عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
فیلم|
گذرنامه زائران برای سفر عتبات باید حداقل ۶ ماه معتبر باشد، اما برخی در روزهای اخیر بدون گذرنامه معتبر به مرز مهران مراجعه کرده و باعث معطلی سایر زائران پشت مرز شدند.

عقیق: با گرانی بلیت پرواز عتبات در روزهای اخیر، سفرهای زمینی به عراق رونق گرفت و از اواخر هفته گذشته تاکنون مرز مهران به عنوان یکی از شلوغ‌ترین مرزهای زمینی کشور، میزبان زائران کربلاست.

زائران به صورت کاروانی و حتی انفرادی عازم مرزهای زمینی به ویژه مهران و شلمچه شدند تا بتوانند در این ایام به حرم سیدالشهدا علیه‌السلام مشرف شوند.

تعداد بازدید : 35

ازدحام جمعیت در مرز مهران

گرمای هوا و نبود امکانات در مرز مهران همچنان به عنوان یکی از مشکلات زائران پشت مرز است.

با توجه به ازدحام جمعیت در گیت‌های خروجی، بسیاری از زائران ساعت‌ها پشت مرز منتظر ماندند. اما طرف عراقی برای تردد زائران همکاری خوبی داشت. با این وجود، به دلیل کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در خاک عراق، برخی از زائران ساعت‌ها معطل شدند و امکان رفتن به شهرهای زیارتی عراق را نداشتند که برای تردد زائران در آن سوی مرز، برخی از طوایف عراق وارد میدان شدند و ماشین‌هایی را برای جابجایی زائران مستقر کردند.

یکی از مشکلاتی که باعث کاهش سرعت تردد زائران در مرز مهران شده بود، نداشتن گذرنامه معتبر از سوی زائران گزارش شده است.

به گفته علوی، یکی از مسؤولان مرز مهران، گذرنامه همه زائران باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد و توافق برای کاهش مدت اعتبار گذرنامه برای سفر به عتبات فقط برای ایام اربعین است. اما در روزهای اخیر برخی از زائران بدون گذرنامه معتبر قصد ورود به عراق را داشتند که در گیت‌ها‌، از خروج این افراد از کشور جلوگیری شد و حتی طرف عراقی هم به زائران تذکر داد که برای سفر عتبات اعتبار گذرنامه خود را بررسی کنند و افرادی که گذرنامه آن‌ها کم‌تر از ۶ ماه اعتبار دارد، امکان ورود به عراق را ندارند.

در این ایام روزانه بیش از ۲۵ کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت عازم عتبات می‌شود که البته حدود ۱۸ کاروان زمینی است و ۷۰ درصد اعزام‌ها هم از مرز مهران صورت می‌گیرد.

در کنار آن، سفرهای انفرادی هم بیشتر از مرز مهران است و‌زائران کم‌تر از مرز خسروی تردد می‌کنند، مرز خسروی برای حضور پرشور زائران آماده‌تر است و امکانات بیشتری در آن مستقر شده که به دلیل بسته بودن مرز در سال‌های گذشته، زائران از این مرز تردد نکرده و بیشتر مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون روزانه بیش از ۲ هزار زائر از این مرز عبور کرده است. در هفته‌های گذشته این تعداد حدود یک هزار نفر بوده است.

به گزارش فارس، هزینه سفر عتبات تا پایان خردادماه به صورت زمینی متوسط ۶ میلیون تومان و به صورت هوایی متوسط ۱۲ میلیون تومان است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین