عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
با وجود پیگیری‌ها برای کاهش مدت حضور زائران ایرانی حج تمتع در عربستان، نبود زیرساخت‌های لازم در این رابطه، مانع از کاهش میانگین حضور حجاج کشورمان در سرزمین وحی شده است.

عقیق: یکی از موضوعات برای کاهش هزینه حج تمتع، کم شدن مدت حضور زائران در سرزمین وحی است که با افزایش نرخ ارز، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته تا هزینه این سفر معنوی کاهش یابد.

کاهش هزینه حج تمتع با کوتاه شدن زمان حضور در عربستان

عربستان هم در سال‌های اخیر که شیوع کرونا موجب تعطیلی حج برای زائران خارجی شده بود، مدت زمان تشرف زائران در سرزمین وحی را کاهش داده بود. با این وجود، امسال سعودی‌ها محدودیتی در این رابطه اعمال نکرده‌اند. 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کوتاه کردن روزهای حضور زائران در عربستان را به عنوان راهکاری برای کاهش هزینه حج تمتع عنوان کرده است.

چرا کاهش مدت زمان حضور حجاج در عربستان امسال اجرایی نمی‌شود؟

مسؤولان سازمان حج و زیارت نیز در جلسات مختلف به کاهش زمان حضور در عربستان هم‌زمان با ایام حج تمتع توجه داشتند و این موضوع را مطرح کرده بودند. اما برخی از مشکلات همچون تحریم‌ها مانع اجرایی شدن این امر شده است و امسال هم با وجود پیگیری‌ها در این زمینه، در حال حاضر امکان کاهش مدت زمان حضور زائران در عربستان وجود ندارد. 

به گفته حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی، کوتاه شدن سفر حج تمتع نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که یکی از آن‌ها داشتن هواپیماهای غول پیکر برای انتقال حجاج به کشور به شمار می‌رود. اما به دلیل تحریم‌ها تاکنون این امر محقق نشده است و امسال هم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، که چندان پرواز غول پیکر ندارد، عملیات انتقال زائران خانه خدا را بر عهده دارد. 

بازگشت حجاج از عربستان تا نیمه محرم ادامه دارد

براساس برنامه سازمان حج و زیارت، اعزام زائران به حج تمتع از سوم خرداد تا اول تیرماه صورت می‌گیرد و عملیات حج تمتع هم پنجم تا سیزدهم ذی‌الحجه مصادف با سوم تا یازدهم تیرماه انجام خواهد شد.

همچنین حجاج کشورمان از ۱۲ تیرماه تا ۱۱ مردادماه مصادف با از ۱۴ ذی الحجه تا ۱۵ محرم به کشور بازمی‌گردند. این امر در حالی است که سال گذشته قبل از آغاز محرم، همه حجاج ایرانی به کشور بازگشتند اما امسال تا نیمه ماه محرم، زائران ایرانی در سرزمین وحی حضور دارند.

امسال میانگین حضور حجاج ایرانی در عربستان افزایش می‌یابد؟

علاوه بر این، با توجه به اینکه هنوز زمان پرواز بسیاری از کاروان‌ها نهایی نشده است، برخی پیش‌بینی می‌کنند که مدت زمان حضور حجاج ایرانی در عربستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد. سال گذشته میانگین حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی ۲۸ روز بود که امسال به نظر می‌رسد این مدت به ۳۴ روز برسد.

به گزارش فارس، امسال بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید ابوالقاسم شمندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
0
0
همانا کشورهای ۵+۱در خواب ببینند که مردم ایران به سفر حج نروند
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین