عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
مسجد جامع بردستان که به آن بردستون هم گفته می‌شود، در سده اولیه اسلامی ساخته شده است. برای دیدن آن باید به بردستان از توابع دَیِر بوشهر بروید.

عقیق: مساجد در استان بوشهر قدمتی تاریخی دارند و احداث برخی از آنها بیش از چند قرن پیش برمی گردد. شهرت برخی مساجد بوشهر به گونه ای است که بخش مهمی از تاریخ این دیار هستند و حتی از آنها به عنوان یک آثار باستانی و محلی برای بازدید گردشگران و توریست ها در طول سال هستند. 

مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان که به آن بردستون هم گفته می‌شود، در سده اولیه اسلامی ساخته شده است. برای دیدن آن باید به بردستان از توابع دَیِر بوشهر بروید. این مسجد بندبندش نمودی از تاریخ است. این بنای قدیمی روی تپه‌ای قرار گرفته و آن‌قدر فضا و معماری صمیمی و ساده‌ای دارد که آرامش خاصی را به گردشگران و بازدیدکنندگانش منتقل می‌کند.

«مسجد بردستون» را بشناسید + عکس

 

تاریخ خبر از آن می‌دهد که این مسجد از نخستین بناهای قرون اولیه اسلامی و جزو قدیمی ترین مسجدهای ایران است. کتیبه‌ای در یکی از اتاق‌هایش هست که روی آن نوشته شده این مسجد در سال ۸۵۲ قمری تعمیر شده است. البته در سال ۱۲۷۳ قمری هم تعمیراتی از سوی حیدرخان دشتی روی آن صورت گرفته است. اگر بخواهیم به نقطه شروع ماجرا برویم و بدانیم که مسجد جامع بردستان را چه کسی بنا کرده، به فردی به نام عمر بن عبدالعزیز می‌رسیم.

 

شکل و شمایل مسجد جامع بردستان

مسجد جامع عمارتی در قالب مربع‌مستطیل است و شبستانی بزرگ دارد. مدخل آن چندان وسیع و بزرگ نیست. روی شبستان هم مانند بیشتر بناهای جنوب ایران یک بادگیر ساخته شده است. این بادگیرها فضای داخلی مسجد را خنک و مطلوب می‌کنند.

«مسجد بردستون» را بشناسید + عکس

 

برای روشنایی و تهویه فضاهای داخلی مسجد نیز درگاه‌هایی تعبیه شده است. این درگاه‌ها که راه نفوذ و ورود هوا هستند، امکان تهویه را فراهم می‌کنند. ضمن اینکه گچ‌بری‌هایی زیبا از درون و بیرون آنها را تزیین کرده است.

مساحت شبستان مسجد جامع بردستان حدود ۷۵۰ متر مربع است. این بنای قدیمی و ارزشمند در سال ۱۳۷۷ شمسی در میان آثار ملی ایرانی قرار گرفت. معماری این مسجد از بیرون حالت چلیپایی یا همان صلیبی‌شکل دارد. کتیبه ای هم در سر مسجد وجود دارد.

 

«مسجد بردستون» را بشناسید + عکس

بد نیست بدانید مسجد جامع بردستان در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۶۰ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین