عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
آیت الله هاشمی علیا:
مؤسس حوزه علمیه قائم (عج) چیذر گفت: شاکرترین مردم کسانی هستند که قناعت بیشتری دارند؛ همچنانکه کافرترین بندگان خدا کسانی هستند که در مقام حرص و طمع هستند.

عقیق: آیت الله هاشمی علیا رئیس حوزه حضرت قائم (عج) چیذر در جلسه درس اخلاق عمومی و در ادامه مباحث خود پیرامون شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه در خصوص حرص و قناعت، ضمن اشاره به روایات متعدد اظهار داشت: شیطان طلا و نقره را نور چشم و ثمره قلب خود خوانده است و اگر بنی آدم درهم و دینار را دوست داشته باشند، دیگر شیطان باکی از گمراهی ایشان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حرص مذموم، حرص در امر دنیا است و بدترین خطر روحی را برای انسان دارد و از سیر ملکوتی و الی اللهِ انسان ممانعت کرده و او را از توجه به عالم آخرت باز می‌دارد.

مؤسس حوزه علمیه قائم (عج) چیذر با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) تأکید داشت: شایسته است انسان در مقام انتقام از این بلای اخلاقی که دنیا و آخرت انسان را تباه می‌کند باشد؛ و انتقام از آن تنها به وسیله قناعت است و اگر کسی یاد معاد باشد و برای حساب و کتاب عمل کند و به حدی که برای او کافی است از دنیا قناعت کند، این انسان دیگر حریص به دنیا نخواهد بود.

وی ادامه داد: شاکرترین مردم کسانی هستند که قناعت بیشتری دارند؛ همچنانکه کافرترین بندگان خدا کسانی هستند که در مقام حرص و طمع هستند، چه آنکه اگر حرص وارد قلب انسان شود همه چیز او را (مانند ایمان او را) خواهد گرفت.

هاشمی علیا در ادامه به چند مورد از آثار و برکات قناعت نیز اشاره کرد و گفت: از جمله اینکه خاطر انسان را آرامش می‌دهد؛ عبادت او نیکو شده و در مقابل بندگان خدا خاضع می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین