عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
حجت الاسلام سعیدی:
سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با تأکید بر اهمیت جهاد تبیین و بازشناسی جایگاه زندگی دنیا و آخرت در جامعه، گفت: کار شیطان تغییر ارزش‌ها و زینت بخشیدن به اعمال پست دنیا و جلوه سازی و ارزش‌گذاری‌های دنیایی است تا انسان را بنده زرخرید و پست دنیا کند؛ برای مقابله با وسوسه‌های شیطانی، انسان باید افق فکر خود را از افق نگاه حیوانی خارج سازد.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سعیدی آریا شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به فرازهایی از آیات قرآن کریم با بیان این که قواعد الهی در حساب و کتاب با قواعد دنیایی ما بسیار متفاوت است، اظهار داشت: خداوند متعال انسانی که شهید شده‌ را منشأ اثر ذکر می‌کند که یاد و خاطره ایشان هدایت آفرین است؛ هر موضوعی که به شهید وابسته است، احیاگر جامعه و دنیا بوده، دربردارنده پیامی معرفتی است.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) ضمن ارائه مصادیقی تاریخی دررابطه‌با اشتباهات محاسباتی انسان‌ها، پناه‌بردن فرزند نوح نبی به کوه و تمرد از حضور در کشتی را که محاسبه‌ای ولو عقلانی، ولی اشتباه دانست و ابراز داشت: قرآن کریم در آیات متعدد، اشتباهات محاسباتی انسان‌ها را متذکر شده است. «الدنیا مزرعه آخرت»؛ کسی که از آخرت خبری ندارد، کار و تلاش در دنیا برای آبادانی آخرت را عبث می‌پندارد.

وی با تأکید بر این که شهدا همچون دانه‌ای هستند که وقتی دفن می‌شوند برکت آفرین بوده، رویش‌های معنوی را در جامعه ایجاد می‌کنند، خاطرنشان ساخت: نگاه خداوند متعال در برکت عمر حجمی نبوده، ناظر به اثربخشی برای یاری دین الهی و کار برای تعالی در آخرت است.

سعیدی آریا در ادامه ضمن اشاره به حدیث پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله «فَوقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بِرٌّ حتّى يُقتَلَ الرجُلُ في سبيلِ اللّه، فإذا قُتِلَ في سبيلِ اللّه ِ فليسَ فَوقَهُ بِرٌّ» با بیان این که بالاى هر نيكوكارى، نيكوكاری ديگرى است تا آن‌گاه كه مرد در راه خدا كشته شود. پس، چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن نيكى، ارزشى وجود ندارد، اظهار داشت: تمام علما و بزرگان دین همواره آرزوی شهادت در راه الهی داشتند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به تفاوت‌های نظام ارزشی انسان دین‌دار و افق نگاه انسان دنیایی اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام، مؤمنانی که به مرگ طبیعی از دنیا رفتند، آرزو و امید دارند تا در دوران رجعت و ظهور حجت خدا حضور یافته در کنار امام‌زمانشان به فیض شهادت نائل آیند.

وی با بیان این که در محاسبات الهی و معارف اسلامی از شهادت به‌عنوان فوز عظیم و پیروزی بزرگ یاد می‌شود، افزود: کار شیطان تغییر ارزش‌ها و زینت بخشیدن به اعمال پست دنیا و جلوه سازی و ارزش‌گذاری‌های دنیایی برای دنیاپرستان است تا انسان را بنده زرخرید و پست دنیا کند.

سعیدی آریا ضمن اشاره به این که شیطان عندالله باق را فانی و دنیای فانی را باق نشان می‌دهد، با تأکید بر این که کسانی که به اعتماد الهی «إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ» دست یابند، رستگار می‌شوند، خاطرنشان ساخت: جلوه‌گری و ایجاد دلبستگی‌های دنیایی و کاهش افق دید انسان از مهم‌ترین رویکردهای شیطانی است؛ انسان باید تلاش کند تا افق فکر خود را از افق نگاه حیوانی خارج ساخته، خود را برای حضور در آخرت باقی آماده سازد.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) در تبیین جایگاه شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس  و … شهدا را انسان‌هایی دست‌یافتنی توصیف کرد و ابراز داشت: شهدا، لحظه‌به‌لحظه خود را در مسیر اتصال به خداوند متعال و تحت تعلیم اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار می‌دادند و تلاش می‌کردند تا حرکات و تمام شئون زندگی را در مسیر کسب رضایت الهی تعریف و حفظ نمایند؛ خداوند متعال قطعاً توفیق بخش حاضران در مسیر الی الله هستند.

وی مسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام را مسیر نجات‌بخش در دنیا و آخرت دانست و با بیان این که اگر از معارف الهی اهل‌بیت علیهم‌السلام و قال الصادق و قال الباقر علیهماالسلام دور شویم، در وادی خسران دنیا و آخرت گرفتار خواهیم شد، اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرمایند؛ «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ»؛ تا وقتی با کلام اهل‌بیت(ع) و الله هستیم، ذات اقدس الهی سرپرست ما هستند؛ کسانی که تعالیم الهی را می‌پوشانند،  گرفتار سرپرستی طاغوت خواهند شد.

سعیدی آریا در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت جهاد تبیین و بازشناسی جایگاه زندگی دنیا و آخرت در جامعه تأکید کرد و ابراز داشت: انسان‌ها فطرت پاکی دارند که اگر به فطرت پاک خود برگردند، خدایی می‌شوند؛ در جهاد تبیین نه‌تنها کلام بلکه مهم‌تر از آن اعمال ما باید دعوت به حق باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین