عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
علما در گذر زمان؛
معلم آنگاه که به سوی تدریس می‌رود در حال انجام عمره بیت‌الله است و آنگاه که تدریس می‌کند، مشغول حج خانه الله است.

عقیق: مرحوم آیت الله علی مشکینی(ره) رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قم در یکی از پیام‌های خود به مناسبت گرامیداشت متفکر شهید علامه مرتضی مطهری و روز معلم توصیه‌ها و تعابیر زیبایی از مقام معلم نموده که مشروح آن در ذیل می‌آید؛

بسم الله الرحمن الرحیم

معلم اول خالق جهان است که عالم را مقدمه خلق فرمود و در آن ذول العقول بیافرید و آنها را تعلیم و تربیت نمود، در آن کلاس عظیم از انبوه دانشجویان عالم بالا از جنس بشر بیش از یک نفر نبود و در موقع امتحان یک نفر برنده شد، او خود به عنوان معلم اول به پهنه زمین اعزام گردید، چه آنکه دانش سرای عالی توحید عالم بشر است و اول معلمی که در آن بود آدم است.

آری، معلم و شاگرد نخست باید خود را از رذائل اخلاقی پاک نمایند و زمین زراعت را خالی از خاشاک نمایند، شاگرد باید در برابر معلم تواضع کند چه آنکه «الید العلیا خیر من الید السفلی» دست دهنده از گیرنده بالاتر و والاتر است. معلم، تدریس بی‌توقع نماید چه آنکه انبیا فرمودند «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» ما در برابر تعلیم مزدی نمی‌گیریم.

معلم در حدود استعداد دانش‌آموز صحبت کند چه آنکه پیامبر(ص) فرمود ما انبیا با مردم در حیطه فکر آنان سخن می‌گوئیم. شاگرد حضور محضر استاد را دستور الهی شمارد و طاعات وی را حسنه انگارد، معلم آنگاه که به سوی تدریس می‌رود در حال انجام عمره بیت الله است و آنگاه که تدریس می‌کند، مشغول حج خانه الله است.

ای کمیل! انسان‌ها سه نفرند؛ آنکس که دانش می‌آموزد و آنکس که فرامی گیرد و غیر اینها مگسانند که بادشان خواهد برد.

در خاتمه شرافت و سعادت استاد و شاگرد و همه انسان‌ها در آن است که توحید قلبش در اعضای بدن به شکل عمل صالح تجلی کند و نماز و نیاز با مشاغلش توأم گردد. امید آنکه معلمان عزیز دانش‌آموزان ملت را امانت الهی دانند و در تربیت انسانی و اخلاقی آنان کوتاهی نفرمایند.

سلام بر هر معلم مسئول و هر دانش‌آموز متعهد و سلام بر روح والای استاد شهید مطهری که ذاتش مرتضی بود روحش مطهر.

والسلام علیکم و رحمةالله
کمترین دوستدار مقام علم و معلم و متعلم
علی مشکینی
۵ ادریبهشت ۱۳۷۳


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین