عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
با معرفی سه کتاب امید آن است بتوانیم شخصیت امام حسن (ع) را بهتر بشناسیم و ارتباطمان با این امام همام را بیش از پیش افزایش دهیم.

عقیق: محبت و ارادت به معصومین از بهترین خصایص و اعمال یک مؤمن به دین اسلام است که در قرآن و سنت نبوی بارها به آن تأکید شده است. در این راستا معرفت و شناخت امام یکی از راه‌های افزایش محبت و ارادت خواهد بود. در ادامه با معرفی سه کتاب امید آن است بتوانیم شخصیت امام حسن (ع) را بهتر بشناسیم و ارتباطمان با این امام همام را بیش از پیش افزایش دهیم.

۱. فراتر از قیام (مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره امام حسن مجتبی علیه‌السلام از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۷)

این کتاب مجموعه بیانات مقام معظّم رهبری درباره حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام است که طی سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۷ توسط معظم‌له ایراد شده است. از جمله ویژگی‌هایی که این کتاب را از سایر آثار مشابه متمایز می‌کند این است که:
الف. به دلیل شمول حداکثری بیانات می‌تواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد.
ب. محتوای آن بر اساس سیر تاریخی ایراد سخنرانی‌ها تنظیم شده است تا سیر تتبعی و یا تغییر احتمالی دیدگاه معظم‌له برای مخاطب مشخص شود. همچنین از حذف مواردی که ممکن است تکراری به نظر بیایند، جلوگیری شود.
پ. فهرست موضوعی آن چهارچوب و نظام فکری معظم‌له درباره ابعاد مختلف زندگی امام حسن را برای مخاطب روشن می‌کند؛ زیرا به شیوه نمایه معکوس بر مبنای چکیده‌های استخراج شده از متن، تنظیم شده است. این اثر مشتمل بر هفت بخش کلی با عناوین کلیات، شخصیت، سیر حکومت، پس از حکومت، صلح، پس از صلح و درس‌هایی از حکومت است.

۲. پس از چهل سال

«پس از چهل سال» نوشته حمید سبحانی صدر، گزارشی است مستند از زمینه‌های اجتماعی و سیاسی صلح امام حسن (علیه‌السلام) که منجر به انتقال حکومت اسلامی از اهل بیت پیامبر (ص) به جریان سلطنتی بنی‌امیه در ابتدای سال ۴١ هجری شد. از ویژگی‌های این کتاب آن است که نگارش آن تلفیقی از نثر گزارشی و ادبی است. آنجا که تاریخ مستند گزارش می‌شود از نثری روان استفاده شده و آنجا که به تحلیل می‌پردازد با قلمی ادبی، مخاطب را با متن کتاب درگیر می‌سازد. در واقع در نگارش «پس از چهل سال» تاحدودی از سبک نگارشی کتاب «فتح خون» شهید آوینی الهام گرفته شده و متن‌های تحلیلی از زبان راوی روایت‌گری شده است.

از دیگر خصوصیات شاخص پس از چهل سال، شخصیت‌شناسی افرادی است که قبل و بعد از صلح امام (علیه‌السلام) نقشی آفریده‌اند و شخصیت هرکدامشان، بیان‌گر یک جریان فکری و سیاسی در فتنه‌های امروز است. در واقع کوشیده‌ایم، شخصیت‌های آن روزگار را آیینه‌ای برای تماشای ماهیت سران و شخصیت‌های مؤثر در این روزهای جامعه دینی‌مان قرار دهیم تا خط سیر تصمیمات و عملکردهایشان و تأثیر آن‌ها در سرنوشت این کشور، آشکارتر شود.

۳. عشق در برابر عشق

فضای «عشق در برابر عشق» به قلمِ امید کوره‌چی نمایانگر عادات و رفتار مردم عربستان با گذشت نیم قرن از اشاعه‌ دین اسلام بوده و ترسیماتی از شهر کوفه و فرهنگ و منش مردم آن نیز به دست می‌دهد.

امید کوره چی موفق شده است احادیث و موعظات امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) را نیز در بستر قصه قرار دهد و به این ترتیب مخاطب علاوه بر خواندن اثری داستانی، با سخنان گهربار این امام بزرگوار نیز آشنا می‌شود. او هویت ایرانی خود را نیز به این داستان گره زده و قصه را درباره شخصیت یک جوان ایرانی به نام هرمز شکل می‌دهد. هرمز دلش را به یکی از دختران عرب باخته است، اما نه هر دختری؛ معشوقه‌ او دختر یکی از اشراف عرب است و هرمز رقیبان دیگری نیز دارد. بالأخره بین او و یکی دیگر از رقبایش یک مسابقه‌ رزمی برقرار می‌شود تا هر کس که در این نبرد موفق شد، به عنوان برنده‌ ماجرا انتخاب شود.

اما این تنها شرط خانواده‌ دختر نیست. آن ها مهریه‌ای سنگین برای دخترشان قرار داده‌اند و آن به قتل رساندن امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) است. اینجاست که عشق در برابر عشق قرار می‌گیرد و هرمز باید بین ترور امام دوم شیعیان و رسیدن به عشق زندگی‌اش یکی را انتخاب کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین