عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران گفت: حدود ۶۵ هزار مسجد شیعی در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آنان فاقد امام جماعت هستند. در استان تهران هم از میان ۳۵۰۰ مسجد، 1000 مسجد به دلایل مخالف در تمام فصول سال فعال نیستند.

عقیق: حجت‌الله ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در گفت‌وگویی درباره وضعیت مساجد کشور اظهار داشت: براساس آمارهای غیررسمی حدود ۶۵ هزار مسجد شیعی در کشور وجود دارد؛ البته چند هزار مسجد از این آمار در مناطق فاقد سکنه یا محل عبور و مرور مسافران و یا مناطق کم‌جمعیت هستند که در مجموع اقبالی در همه فصول سال به آن‌ها نیست. بیش از ۵۰ درصد این مساجد به دلیل نبودن طلّاب واجد شرایط، فاقد امام جماعت هستند. در استان تهران هم از میان ۳۵۰۰ مسجد موجود بیش از ۲۵۰۰ مسجد فعال است و سایر مساجد به دلایل مخالف در تمام فصول سال فعال نیستند.

روند جذب امام جماعت در استان تهران با برگزاری آزمون است

وی با اشاره به اینکه در سطح استان تهران، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران برنامه راهبردی برای اداره مساجد دارد که یکی از عرصه‌های آن، توانمندسازی امامان جماعت است، گفت: معاونت جذب و آموزش امور مساجد وظیفه جذب و توانمندی امامان جماعت را عهده‌دار است. روند جذب امام جماعت در استان تهران با برگزاری آزمون است. براین اساس آزمون‌هایی برگزار می‌شود تا افراد علاقه‌مند بعد از موفقیت در آن و گذراندن دوره‌های لازم راهی مساجد شوند. 

ذاکر با بیان اینکه توانمندسازی امام جماعت و خادمان مسجد برنامه دیگر مرکز است، گفت: تسهیل‌گری برای ارتقای سواد و دانش امامان جماعت با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام می‌شود. در این زمینه آموزش و آزمون‌های کتبی و شفاهی طلبه‌ها در مرکز اجرایی می‌شود. 

در امور مساجد به دنبال کشف استعدادها برای امام جماعتی هستیم

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای و مهارتی امامان جماعت در موضوعات مدیریت مسجد از دیگر برنامه‌های مرکز است. در مجموع دوره‌های متعددی برای طلبه‌ها در این زمینه پیش‌بینی شده است. بسیاری از استان‌های کشور نیز با الگوگیری از برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، همین برنامه‌ها را عملیاتی می‌کردند. 

وی با اشاره به اینکه در گذشته رسم بود که معتمدین محله برای حضور امام جماعت در مسجد سراغ مراجع می‌روند و از آن‌ها کمک می‌گرفتند و آنان نیز بهترین شاگردان خود را معرفی می‌کردند گفت: جذب استعدادها امروز هم مدنظر است و رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد آن را در قالب کشف استعدادها دنبال می‌کنند. ارکان مساجد اگر طلبه دانش‌آموخته مستعد و خوش فکری سراغ دارند می توانند او را به مرکز معرفی کنند تا جذب مسجد شود.

حوزه باید امام جماعت مسجد را در زمینه مالی حمایت کند

ذاکر در پاسخ به این سوال که چرا مدیران حوزه و مراجع تقلید طلبه‌های جوان را برای امام جماعتی ترغیب نمی‌کنند، گفت: چندین نوبت خدمت مراجع عظام تقلید رسیدیم و درخواست کردیم تا شاگردان خود را ترغیب و تشویق کنند، ایشان نیز نسبت به این امر دغدغه داشتند، اما هنوز نتیجه لازم گرفته نشده است و طلبه‌ها به دلایلی اولویت کاری خود را مسجد نمی‌‌دانند. در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغی طلبه‌های فعال و خلاق خود را به سمت مساجد سوق دادند و تبلیغ این افراد زمینه‌ساز حضور جوانان در میدان‌های نبرد شد.

وی افزود: از حوزه‌های علمیه مکرر درخواست کرده‌ایم که افراد علاقه‌مند و مستعد را به سمت امام جماعتی مسجد سوق داده و روی شأن و جایگاه و منزلت امام جماعت کار کنند. امام جماعت یک مسجد باید از سمت حوزه مورد حمایت قرار گیرد و در قالب طرح‌های هجرت و امین می‌توان مساعدت‌هایی برای ائمه جماعت در نظر گرفت که نیازمند عزم بیشتری از سوی حوزه‌هاست.

ایجاد رشته مدیریت مسجد در حوزه تصویب شد، اما راه نیفتاد

ذاکر درباره راه‌اندازی رشته مدیریت مسجد در مرکز مدیریت حوزه علمیه گفت: چندین سال است که روی این موضوع تحقیق و پژوهش شده است و اسناد و متون لازم تدوین شده و هم‌اکنون در امور مساجد موجود است. اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند از این اسناد پژوهشی استفاده کنند. این اسناد به مرکز مدیریت حوزه علمیه ارائه شده است تا در سطح ۳ رشته مدیریت مسجد تعریف شود. این امر مهم تصویب هم شده است و سرفصل‌های آن هم آماده شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

امام جماعت حقوق مصوبی ندارد و کمک مردمی می‌گیرد

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: امامان جماعت مساجد حقوق مصوبی ندارند و تنها از محل کمک‌های مردمی در مسجد به آنان پرداخت‌هایی صورت می‌گیرد؛ نیاز است در مورد معیشت ائمه جماعات اقداماتی صورت پذیرد و امام جماعتِ تمام وقت معیشتش تأمین شود. 

طلبه‌های مشهور می‌توانند امام جماعت شوند؟

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا روحانی سرشناس می‌تواند برای امام جماعتی در مسجد حضور پیدا کند، گفت: ما استقبال هم می‌کنیم؛ این افراد باید به نواحی مرکز مراجعه کنند تا بعد از سنجش توانایی‌های آنان و ارتقای آن، در مساجد استقرار پیدا کنند. موارد متعددی در این زمینه تاکنون در تهران داشته‌ایم.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین