقعی کلمه نیامدند. هنوز تمام آسیایی‌ها، تمام آزادی‌خواهان، سرخ پوست‌ها نیامدند.

دوم هم اینکه اربعین مردمی، آحادی و امتی است و این یک نگاه تمدنی و اجتماعی است پس آنچه که ما به دنبالش هستیم، این است که این اجتماع بزرگ هرچه بیشتر مردمی شود و حضور مردم در بخش‌های مختلف آن بیشتر شود.

راه برای نوکری و خدمت تمام اقشار مردم در اربعین باز است

مردم در فضا و بستر اربعین چه نقش‌هایی را می‌توانند بپذیرند و پای کار بیایند؟

به اعتقاد ما امروز خدا سر پرگارش را روی گنبد امام حسین(ع) گذاشته است و دور عالم می‌چرخاند و افراد را وارد این دایره می‌کند. بنابراین هر قشر و صنفی و هر علایق و سلایقی می‌تواند در اربعین خدمت کند و می‌تواند نوکری کند. امام حسین(ع) مصباح الهدی است. ایشان آمده است تا دست جوان‌های ما را بگیرد. امروز هرکسی می‌تواند در اربعین حضور پیدا کند.

چندی پیش در شهر بابل حضور پیدا کردم و دیدم که گونی‌های سفید ۱۰ کیلویی خالی برنج را بین خانواده‌ها تقسیم می‌کنند. آن مادر خانواده وقتی غذا طبخ می‌کند، اگر ۲ تا لیوان برنج برای خانواده خود دم می‌کند، ۳ تا لیوان هم برای غذای زائران اربعین در این گونی‌ها می‌ریزد. آن خانم خانه‌دار هم به این شیوه می‌تواند موکب‌داری کند. هر خانه می‌تواند یک موکب باشد.

امروز به نظرم همه آحاد مردم می‌توانند در اربعین نقش‌آفرینی کنند، چه افرادی که کارهای تخصصی مانند کار پزشکی، کار فنی و حرفه‌ای، رانندگی و ... انجام می‌دهند و چه دیگر اقشار جامعه می‌توانند در اربعین فعال باشند. امروز همه اقشار و همه اصناف و طوایف می‌توانند در اربعین خدمت کنند که می‌بینیم، موکبی که قبلاً فقط فلافل می‌داد، حال انواع غذاها را توزیع می‌کند. موکب‌های خدماتی امروز تعمیر کالسکه و عینک و ... هم دارند. موکب دیگری به ناتوان‌ها ویلچر می‌دهد. موکب دیگری کار فرهنگی انجام می‌دهد. امروز موکبی کار پزشکی انجام می‌دهد و آن یکی کار اورژانس و درمان انجام می‌دهد. این تنوع کارها و تنوع خدمات از سویی نشان دهنده حضور اقشار مختلف در اربعین است و از سوی دیگر نشان می‌دهد که همه می‌توانند در اربعین کار انجام دهند.

از سوی دیگر باید بدانیم همه شاید نتوانند به زیارت اربعین بروند، برای همین لشکر عظیمی از جاماندگان را داریم. افرادی که دلشان با زائران اربعین است اما جسمشان در شهر جامانده است. این افراد می‌توانند به یاد آن موکب‌ها و زائران در شهر و محله خود موکب برپا کنند و هرکسی، در این موکب، حل یک مسئله کند. غم و غصه‌ای را برطرف کند. درمان بیماری، ادای قرض گرفتاری و یا آزادی یک زندانی را به اسم موکب اربعینی رقم بزند. این افراد می‌توانند با کمک اهالی محله حل مسئله کنند.

امام حسین(ع) کشتی نجات است و بنا دارد دست همه را بگیرد؛ به همین خاطر برای هر قشر و صنفی و هر علاقه و عشقی و سلایقی و با هر نگاه و گرایشی، امکان موکب‌داری و خدمت و نوکری کردن  در اربعین وجود دارد. راه برای نوکری و خدمت بی‌منت باز است.

تعداد بازدید : 8

حسین یکتا: اربعینی‌ها در طول سال گره‌گشای غم و غصه‌های مردم باشند

اثر دستور اخیر رئیس جمهور به افزایش مردمی شدن اربعین

امسال رئیس جمهور دستوراتی درباره افزایش حضور و اثرگذاری مردم در اربعین داد. این رویه چقدر در کمک به این اهداف ستاد مردمی اثرگذار است؟

شعار این دولت، مردمی شدن است و رئیس جمهور دستیار مردمی برای خود منصوب کرده است. اگر بنا داریم کار دولت را مردمی کنیم، چه جایی بهتر از اربعین است؟ اگر می‌خواهیم بار دولت را روی دوش مردم بگذاریم، اگر می‌خواهیم مردم را در عرصه سیاست و اقتصاد و دانش و فناوری وارد عمل کنیم، اگر می‌خواهیم مردم در دیپلماسی عمومی، انقلابی و اسلامی در نگاه بین‌الملل وارد شوند، کجا بهتر از اربعین است؟

ما زمانی می‌توانیم در دوران ظهور امام زمان(عج) حضور پیدا کنیم که تمام قد محبت امام عصر(عج) در تاریکخانه دلمان ظهور پیدا کرده باشد و این مهم محقق نمی‌شود، مگر دلمان، روحمان، فکرمان، ذکرمان، خیالمان و حواسمان به غم و غصه‌های مردم باشد و آتش به اختیار باشیم

این حرکت عظیم آحادی، توده‌ای و امتی و این حرکت تمدنی و جهانی ظرفیت بسیاری برای به میدان آوردن مردم دارد. در اربعین مجمع خیرین جهان اسلام را می‌توان شکل داد و در اربعین می‌توانیم، شبکه‌های بزرگ جبهه مقاومت و هسته‌های مقاومت را شکل دهیم. در اربعین می‌توانیم دلداده‌ها و دلبسته‌های انقلاب اسلامی را آموزش دهیم و سازماندهی کنیم. در اربعین می‌توانیم به همه آحاد نقش دهیم.

اربعین جایی است که ظهور و بروز مردم باید قوی‌تر شود. با این نگاهی که در این دولت و این دوره است، ما باید بتوانیم کارها را به مردم واگذار کنیم. نگاه و تدبیر امسال این است که دستگاه‌های دولتی اگر توان و امکانی دارند، آن را در جهت تولید قوت و قدرت بیشتر مرد صرف کنند. این توان را به سمت حمایت پولی و مالی و پشتیبانی و مشارکت بیشتر مردم در اربعین ببرند. رئیس جمهور دستور داد تا نهادهای دولتی به دنبال اسم بزرگ و آرم بزرگ دستگاه و ساختار نباشند که وقتی یک رئیس رفت و دیگری آمد، کار کم و زیاد نشود.

این اتفاق اول موجب می‌شود که سرمایه اجتماعی نظام افزایش یابد و دوم به توان رزم ما در حضور امت و ملت در اربعین کمک شایانی می‌کند.

اربعینی‌ها در طول سال گره‌گشای غم و غصه‌های مردم باشند

اربعین آوردگاه حرکت‌های مردمی و جلوه حکمرانی مردم است، این ظرفیت و ویژگی را چگونه در طول سال می‌توان جاری و ساری کرد؟

در زمان وقوع سیل و زلزله دیدیم که موکب‌دارهای اربعین به کمک سیل‌زدگان خوزستان رفتند. در کشور ما هرزمان کارها مردمی شد، امور به خوبی رقم خورد. جنگ هم با بسیج و مردم چرخید و پیش رفت. با عملیات‌های بزرگ و کثیر بسیجی‌ها روند جنگ چرخید و پیش رفت.

در زمان کرونا هم دیدیم که همه مردم با هرنگاه و سلیقه و علایقی آمدند و کار را به نتیجه رساندند.اگر بتونیم در طول سال خدمت اربعینی را حفظ و گسترش دهیم، یعنی این موکب‌دارها، نگاه خدمتی و سبک زندگی جدید حاصل از این اجتماع قلوب را ادامه دهند، می‌توانند سفیری از طرف امام حسین(ع) شوند که غمخوار و غصه خوار خلق الله است.

باید این پویش را داشته باشیم که هر مسجد چند کاروان و هر کاروان یک اتوبوس و هر اتوبوس یک روحانی و یک مدیر و یک تدارکاتی و یک امدادگر. ما باید اتوبوس‌های کاروان‌بر جدید را شکل دهیم

این موکب‌دارها و فعالان اربعین اگر به امام قول دهند و قرار بگذارند، حتی آن  فعال دانش بنیان، آن فرد علمی، آن پزشک و متخصص و ... که بعد از اربعین و در طول سال،  پای غم و غصه مردم بایستند و برای حل یک مسئله در کشور قدم بردارند، یک اتفاق بزرگ را رقم خواهیم زد. حتی آن معلم بگوید من در مدرسه‌ام، یار برای امام زمان(عج) تربیت می‌کنم.

ما می‌توانیم از اربعین برای یک لشکرکشی بزرگ استفاده کنیم و یک اتفاق عظیم را رقم بزنیم. این لشکرکشی، این ستون کشی، این اجتماع قلوبی که در اربعین رقم می‌خورد که موکب به موکب و عمود به عمود، پیش می‌روند و هر لحظه به خیمه و حرم ارباب نزدیک می‌شوند، مقدمه رسیدن به ظهور است.

ما زمانی می‌توانیم در دوران ظهور امام زمان(عج) حضور پیدا کنیم که تمام قد محبت امام عصر(عج) در تاریکخانه دلمان ظهور پیدا کرده باشد و این مهم محقق نمی‌شود، مگر دلمان، روحمان، فکرمان، ذکرمان، خیالمان و حواسمان به غم و غصه‌های مردم باشد و آتش به اختیار باشیم.

اگر روزی ارباب در گودی قتلگاه برای هدایت این امت به فکر بود، امروز اربعین به ما یاد می‌دهد که باید پای کار این مردم و غم و غصه این نظام بایستیم.

تعداد بازدید : 3

حسین یکتا: هر مسجد چند کاروان باید راهی اربعین کند

۱۰ سال فرصت برای اربعین تربیتی

ما تا ۱۰ سال آینده، اربعین را در تعطیلات تابستانی دانشجویان و دانش‌آموزان داریم که فرصت مناسبی برای رویکرد تربیتی دادند به این اجتماع بزرگ، چه توصیه‌ها و پیشنهادهایی برای فعالان مردمی به خصوص هیأت‌ها، مساجد و ... دارید؟

یک نوجوانان و جوانان ما شناسنامه‌ها را دستکاری می‌کردند تا از مدرسه و دبیرستان و دانشگاه به دانشگاه جبه‌ به تعبیر امام خمینی(ره) بروند. امروز به اعتقاد من اربعین یک دانشگاه است. خدا توفیق داده است که در سال‌های آینده تعطیلات تابستانی یا همان اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ما همزمان با زیارت ارباب شده است. روزی نوجوان ۱۳ ساله ما محمدحسین فهمیده، فهمید چه کار باید کند و علم در دست گرفت و به خرمشهر رفت، امروز دهه‌نودی‌های ما نوجوان‌های ۱۳ ساله هستند که علم دست گرفتند و راه افتادند و نسل قاسم سلیمانی شدند.

این نسل سلیمانی برای انتقام و قیام لله حرکت می‌کند و قطعاً و حتماً امروز یک دانشگاه جدید باز شده است. این سال هایی که در پیش داریم و دقیقاً در اوقات فراغت است، فرصتی برای حرکت بچه‌هاست تا به سمت این دانشگاه حرکت کنند. این از نصرت دین خدا است که عده‌ای را به سمت این دانشگاه می‌برد تا سریع‌تر تربیت کند. روزی می‌گفتند تربیت مسجدی، مربی‌محور، نظامی محور و مستمر و دائم است اما امروز با تربیت میدانی رو به رو هستیم که نوجوان در بین عرض نجف تا کربلا می‌آورد. روی این خاک‌ها قدم می‌زند و چون خاک جزو مطهرات است و راه رفتن روی آن نجاست را رفع می‌کند، موجب می‌شود که گناه انسان پاک شود.

امروز ما را در بین نجف تا کربلا آوردند تا دور هم جمع شویم و در این دانشگاه امام حسینی، ما را ویژه برای ظهور تربیت کنند. به همین خاطر توصیه‌ام به همه بچه‌های دهه هشتادی و به همه نوجوان‌های خوب دهه نودی و همه آن‌هایی که می‌خواهند روزی حاج قاسمِ آقا شوند و برای امام زمان(عج) یار باشند و برای مردم غم‌خوار شوند این است که اگر می‌خواهند سریع سیم‌شان وصل شود و دوزاری‌شان بیفتد؟ اگر احساس گم شدن می‌کنند و دنبال کسی می‌گردند؟ اگر أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ می‌خواهند و به دنبال جایی هستند تا ارتباطشان با خدا دائم و آنلاین باشد، بدانند تمام این‌ها در اربعین و کربلا رقم می‌خورد. به این خاطر است که نمی‌گوییم ما داریم به کربلا می‌رویم بلکه می‌گوییم ما داریم برمی‌گردیم به کربلا زیرا هرکسی به اصل خویشتن برمی‌گردد.

هر مسجد کشور چند کاروان باید راهی اربعین کند

قطعاً و حتماً باید جزو برنامه‌های حداقل ما مردمی‌هایی که ادعا داریم دور هم جمع شدیم و یک ستاد مردمی زدیم و یک جامعه فعال مردمی زدیم باید این باشد که چه کار کنیم تا مساجد کاروان به اربعین ببرند. باید این پویش را داشته باشیم که هر مسجد چند کاروان و هر کاروان یک اتوبوس و هر اتوبوس یک روحانی و یک مدیر و یک تدارکاتی و یک امدادگر. ما باید اتوبوس‌های کاروان‌بر جدید را شکل دهیم.

ما باید مسجدهای اعزام کننده منسجم و منظم در تاریخ فلان و ساعت فلان حاضر در یک مرز باید داشته باشیم که هیچ‌کدام از این نرم‌افزارهای موجود و این نگاه‌های موجود حکمرانی نمی‌تواند آن را ساماندهی کند. این سازماندهی توده‌ای، امتی، مردمی و آحادی را باید شکل دهیم.

هر محله یا منطقه‌ای باید این اعزام‌ها را به عهده بگیرد و پشتیبانی اعزام را هم داشته باشد. هر محله یک یا چند موکب برای پشتیبانی از افرادی که به زیارت می‌روند باید داشته باشد و چند موکب هم برای افرادی که می‌مانند باید داشته باشد.

ایران و عراق لجستیک بزرگ اربعین را آماده می‌کند. اگر در عراق هر عشیره، هر قبیله و هر طایفه یک موکب یا چند موکب برپا می‌کنند، در ایران هر محله باید چند کاروان راه بیندازد و چند موکب داشته باشد و برای جامانده‌ها هم برنامه داشته باشد. همه این اتفاقات برای آماده‌سازی ظهور امام زمان(عج) است.

اربعین زمان ذکر و فکر است

کمتر از ۱۰ روز تا اربعین حسینی داریم. گزارشی از وضعیت فعالان مردمی در امسال ارائه کنید.

آنچه مشاهده می‌شود، این است که هرکس، هرچه داشته و در توان داشته است، به عشق به ارباب و اذن و اجازه توفیق، به ابی انت و امی و نفسی وسط میدان آورده است. موکب‌های بسیاری در مرزهای ورودی مانند مرزهای پاکستان و مرزهای خروجی مثل شمال غربی، تمرچین، باشماق، مهران، خسروی، چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر آماده شده است. موکب‌های بسیاری هم در راه نجف تا کربلا و در شهرهای نجف و کربلا مستقر شدند. تازه این‌ها همه تلاش ایرانیان است و در سوی دیگر دنیایی از موکب‌ها هم توسط عراقی‌ها برپا شده است.

این گزارشی از تدارکات پذیرایی بود. زائران بسیاری هم درحال آماده شدن برای سفر هستند. به اعتقاد من پایه این حرکت اربعین، اخلاص و قیام لله و رفتن به خاطر خدا است پس در این سفر ذکر و فکر خیلی مهم است. آن شب‌هایی که در ستون حرکت می‌کردیم و می‌رفتیم برای عملیات، تمرین می‌کردیم و رزمایش می‌رفتیم، ذکر و فکر خیلی اهمیت داشت. در این سفر هم همینطور است، باید فکر کنیم و بین عمودها که قدم می‌زنیم یا لحظاتی که در مواکب استراحت می‌کنیم، ذکر بگوییم و فکر کنیم زیرا بعضی از فکر و ذکرها برای ما نیست. امام حسین(ع) به فکرت می‌اندازد که آن تصمیم خوشگل را بگیری یا آن قول و قرار و آن توبه یا آن قیام لله را رقم بزنی.

امسال ان شاءالله به یک زیارت با معرفت برویم، زیارتی که در آن وصال ارباب باشد که وقتی می‌رسیم وصال و لقاء انجام شود. در این سفر به آدم حواس جمع، چیزهای خوبی می‌دهند. نیت کنید اگر امسال رفتیم و زائر شدیم و یک سفر با معرفت انجام دادیم، سال بعد خادم شویم.

اربعین پیش‌بینی امام خمینی برای آن اتفاق بزرگ را محقق می‌کند

شبهه‌ای مطرح می‌کنند که غذا و امکانات بسیاری برای اربعین به عراق می‌برند و ضدانقلاب به گونه‌ای القا می‌کند که اگر ایرانیان نباشند، اربعین رونق ندارد. از جلوه‌های میزبانی و پذیرایی عراقی‌ها و این وحدت میان دو ملت هم بگویید.

میزبانی اصلی اربعین با عراقی‌هاست. ما از سال اول گفتیم که افراد تا حدامکان به نام موکب عراقی، کار و مشارکت کنند. ما کمی حمایت لجستیک داریم اما میزبانی مال عرقی‌هاست و اصلاً مملکت مال آن‌هاست و ما مهمان هستیم. اگر رفتیم کمکی هم کنیم، برای زمانی بود که زائر زیاد شد. باید کمک می‌کردیم.

حجم و تعداد موکب‌های عراقی را باید از بصره و شهر فاو بشماریم. باید موکب‌های اهل سنت در ورودی مرزهای تمرچین و باشماق در منطقه کردستان عراق را در نظر گرفت. موکب های عراقی را باید از ورودی سامرا و ورودی کربلا از سمت بغداد در نظر گرفت. به همین خاطر ما موکب‌های عراقی اصلاً قابل شمارش و احصا نیست. ما رفتیم و موکب زدیم تا متبرک شویم. در کنار موکب‌های عراقی به خادمی و نوکری رفتیم. ما موکب زدیم در کنار موکب‌های عراقی تا بگوییم دوستتان داریم.

ما موکب‌های ایرانی رفتیم تا آن جمله امام خمینی(ره) وسط جنگ و زمانی که آمریکا بنا داشت به شیطنت میان دو ملت ایران و عراق به به هم بزند، محقق شود که فرمودند ملت ایران و عراق باهم شوند، آن اتفاق مهم رخ می‌دهد. امروز آن اتفاق مهم در منطقه دحال رخ دادن است. امروز آمدیم تا برادری‌مان را ثابت کنیم و وحدت ۲ ملت شیعه ایران و عراق را به رخ همه عالم بکشیم و به امام عصر(عج) بگوییم آقا ظهور نمی‌کنید؟

ببین چه خوشگل شیعه‌ها باهم قاطی و رفیق شدند! شما فرمودید وقتی قلوبتان باهم مشترک شود، منم می‌آیم. به این خاطر ما امروز از گودی قتلگاه شهدای شلمچه رفتیم به گودی قتلگاه سیدالشهدا در کربلا و با این اجتماع قلوب و با این زائران، به جمکران عشق یعنی جمع بی‌کران‌ها می‌رویم. مقام معظم رهبری وسط فتنه‌ها فرمود باید ید واحده به اذن الله شویم.

تعداد بازدید : 4

حسین یکتا: میزبان اصلی اربعین عراقی‌ها هستند 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین