عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
پای درس آقا|
رهبری می‌فرمایند: لازم می‌دانم که‌ به مردم عزیزمان و به خصوص به‌قشر و نسلی که‌باکتاب سروکار و انس دارند، توصیه کنم که با نمایشگاه کتاب، ارتباط برقرار کنند.

عقیق: در ایام بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه کتاب هستیم. روزهایی که فضای شهر تهران، به شکل دیگری است و افراد یک‌به‌یک با حضور در نمایشگاه کتاب، سعی دارند بار دیگر ارتباط خود را با این یار مهربان قوام بخشند. در ادامه سخنان رهبری معظم انقلاب را درباره اهمیت مطالعه و نمایشگاه کتاب می‌خوانیم. 

شما نوجوانان و جوانان هرچه امروز مطالعه می‌کنید، برایتان می‌ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمی‌شود

من در دوران جوانی زیاد مطالعه می‌کردم. غیر از کتاب‌های درسی خودمان که مطالعه می‌کردم و می‌خواندم، کتاب تاریخ، کتاب ادبیات، کتاب شعر و کتاب قصّه و رمان هم می‌خواندم. به کتاب قصّه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمان‌های معروف را در دوره نوجوانی خواندم. شعر هم می‌خواندم. من با بسیاری از دیوان‌های شعر، در دوره نوجوانی و جوانی آشنا شدم. به کتاب تاریخ علاقه داشتم و چون درس عربی می‌خواندم و با زبان عربی آشنا شده بودم، به حدیث هم علاقه داشتم.

الان احادیثی یادم است که آنها را در دوره نوجوانی خواندم و یادداشت کردم، دفتر کوچکی داشتم که یادداشت می‌کردم. احادیثی را که دیروز، یا همین هفته نگاه کرده باشم، یادم نمی‌ماند، مگر این‌که یادآوری وجود داشته باشد، اما آن‌هایی را که در آن دوره خواندم، کاملاً یادم است. شما [نوجوانان و جوانان] هم واقعاً باید قدر بدانید، هرچه امروز مطالعه می‌کنید، برایتان می‌ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمی‌شود. دوره نوجوانی برای مطالعه و یاد گرفتن، دوره خیلی خوبی است، واقعاً یک دوره طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست. (۱۳۷۶/۱۱/۱۴)

درس خواندن، مطالعه کردن و اشتغال به ورزش برای جوان نیاز است

ذهن جوان، خیلی قابل کشش است، توانش برای کشیدن بار معلومات، خیلی زیاد است، محفوظات زیادی به آن‌ها می‌دهند. من می‌بینم با این‌که درس‌های موجود، از لحاظ حجم و محتوا خیلی سنگین نیست، بعضی از جوانان ما فرصتی برای خودشان نمی‌بینند که بتوانند مطالعات جنبی کنند، در حالی که به نظر من، جوان می‌تواند هم درس بخواند، هم مطالعه و هم ورزش کند. وقتتان را صرف کارهای جدّی کنید و همه این‌ها جدی است، ورزش و بازی هم جدّی است، برای جوان این‌طور است. البته بعضی از کارها جدّی نیست. بعضی از کارها، کارهای زایدی است اما درس خواندن، مطالعه و ورزش کردن، کارهای لازمی است. (۱۳۷۶/۱۱/۱۴)

کتاب دستاورد ارزشمند بشری است

کتاب‌ یکی‌ از ارزشمندترین‌ فراورده‌های‌ بشری‌ و گنجینه‌ی بزرگ‌ترین‌ ثروت‌های‌ بشر یعنی‌ دانش‌ و تحقیق‌ است‌. دین‌ و دنیای‌ بشر و جسم‌ و جان‌ انسان‌، به‌ برکت‌ کتاب‌ تأمین‌ و تغذیه‌ می‌شود و فرایند کمال‌ بشری‌ به وسیله‌ کتاب‌ تحقق‌ می‌یابد. کتاب‌، مادر تمدن‌ها و نیز عصاره‌ی آن‌هاست‌ و بشر با پدید آوردن‌ کتاب‌، درس‌های‌ بیشماری‌ را که‌ در کتاب‌ تکوین‌ بدو آموخته‌ شده‌، گرد می‌آورد و در محیط بشری‌، منتشر می‌سازد و بدینگونه‌ روز به‌ روز گنجینه‌ی ثروت‌ بشری‌، غنای‌ بیشتر می‌یابد.

با این‌ همه‌ در میان‌ انسان‌ها بسیارند کسانی‌ که‌ نه‌ تنها بر این‌ خزانه‌ لایزال‌ چیزی‌ نمی‌افزایند، بلکه‌ از آن‌ بهره‌ نیز نمی‌برند. بی‌سوادی‌‌یابی‌ معرفتی‌ نسبت‌ به‌ ارزش‌ کتاب‌ و رغبتی‌ به‌ بهره‌ بردن‌ از آن‌ یا دسترسی‌ نداشتن‌ به‌ آن‌، از عوامل‌ این‌ حرمان‌ عظیم‌ و این‌ خسارت‌ بزرگ‌اند . نباید شک‌ کرد در این‌ که‌ همین‌ها نیز به‌ نوبه‌ خود معلول‌ عوامل‌ اجتماعی‌ و سیاسی‌ و فرهنگی‌ است. از این‌ رو بی‌تردید باید گفت‌ که‌ کم‌رغبتی‌ نسبی‌ به‌ مطالعه‌ کتاب‌ در کشور ما نتیجه‌ کوتاهی‌هایی‌ است‌ که‌ در دوران‌ حاکمیت‌ رژیم‌های‌ فاسد و وابسته‌، در این‌ مورد شده‌ است. (۱۳۷۴/۰۶/۲۱)

خوب است مردم عزیزمان با نمایشگاه کتاب اُنس بگیرند

لازم می‌دانم که‌ به مردم عزیزمان و به خصوص به‌قشر و نسلی که‌باکتاب سروکار و انس دارند، توصیه کنم که با این‌گونه نمایشگاه‌ها و نمایشگاه کتاب بالخصوص، ارتباط برقرار کنند. یک فرصت بسیار خوب است برای کتابخوان‌ها که بتوانند از تازه‌ترین آثار، مطّلع شوند. بنده با این‌که از فهرست‌ها و اخبارِ کتاب و مطبوعات بی‌خبر نیستم، لکن در عین حال، وقتی که‌در نمایشگاه [کتاب]به هر یک از غرفه‌ها وارد می‌شوم، می‌بینم کتاب‌ها و عناوین زیادی هست که ما از آنها خبر نداریم. چقدر خوب است که کتابخوان‌ها، با کتاب‌هایی که تازه منتشر شده، آشنا شوند و فرصت پیداکنند آنها را بیابند، ببینند، و ازآنها، استفاده کنند. (۱۳۷۱/۰۲/۱۷)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین