عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۷۱۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی:
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر لزوم تبیین سیره خانوادگی اهل بیت اظهار داشت: برای تحقق جهاد تبیین در زمینه حجاب باید جایگاه خانواده برای همه اقشار جامعه معلوم شود.

عقیق: حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در نشست آموزشی «مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی کشور» که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم امروز سه‌شنبه سی‌ام خرداد ماه در شهر مقدس قم، با اشاره به نخستین روز ماه ذی‌الحجة گفت: در این ماه که حجاج بیت‌الله الحرام آماده مناسک حج می‌شوند، همگان مسیر سلوک معنوی که خداوند عالم برای جوامع بشری در نظر گرفته را می‌پیمایند که امیدواریم از آن بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) ادامه داد: شهید مطهری در خصوص معنای سیره در فرهنگ اسلامی در کتاب‌های سیری در سیره نبوی و ائمه اطهار اساس واژه سیره را که از اختصاصات دین اسلام است را مبتنی بر نوعی از روابط انسانی معرفی می‌کند که مربوط به دوره امامت در حیات بشری است.

حجت‌الاسلام حریزاوی افزود: حیات بشری به دوره نبوت، امامت و ولایت تقسیم می‌شود و تقسیمات جامعه‌شناسی الحادی که اگوست کنت بیان کرده است فاقد وجاهت تاریخی است. شهید مطهری نوع روابط زمام‌داران دینی با انسان‌ها را به گونه‌ای ترسیم می‌کند که برای الگوگیری باید به سیره معصومین توجه کنیم، نه به تاریخ زندگی آنها. لذا باید به جای نشر کتب تاریخ و زمانه حیات اهل بیت (ع) که عمدتاً تاریخ خلفاست، به ترویج کتاب‌های سیره اهل بیت (ع) پرداخت و کتاب‌های سیره نظامات حیات پیامبر و ائمه را توضیح می‌دهد. در کتب سیره با سلسله نظامات حیاتی مانند نظام عبادی، علمی، تربیتی، اقتصادی، روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مواجهیم. باید دانست که هر نظامی متشکل از ارکان، اجزا، توابع و نتایجی است و مجموع این نظام‌ها مجموعه یکپارچه و متحدی را تشکیل می‌دهند که زندگی آن معصوم منطبق بر آن است.

وی ادامه داد: بر همین اساس نگاه ما به زندگی اهل بیت یک نگاه سیره‌ای است و جالب آن است که قرآن تلاش کرده تا نگاه سیره‌ای به زندگی پیامبران را برای ما تبیین کند. به‌عنوان مثال نوع پرداختن به زندگی حضرت آدم و جریان هبوطش یا قضیه منافقین که به مناسبت‌های مختلف با بیان انواع و اقسام نفاق ذکر شده است نمونه‌ای از نگرش سیره‌ای است.

وی با اشاره به بیان علامه طباطبایی در المیزان که چرا بعد از رحلت رسول‌الله کسی شکایتی از منافقین ندارد، نگرش جریان‌شناسانه را نیاز همه اعصار به‌ویژه عصر حاضر دانست و گفت: وقتی چنین نگاه سیستمی و منظومه‌ای باشد می‌تواند تاریخ را قضاوت کند و سیره چون تحلیل نظام تاریخی است و نظام روابط تاریخ را توضیح می‌دهد، می‌تواند نیازهای هر عصر را به صورت روشن بیان می‌کند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه باید به سیره خانوادگی اهل بیت بپردازیم، اظهار داشت: در این صورت است جهاد تبیین در موضوع حجاب معنا پیدا می‌کند. ما برای تبیین حجاب باید جایگاه خانواده را بررسی کنیم. مسئله حجاب زمانی حل می‌شود که جایگاه خانواده معلوم شود. چون مسئله بی‌حجابی فتنه غرب است و نتیجه بی‌حجابی در غرب، انحرافات اخلاقی است و اگر بتوانیم این نتیجه را برای دختر و پسر پاک‌طینت و پاک‌دامن ایرانی تبیین کنیم، می‌توانیم بگوییم که جهاد تبیین را به درستی انجام داده‌ایم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین