عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۳
در کتاب «شکوه انتظار و دیدار» بررسی شده است؛
کتاب «شکوه انتظار و دیدار (پژوهشی درباره فلسفه انتظار و ظهور حضرت مهدی (عج))» اثر عذرا انصاری منتشر شد..

عقیق: کتاب «شکوه انتظار و دیدار (پژوهشی درباره فلسفه انتظار و ظهور حضرت مهدی (عج))» اثر عذرا انصاری در ۲۴۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

خداوند به انسان بشارت داده است که زمین به صالحان می‌رسد و پایانی خوش در انتظار بشریت است؛ چنان که تمامی آثار شرک و کفر و ظلم و ستم برچیده می‌شود و امنیت و عدالت، جهت زمینه‌سازی برای عبودیت و پرستش پروردگار یکتا برقرار می‌شود. این مژده‌ها در صورتی محقق می‌شود که مردم به دعوت خدا و رسولش که مایه حیات و نشاط و خرمی و امید معنوی است لبیک گویند.

اثر پیش رو با عنوان «شکوه انتظار و دیدار»، چنان که از نامش برمی‌آید، به معرفی انتظار راستین می‌پردازد و اهمیت انتظار توأم با فعالیت و نشاط را باز می‌نماید و آداب انتظار را با قلمی روان به خواننده یادآوری می‌کند.

ساختار اثر

این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ در بخش اول با عنوان «شکوه منتظَر» نویسنده به تبیین تولد و امامت (چگونگی ولادت حضرت مهدی (عج)، مادر حضرت مهدی (عج) و طول عمر حضرت حجت (ارواحنا فداه)) پرداخته و دوران غیبت (مهدی موعود در کتاب‌های اهل سنت، راز غیبت و دلایل پایان غیبت صغری و آغاز غیبت کبری) را مورد بررسی قرار داده و فایده های امام غایب (واسطه فیض، عامل دلگرمی و امید مستمر) را مورد تأکید قرار داده است.

دومین بخش از کتاب حاضر با عنوان «شکوه انتظار» به رشته تحریر در آمده و در آن چیستی و انواع انتظار (انتظار پویا، انتظار ایستا و مؤلفه‌های انتظار: خودسازی اجتماع سازی و داشتن روحیه امید) بیان شده و آداب انتظار (خودسازی و تقوا پیشگی، داشتن حالت انتظار فرج آل محمد (ص)، مسئولیت پذیر بودن و برخاستن به هنگام شنیدن نام مبارک حضرت به قصد احترام) مورد بررسی قرار گرفته و آثار انتظار (انسان دوستی، آرامش و درک پاداش شهادت) شرح داده شده و آفت‌های انتظار (برداشت غلط از مفهوم انتظار، تعیین زمان ظهور و گرفتار آمدن به دام مدعیان دروغین) مورد تأکید قرار گرفته است.

«شکوه ظهور و دیدار» عنوان سومین و آخرین بخش از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به بررسی شرایط ظهور (معرفت به امام، صبر و پایداری داشتن و روحیه جهادی) پرداخته و در آستانه ظهور (یاس و درماندگی بشر، آشفتگی درونی و باطنی و آمادگی مؤمنان در آستانه ظهور) را تبیین کرده و نشانه‌های ظهور (نشانه‌های حتمی ظهور: قیام یمانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه، نشانه‌های غیر حتمی ظهور خروج دجال، برافراشته شدن پرچم‌های سیاه از خراسان و فراگیر شدن جهان از ظلم و جور) را به رشته تحریر در آورده و پس از ظهور (احیا و گسترش دین، قضاوت عادلانه، امنیت فراگیر و رشد اقتصادی و عمران و آبادانی) را مورد تأکید قرار داده است.

برشی از اثر

* علت برخاستن به هنگام شنیدن نام مبارک حضرت به قصد احترام

هنگامی که نام حضرت برده می‌شود، به خصوص اگر لقب مقدس قائم» به کار رود. بین شیعیان رسم است به منظور احترام و بزرگداشت مقام حضرت، برمی‌خیزند. در این باره روایاتی در کتاب‌های معتبر شیعه ثبت و ضبط است، مانند این حدیث که امام رضا (ع) در یکی از مجلس خراسان حضور داشت؛ هنگامی که کلمه «قائم» گفته شد، حضرت ایستاد و دست مبارکش را بر سر نهاده، فرمود «اللّهُمَّ عَجِّل فَرَجَهُ، وَ سَهِّل فَرَجَه»..

این عمل در زمان امام صادق (ع) نیز رسم بود. کسی خدمت حضرت عرض کرد: علت چیست که مردم در هنگام گفتن کلمه «قائم» برمی‌خیزند؟ فرمود: حضرت صاحب الامر (عج) غیبتی بسیار طولانی دارد و هر کس وی را به لقب «قائم» (که اشاره به دولت او و اظهار ناراحتی از غیبت اوست) یاد کند، آن جناب نیز به خاطر محبت زیادی که به دوستانش دارد، نظر لطفی به او خواهد کرد؛ سپس چون در این حال، مورد توجه امام واقع می‌شود، سزاوار است به خاطر احترام ایشان به پا خیزد، شتاب در فرجش را از خدا بخواهد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین