عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
دبیر مهرواره هوای نو:
دبیر مهرواره هوای نو گفت: بخش «بانوان سخنران هیأت» برای اولین بار در جمهوری اسلامی در مهرواره هوای نو ایجاد شد. این مهرواره عرصه‌ای برای رصد این قشر پیشران حرکت‌های فرهنگی ـ اجتماعی و انتخاب برترین‌های آنان است.

عقیق: وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو در گفت‌وگویی درباره برگزاری دومین دوره مهرواره هوای نو با بیان اینکه ۱۱۰ داور آثار بیش از ۴ هزار هیأت سراسر کشور را در ۴۱ رشته داوری می‌کنند اظهار داشت: هوای نو دو هدف اساسی و اصلی دارد اول اینکه بنا دارد این موضوع را که هیأت متعلق به تمام مردم ایران است، به عنوان یک فرهنگ در جامعه فراگیر کند و این مفهومی است که کمتر به آن پرداخته شده است. بنابراین هوای نو با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده درصدد است این اتفاق را به کمک اصحاب هیأت رقم بزند و به سمتی حرکت کند که هیأت‌ها آغوششان را برای مردم باز کنند و برای تمام مردم ایران برنامه داشته باشند.

تغییر نگاه‌ها به هیأت هدف مهرواره هوای نو است

وی افزود: هدف دوم این مهرواره این است که شرایطی فراهم سازد تا  اینکه تمام خانواده‌ها به سمت انتخاب هیأت برتر حرکت کنند و هر خانواده یک هیأت را به عنوان مکانی امن و پشتیبان، انتخاب کند بنابراین برای دستیابی به این اهداف تلاش می‌کنیم که هیأت‌ها با شرکت در هوای نو و ارائه‌ تجربیات و دستاوردهایشان در این حوزه، ضمن ارائه طرح‌ها، ابتکارات و ایده‌هایشان در فضایی سالم به رقابت بپردازند.

ملتجی ادامه داد: در واقع از طریق هوای نو هم هیأت‌ها از «فعالیت‌ها، محصولات، برنامه‌ها و ایده‌های بدیع» یکدیگر آگاهی می‌یابند و هم مردم مشاهده می‌کنند که هیأت‌ها زمینه و ظرفیت حضور و مشارکت آنها را دارند.

مهلت ثبت‌نام هوای نو تا ۲۵ خرداد ادامه دارد

دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه تصور ما این است که هنوز چتر محتوایی و خدمات اجتماعی هیأت به شکل کامل باز نشده اذعان داشت: اگر این رویداد و اتفاق شکل بگیرد، آن وقت همگان خواهند دید که چه ظرفیت عظیمی در حوزه‌ هیأت وجود دارد، چرا که مهمترین عامل ظرفیت هیأت این است که این تشکل مذهبی، مردمی‌ترین نهاد اجتماعی متصل به اهل بیت(ع) در این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: در این راستا مهرواره‌ هوای نو زمان فراخوانش را تا ۲۵ خردادماه تمدید کرد و این یک امر مرسومی چرا که در مناسبت‌هایی که گذشت بسیاری از هیأت‌ها مشغول اجرای برنامه‌هایشان بودند. بنابراین هیأت‌ها فرصت دارند با مطالعه ۴۱ رشته‌ای که در پایگاه اینترنتی هوای نو www.Havayenoo.ir معرفی شده، مشخص کنند در کدام  بخش این مهرواره شرکت خواهند کرد. سخنرانان، مداحان، شاعران و مدیران هیأت، ارکانی هستند که در مهرواره هوای نو، اهمیت ویژه‌ای دارند.

بحث درباره نسبت بین هیأت و بانوان برای اولین‌بار

ملتجی گفت: امسال برای اولین بار در مهرواره هوای نو قرار است که زمینه گفت‌وگو در مورد  نسبت بین هیأت و بانوان به وجود آید و در یک فضای نخبگانی در مورد این مسأله گفت‌وگو و تبادل نظر شود، چرا که بانوان نقش بسیار جدی و اثرگذاری در حرکت‌های اجتماعی دارند و این نقش در نهاد اجتماعی هیأت هم غیرقابل کتمان است اما تاکنون زمینه‌ ظهور و بروز بانوان در هیأت‌ها فراهم نبوده است و هیأت‌های معدودی وجود دارند که به درستی زمینه‌ حضور و فعالیت بانوان در آن‌ها طراحی شده است.

دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه هوای نو قصد دارد بابی بگشاید تا حضور و مشارکت گسترده بانوان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی تأثیرگذار در بستر هیأت‌ها افزایش یابد تأکید و تصریح کرد: در همین راستا امسال بانوان در شورای مرکزی هوای نو حضور داشته و یک چهارم جمعیت هیأت داوران هوای نو را که در مجموع ۱۱۰ نفر هستند، تشکیل می‌دهند. همچنین چند رشته مهرواره مانند «خانواده و هیأت» و «بانوان سخنران هیأت» مختص این قشر از کشورمان است.

هوای نو سخنرانان برتر بانو را معرفی و تقدیر می‌کند

وی افزود: بخش «بانوان سخنران هیأت»  برای اولین بار است که در جمهوری اسلامی به صورت کارشناسی و اختصاصی مورد توجه قرار می‌گیرد. در حقیقت، کارزار هوای نو، عرصه‌ای برای رصد بانوان سخنران و پیشران حرکت‌های فرهنگی اجتماعی و انتخاب برترین‌ها آن‌ها است.

ملتجی در پایان خاطرنشان کرد: هوای نو یک فضای رسمی حاکمیتی نیست. تمام دغدغه و هدف این مهرواره این است که هیأت‌ها بتوانند باب تعامل، گفت‌وگو و مشارکت با جامعه را باز کنند لذا اگر قرار باشد، شعار«هر ایرانی یک هیأت» محقق شود باید ظرفیت‌ هیأت‌ها آنچنان ارتقاء یابد که بتوانند به بهترین شکل با اقشار، سلایق، سنین و فرهنگ‌های مختلف در بوم‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. بنابراین مهمترین عامل ماندگاری هیأت‌ها، فضای مشارکتی آن‌ها با جامعه است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین