عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری:
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: اتصال حضرت معصومه (س) به امام رضا (ع)، چیزی شبیه اتصال حضرت زینب کبری (س) به سیدالشهدا است.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره جایگاه حضرت معصومه (س) اظهار داشت: به نظر می‌رسد اتصال حضرت معصومه (س) به امام رضا (ع)، چیزی شبیه اتصال حضرت زینب کبری (س) به سیدالشهداست و موضع‌گیری تاریخی آن حضرت همانند موضع‌گیری زینب کبری (س) که مکمل موضع‌گیری امام حسین (ع) بوده است مکمل حرکت و موضع‌گیری امام رضا (ع) است.

وی افزود: یکی از کارهای حضرت، هجرت ایشان است که به دنبال هجرت امام رضا (ع) و به منظور ادامه حرکت ایشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظیم تاریخی شده است. لذا بسیاری از مصادر و منابعی که شما برای تحلیل شخصیت فاطمه معصومه (س) نیاز دارید، مصادیقی است که نسبت به امام رضا (ع) در تاریخ آمده است و بیانگر نوع حرکت و موضع‌گیری امام رضا (ع) و شرایط آن زمان است. در آن شرایط، بار محوری بر دوش امام رضا (ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلی بر دوش فاطمه معصومه (س) است که با آن حرکت عظیم و هماهنگی‌هایی که نیازمند یک تحول عظیم است همراه شده‌اند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اصولاً تحلیل شخصیتِ این‌گونه افراد به تبعِ تحلیل شخصیت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع می‌گیرند. باید دید معصوم چه موضعی گرفته است؛ زیرا اقتضای بعدیِ این حرکت در مرحله بعد، به عهده شخصیت درجه دوم ولایی است که چگونه موضع بگیرد. امام رضا (ع) هجرت را آغاز کردند و قدم بعد فاطمه معصومه (ع) برای تکمیل و تبعیت از همان هدف، از مدینه به ایران و قم هجرت کردند.

میرباقری اضافه کرد: تحقیقات میدانی به شما در این زمینه به‌شدت کمک می‌کند در این‌که جامعه تشیع، بر محور فاطمه معصومه (س) شکل گرفته، و حوزه عملیه و علما در این سرزمین جمع شده‌اند، و محدثان و راویان دوام پیدا کردند. اگر چه قبل از هجرت ایشان هم قم ویژگی خاص داشت ولی دوام و بقا و محوریت یافتنِ آن بر تشیع علوی، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین