عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۹۴۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
مدیر امور خانواده ستاد احیاء:
مدیر امور خانواده و حجاب ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، حجاب را واجب شرعی و قانونی عنوان کرد و اظهار داشت: در برخورد با بی حجابی فرهنگ سازی و آگاه سازی مردمی ضروری و اثربخش است.

عقیق: مدیر اداره امور خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتگو با خبرنگار سراج24، با اشاره به قوانین مرتبط با حجاب و اقدامات این ستاد اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر از 21 تیر 1400 با احیای اداره کل خانواده و حجاب و عفاف در راستای اجرای 12 بند وظیفه قانونی در مصوبه 427 و 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده 16 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اقدام به بررسی وضعیت عفاف و حجاب و آسیب شناسی طرحها و اقدامات اجرا شده و توسط نهادهای اجرایی و تشکلهای مردمی به همراه بررسی قوانین مربوط به مقوله حجاب و عفاف کرد که در نهایت منجر به تدوین طرح جامع عفاف و حجاب شد. 

وی با اشاره به مراحل مختلف طرح مذکور افزود: این طرح در سطح گسترده ای به سمع و نظر اساتید، نخبگان و دغدغه مندان و فعالان این عرصه رسید و با استفاده از نظرات نخبگانی برای ارائه یک طرح جامع و عملیاتی در حال حاضر ویرایش هشتم آن تدوین و در سایت ستاد امر به معروف قابل دسترسی است.

مدیر اداره امور خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود بر توازن دوگانه ضرورت شریعت حکم حجاب و حفظ کرامت انسانی افراد ضعیف الحجاب تاکید کرده اند در این طرح توازن دوگانه ای بین لزوم رعایت عفاف و حجاب و چگونگی اجرا طراحی شده است که اولا حجاب به عنوان یک واجب شرعی در جامعه رعایت شود ثانیا در چگونگی رعایت آن، کرامت انسانی افراد حفظ شده و موجب طرد آنها از دین و نظام نشود.

وی عنوان داشت: طبق قانون فعلی(تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی) که به پوشش زنان در جامعه و معابر عمومی اشاره دارد، مجرم باید توسط پلیس دستگیر و پس از تشکیل پرونده، جهت محاکمه به دادسرا و دادگاه اعزام و پس از صدور حکم، مجازات نقدی و جریمه شود. طبق این قانون ناکارآمد و غیرقابل اجرا، در شرایط فعلی، میلیون ها نفر مجرم تعریف شده ‌ اند که قانون تکلیف کرده است همگی باید دستگیر، محاکمه و مجازات شوند اما در این طرح که بدحجابی تخلف محسوب شده، بدون دستگیری و محاکمه همان نتیجه مجازات به علاوه تمهیدات فرهنگی تحقق می یابد. لذا اثربخشی لازم در اجرای قانون پوشش در سطح اجتماع به سرعت اتفاق می افتد و نتایج آن کاملا مشهود خواهد بود.

مدیر امور اداره خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: ویژگی های طرح بر اساس رفع آسیب های موجود در طرحها و اقدامات قبلی بود؛ آسیب شناسی ها در محورهای مختلفی احصا شد که اهم آن شامل قوانین متعدد اما ناکارآمد و بدون ضمانت اجرای موثر، عدم وجود متولی واحد و پاسخگو در عین تکثر متولیان حجاب و عدم وجود طرح و برنامه و نقشه جامع بود.

وی با تاکید بر لزوم مردمی بودن اقدامات فرهنگساز و آگاهساز تصریح کرد: از دیگر مزایای این طرح مردمی بودن آن را می توان برشمرد، از آنجا که هر وقت مردم وارد صحنه شوند کار به خوبی سامان می ‌ گیرد، بار اصلی این طرح با ساماندهی، نقش ‌ آفرینی و اعطاء قدرت ‌های سازماندهی شده از طریق بدنه مردمی است که از افراد دغدغه مند در حوزه حجاب و عفاف بهره گیری خواهد شد. 

مدیر امور اداره خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر ابراز کرد: متاسفانه در طول بیش از 40 سال از انقلاب، از فرهنگ سازی زیاد صحبت شده اما غافل از اینکه معنای واقعی فرهنگ سازی و چگونگی اجرای آن را نمی دانیم، در مقوله فرهنگ سازی باید دقت شود زمانی که یک رفتار غلط در اجتماع عادی شده لازم است اول رفتار غلط در اجتماع طی برنامه ای مشخص و به دور از تنش، مناسب اقتضای زمان و فرهنگ جامعه هزینه ساز شود و همزمان برای جایگزین کردن رفتار درست اقدامات آگاه سازانه و تبیین و اقناع را در شکل های صحیح انجام داد تا زمینه برای گرایش به سمت رفتارهای صحیح و هنجارهای جامعه ایجاد و تقویت شود که متاسفانه سالهاست با شعار اول فرهنگسازی و کارهای اصولی و ریشه ای، عملا هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است از طرفی اقدامات سلبی صرف، بدون فرهنگسازی عملا راه به جایی نمی برد و لازم است هر دو این اقدامات اجرایی و فرهنگی در جای خود به درستی طی برنامه ای عملی اجرا شوند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح ستاد امر به معروف و نهی از منکر دولت، قوه قضاییه و پلیس به جای نقش متولی گری و ورود مستقیم و گاه تنش زا، نقش حمایت گری و اعطای اختیارات و قدرت به نیروهای آموزش دیده و سازماندهی شده مردمی را ایفا می ‌ کنند. در این طرح مردم، دستگاههای اجرایی و تشکلها وظایف خاصی دارند که باید به جای کارهای موقت و پراکنده هر کدام در یک جای مشخص به ایفای نقش خود بپردازند تا در نهایت مسئله به درستی در جامعه نهادینه شود. اقدامات فرهنگی موثر نظیر آموزش مهارت های اقناع، ارجاع به مشاوره جهت راهنمایی و رفع سوالات و شبهات، اهدای کتاب یا...

در این طرح در کنار و همزمان با اقدامات اجرایی برنامه ریزی شده است. 

مدیر امور اداره خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشریح کرد: در نهایت افرادی که با طی مراحل مختلف آگاهسازی، فرهنگسازی و تبیین و آموزش، همچنان بر عدم پایبندی به قانون اصرار داشته باشند و یا باندهایی که قصد اشاعه فساد و فحشا را داشته باشند به مراجع قضایی ارجاع می شوند.

وی یادآور شد: توجه به مسائل و مشکلاتی که همزمان موجب آسیب در این حیطه می شوند مانند پوشاک نامناسب و آسیب های فضای مجازی و ... ضمن توجه به اقتضائات آن در این طرح در جای خود مورد توجه و اقدام مناسب قرار گرفته است.

مدیر امور اداره خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر توضیح داد: سال گذشته حدود 5 هزار نیروی مردمی در راستای اقدامات فرهنگی از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دوره های آموزشی تربیت مربی عفاف و حجاب با چهار محور فلسفه حجاب و مهارتهای اقناع و آگاهی از سیر قوانین و پاسخ به سوالات و شبهات روز در مورد حجاب شرکت کردند که این دوره ها در راستای توانمند سازی دغدغه مندان، ترویج فرهنگ و آگاهسازی در سال جدید در سطح گسترده تری ادامه دارد.

وی گفت: متاسفانه اتفاقی که برای طرح جامع حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر افتاده این است که بخشهای مختلف آن به صورت جداگانه توسط ارگانهای مختلف به صورت ناقص وارد طرح اقدام شده و در مورد بخشهایی از این طرح نیز سیاه نمایی هایی توسط رسانه های خارجی و بعضا داخلی صورت گرفته که مانع تبیین و اجرای صحیح آن می شود در حالی که لازم است همه بخشها به صورت جامع تبیین و اجرا شود. 

مدیر امور اداره خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان با اشاره به اقدامات ستاد اظهار داشت: ستاد امر به معروف با حمایت از ایده ها و نظرات نخبگانی و مردمی آمادگی دارد تا در راستای احیای فرهنگ کرامت زن و پوشش حیامدار، در قالب نقشه و برنامه ای جامع و کاربردی که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند در این عرصه، تکلیف قانونی و شرعی خود را انجام دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین