عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
فیلم|
حاج آقامجتبی تهرانی گفت: امشب باید بگوییم هرچه خیر است، خدایا نصیب من کن و از سویی هرچه شر است، از من دور کن. امشب باید این را از خدا بخواهیم.

عقیق: حاج مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت شب قدر می‌گوید: در صحیحه معاویة بن عمار، امام صادق(ع) می‌فرمایند: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اللَّهُ فَسَتَرَ عَلَیْهِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ»؛ هنگامی که بنده مؤمن، خالصانه توبه کرد، اوّلین اثرش این است که مورد مُحبّت خدا قرار می‎‌گیرد و خداوند ستّاریّت خود را در دنیا و آخرت شامل حال او می‌کند.

وی ادامه داد: «قُلْتُ وَ کَیْفَ یَسْتُرُ عَلَیْهِ»؛ عرض کردم: چگونه؟ «قَالَ یُنْسِی مَلَکَیْهِ مَا کَتَبَا عَلَیْهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ أَوْحَی إِلَی جَوَارِحِهِ اکْتُمِی عَلَیْهِ ذُنُوبَهُ وَ أَوْحَی إِلَی بِقَاعِ الْأَرْضِ اکْتُمِی عَلَیْهِ مَا کَانَ یَعْمَلُ عَلَیْکِ مِنَ الذُّنُوبِ»؛ حضرت فرمود: خداوند ابتدا خطاب به رقیب و عتید می‌گوید که عیوب او را فراموش کنید.

حاج آقا مجتبی تهرانی گفت: سپس به اعضا و جوارح می‌‎گوید: شما هم فراموش کنید. پس از آن به زمین می‌گوید: آنچه روی تو معصیت کرد، فراموش کن. «فَیَلْقَی اللَّهَ حِینَ یَلْقَاهُ وَ لَیْسَ شَیْ ءٌ یَشْهَدُ عَلَیْهِ بِشَیْ ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ» ( الکافی، ج۲، ص۴۳۱ـ وسائل‌الشیعه، ج ۱۶، ص۱۷ ـ بحارالأنوار، ج ۶، ص ۲۸)؛ چنین بنده‌ای روز قیامت وقتی خدا را ملاقات می‌کند، هیچ موجودی علیه او شهادت نمی‌دهد.

وی ادامه داد: برای توبه هرطور بگویی استغفرالله کفایت می‌کند. ما در شب قدر ترمیم می‌خواهیم، اما باید بهترین ترمیم را بخواهیم؛ یعنی خدایا این معاصی و کثافات را از من بکن و مرا پاک کن و از این‌ها بخواه که فراموش کنند.

حاج آقا مجتبی تهرانی تصریح کرد: هیچ‌کس نتوانسته است این مقامات الهی را درک کند که خداوند غافر الذنوب است به چه معنایی است؟ رحمه للعالمین است یعنی چه؟ برخی می‌پرسند حتماً باید بگویم استغفرالله؟ نه همین که خداوند در دل ما ببیند که پشیمان هستیم کافی است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه تمام اطراف محمل ما را ملائکه در این شب گرفتند و برای ما استغفار می‌کنند، تصریح کرد: یعنی این‌ها از طرف ما از خدا طلب آمرزش می‌کنند، اما چشم من و شما نمی‌بیند. بنابراین ما امشب از خدا ترمیم می‌خواهیم آن هم بهترین ترمیم و همچنین ترسیم نسبت به آینده را می‌خواهیم آن هم بهترین ترسیم. شاید چیزهایی به ذهن ما بیاید و بگوییم اما کافی نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امشب باید بگوییم هرچه خیر است نصیب من کن و از سویی هرچه شر است از من دور کن. امشب باید این را از خدا بخواهیم.

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 129
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین