عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
حجت‌الاسلام‌سعیدی آریا؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این‌که علم توحید اگر در مسیر توحید نباشد، حجاب اکبر و قرآن بر سرنیزه در مقابل ولایت خواهد بود، گفت: هم‌نشینی باکسانی که بویی از مسائل دینی نبرده‌اند، خروجی‌های بدی را به دنبال داشته، انسان را گرفتار رذایل می‌کند.

عقیق: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی آریا، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت جوادالائمه امام محمدتقی علیه الاسلام، در ادامه تبیین موضوع ایمان و امید، اخلاص در عمل و برای خدا بودن و برای خدا کار کردن را مهم‌ترین اصل ایمان دانست و اظهار داشت: انسانی که ایمان داشته باشد، نسبت به طمع و خواست‌های شدید دنیایی عفیف بوده، همواره صبر در بلا و شکر در رخا دارد.

در ادامه صدق، انفاق در سخت‌ترین شرایط و قضاوت منصفانه را از دیگر تجلی‌های ایمان در انسان دانست و اظهار داشت: در روایتی ذکرشده « لا يَحُقُّ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يَغْضَبَ للّه ِ ويَرضى للّه» بنده آنگاه به ايمان حقيقى دست می‌یابد كه براى خدا به خشم آيد و براى خدا خشنود شود. مؤمن واقعی فرح و رضایت خود را در قبال فرح و شادی و رضای الهی تعریف نموده، ناراحتی و خوشحالی خود را درگرو غضب و رضایت الهی تعریف می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این‌که عملکرد انسان هراندازه بر اساس رضایت الهی باشد، به همان اندازه حقیقت ایمان را درک نموده است، اظهار داشت: اعتماد انسان مؤمن نسبت به خداوند متعال، بسیار بیشتر از اعتماد به خودش است؛ مؤمن توکل به خدا که همان انجام دادن کار و سپردن نتیجه به ذات اقدس الهی است را سرلوحه تمام امورات دنیایی خود قرار می‌دهد.

وی در اشاره به روایت « لا يُؤمِنُ عبدٌ حتّى يُحِبَّ للنّاسِ ما يُحبُّ لِنفسهِ مِن الخَيرِ»، با بیان این‌که مؤمن هرآن چه برای خود می‌خواهد را برای دیگران نیز می‌پسندد، اظهار داشت: ایمان عبد پذیرفته نیست، مگر این‌که پسندیدن اعمال ملاک کارهایش قرار گیرد.

سعیدی آریا با بیان این‌که روایات اسلامی ایمان و عمل صالح را ممزوج برشمرده، عمل صالح را تجلی ایمان ذکر می‌کنند، خاطرنشان ساخت: در عالم تکوین ایمان و عمل به یک ریسمان واحد بسته‌شده، قابل افتراق نیستند و خداوند متعال یکی را قبول نمی‌کند؛ انسانی که ادعای ایمان دارد، باید اهل عملکرد و ظهور و بروز ایمان در زندگی‌اش باشد.

وی در ادامه به روایت « ثَـلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالى: كِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ وَلِينُ الْجانِبِ وَكَثْرةُ الصَّدَقَةِ. وَثَـلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ لَمْ يَنْـدَمْ: تَرْكُ الْعَجَلةِ وَالمْشَوَرَةِ وَالتَّوَكُّلِ عَلىَ اللّه ِ عِنْدَ الْعَزْمِ» اشاره نمود و ابراز داشت: امام جواد عليه الاسلام فرمودند؛ سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست: «زياد استغفار كردن»، «هم‌نشینی خوب»، «زياد صدقه دادن» و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمی‌شود؛ «پرهيز از عجله و شتاب»، «مشورت در كارها» و «توكل بر خدا وقتى تصميم به انجام كارى گرفت».

سعیدی آریا بر اهمیت کثرت استغفار تأکید و با بیان این‌که خداوند متعال اعتراف به نعمت‌ها و اعتراف نسبت به گناه نزد باری‌تعالی را دوست می‌دارد، اظهار داشت: خداوند متعال هیچ‌گاه اعتراف به گناه نزد بندگان را برنمی‌تابد؛ چراکه بیان و ذکر مستمر گناه، اشاعه فحشا، ساده‌انگاری و کوچک شمردن گناه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خوش‌اخلاقی نسبت به اطرافیان را از دیگر تجلی‌های ایمان در انسان دانست و با بیان این‌که اخلاق با تمام مسائل دینی و اعتقادی اسلام درهم‌تنیده است، اظهار داشت: به‌هم‌ریختگی قلب، اضطراب و اطمینان نداشتن، از ضعف ایمان و حاصل عدم توکل به خداوند متعال است. انسان باایمان در برابر تمام تلاطم‌های دنیا استوار و محکم ایستاده، هیچ خللی در ایمانش ایجاد نمی‌شود.

وی در تبیین فراز پایانی روایت جوادالائمه علیه الاسلام با تأکید بر این‌که در عین توجه به مقوله مشورت، هیچ‌گاه نباید با انسان ترسو، بخیل، نادان و گرفتار در رذیله اخلاقی مشورت نمود، اظهار داشت: هم‌نشینی باکسانی که بویی از مسائل دینی نبرده‌اند، خروجی‌های بدی را به دنبال داشته، انسان را گرفتار رذایل خواهد نمود؛ سؤال و مشورت باید از اهل ذکر، علم و واقفان به دستورات دینی باشد.

سعیدی آریا ضمن اشاره به ویژگی‌های رذایل اخلاقی ازجمله کبر، تصریح کرد: علم توحید اگر در مسیر توحید نباشد، حجاب اکبر و قرآن بر سرنیزه در مقابل ولایت خواهد بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین