عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
حجت الاسلام پناهیان در هیئت هنر:
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان گفت: ما روحانیون نتوانستیم حرف درست بزنیم و درست حرف بزنیم، وقتی آقا می‌فرمایند جهاد تبیین، یعنی ما در این حوزه بسیار ضعیف عمل ‌کرده‌ایم.

عقیق: هشتمین روز از نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه هیأت هنر با «شعار تو را نیز عاشورایی است» برگزار شد. در شروع سوگواره نواختن سنج و دمام به همت افراد هیأت هنر انجام شد. در کنار این آئین به همت کارگروه تئاتر هیأت هنر پرفورمنسی با محوریت امام‌ حسین و یاران او برگزار شد.

پس از آن با قرائت قرآن کریم، مراسم ادامه پیدا کرد. در این بخش مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی به روضه‌خوانی پرداختند.

ریشه سوء‌تفاهم‌ها ضعف در تبیین است

در بخش پایانی مراسم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان به سخنرانی پرداخت، موضوع سلسله سخنرانی امسال او آیا هنرمند باید عارف باشد؟ است. او در هشتمین شب سوگواره گفت: نمی‌شود افراد را به این متهم کرد که انسان حقیقتاً بد است. البته که خوب و بد در همه جا موجود است ولی اگر هم کسی حقیقتا بد است، از نتایج سوتفاهم است. ریشه این سوتفاهم، ضعف در تبیین است.

وی افزود: ما روحانیون نتوانستیم حرف درست بزنیم و درست حرف بزنیم. وقتی آقا می‌فرمایند جهاد تبیین، یعنی ما در این حوزه بسیار ضعیف عمل ‌کرده‌ایم. تمامی معارف دینی که در جامعه و مدرسه و ... ما تدریس می‌شود، حتی ده درصد آیات قرآن هم نیست.

عدم وجود آسایش و آرامش از ویژگی‌های تمدن و فرهنگ غرب است

پناهیان با بیان اینکه اگر بتوان به طور صحیح عرفان را در بطن جامعه پخش کرد، هیچکس نمی‌تواند در برابر جاذبه دین مقاومت کند، گفت: در مورد ایمان، عقیده زیاد مهم نیست. عقیده به این معناست که در مورد ایمان به آگاهی کامل رسیده باشی. شخصی که سر امام حسین(ع) را جدا کرد، عقیده داشت حسین فرزند امام علی(ع) است. عقیده داشت بهشت وجود دارد. عقیده داشت جهنم وجود دارد. عقیده داشت در آینده دچار عذاب خواهد شد ولی این کار را انجام داد. اکثر آنها مشکل عقیدتی نداشتند، امروزه هم همینطور است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از ویژگی‌های تمدن و فرهنگ غربی، عدم وجود آسایش و آرامش است. ما باید بیرق این موضوع را در جهان بالا ببریم که ما پیشرو در مسئله آرامش و آسایش هستیم. افراد باید اینگونه برای آرامش خود جذب اسلام شوند، زندگی عارفانه سراسر آرامش است.

صوت کامل سخنرانی پناهیان را اینجا بشنوید:

تعداد بازدید : 18

این مراسم سال‌های گذشته در دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر و دو سال در حوزه هنری برگزار شد؛ اما امسال با تغییراتی مواجه شد و در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر برگزار می‌شود. این سوگواره در دهه دوم ماه محرم از شام غریبان به مدت ده شب از ساعت ۲۰ برگزار می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین