عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
پای درس آقا|
رهبری می‌فرمایند: آنچه لازم است، این است که ما دستاوردهای ماه رمضان را حفظ کنیم؛ نگذاریم صاعقه‌ گناه، این خرمن ارزشمند محصول را آتش بزند و از بین ببرد.

عقیق: ماه مبارک رمضان یعنی عجین شدن روح و جسم با حقیقت توحید عالم. در این ایام، حال و هوای حیات و زندگی، رنگ دیگری دارد و انسان به راستی درک می‌کند که در فضای خاص و استثنایی قرار گرفته است. در ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این باره می‌خوانیم.

محصول پر برکت ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان، بسیاری از مردمِ موفق و باسعادت توانستند محصول زیادی را بردارند؛ محصولی که برای دوره‌ سال آن‌ها، بلکه در مواردی برای سراسر عمر آن‌ها، دارای برکات خواهد بود. عده‌ای انس با قرآن پیدا کردند، از معارف قرآنی بهره بردند، تدبر کردند، عده‌ای انس و مناجات با خدا را در این ماه برای خودشان رویّه و روش قرار دادند و دل‌های خودشان را نورانی کردند. مردم روزه گرفتند، با روزه، در نفس خود صفا به وجود آوردند، که همین صفا و صمیمیت و نورانیت، منشأ برکات بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی است. این صفای نفسانی به انسان نیک‌اندیشی می‌دهد، تطهیر نفس از حسد و بخل و کبر و شهوت می‌دهد. صفا در نفس انسان، محیط جامعه را محیط امن و امان روحی و معنوی قرار می‌دهد، دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند، مؤمنان را به یکدیگر مهربان می‌کند، ترحم به یکدیگر را در میان جامعه‌ ایمانی گسترش می‌دهد. اینها همه محصولات ماه مبارک رمضان است برای مردم موفق و باسعادت.

تقوا و عنان‌گیری نفسِ سرکش

 محصول عمده‌ دیگر این ماه، تقواست، که فرمود: «لعلّکم تتّقون». «دستی که عنان خویش گیرد»؛ معنای تقوا این است. عنان دیگران را گاهی درست می‌توانیم بگیریم، اگر بتوانیم عنان خودمان را بگیریم، خودمان را از چموشی، از وحشی‌گری، از عبور از خطوط قرمز الهی باز بداریم، این هنر بزرگی است. تقوا یعنی مراقبت از خود برای حرکت در صراط مستقیم الهی، یافتن علم و معرفت و بصیرت، و بر اساس علم و معرفت و بصیرت، حرکت کردن. خوشبختانه جامعه‌ ما در ماه رمضان از این افراد باسعادتی که توانستند این برکات را کسب کنند، بسیار داشت. می‌شود گفت چهره‌ غالب کشور و مردم ما بحمدالله چنین چهره‌ای بود.

دستی که عنان خویش گیرد

در مجالس گوناگون، در مجالس ذکر و دعا، در مجالس تلاوت قرآن، در شب‌های قدر، در مراسم گوناگون - آنجوری که ما خبرهایش را دنبال کردیم، تصویرهایش را دیدیم، اطلاع پیدا کردیم - جوان‌های ما، مردان و زنان ما، طبقات مختلف ما، گروه‌های مختلف اجتماعی ما، با رویّه‌های مختلف، با سلیقه‌های مختلف، همه بر سر این سفره‌ ضیافت الهی در ماه رمضان جمع شدند و همه بهره بردند. اگر شاعر یک روزی می‌گفت «دستی که عنان خویش گیرد / امروز در آستین کس نیست»، اما در زمان ما دست‌هایی که عنان خود را بگیرند، کم نیستند. این جامعه‌ جوان کشور، این مجموعه‌ نسل باطراوتِ بر روی کار آمده‌ کشور، در راهِ درست حرکت می‌کنند، تمرین تقوا می‌کنند؛ این برای آینده‌ این کشور، بلکه آینده‌ی امت اسلامی مژده‌ بزرگی است.

نگذاریم صاعقه‌ گناه، این خرمن ارزشمند محصول را آتش بزند و از بین ببرد

 آنچه لازم است، این است که ما این دستاوردها را حفظ کنیم، این محصول را حفظ کنیم، نگذاریم صاعقه‌ گناه، این خرمن ارزشمند محصول را آتش بزند و از بین ببرد. راه خدا را، راه توجه را، راه صفای نفس را، راه انس با قرآن را، راه باز نگهداشتن رابطه‌ی خود با خدا، درد دل کردن به خدا و گفتن به خدا را به روی خودمان باز نگه داریم. اگر شما با خدا حرف زدید، خدا هم با شما حرف میزند؛ «فاذکرونی اذکرکم». (۱۳۹۰/۰۶/۰۹)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین