عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
تصاویر|
روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ شمسی است و به سنت حسنه ایرانیان برای گرامیداشت یاد درگذشتگان در روزهای آخر سال شمسی ، یاد بزرگوارانی که جامعه قرآنی در سال ۱۴۰۱ به سوگ آنها نشست را گرامی می داریم.

عقیق: سمانه نوری زاده قصری: روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ شمسی است و به سنت حسنه ایرانیان برای گرامیداشت یاد درگذشتگان در روزهای آخر سال شمسی، یاد بزرگوارانی که جامعه قرآنی در سال ۱۴۰۱ به سوگ آنها نشست را گرامی می‌داریم.جامعه قرآنی سال جدید را به یاد عزیزانی تحویل می‌گیرند که هر کدام در ارتقای فعالیت‌های قرآنی جامعه سهمی داشتند.

خدمتگزاران قرآن کریم که در سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفتند

«محمدرضا شهیدی‌پور» پژوهشگر و فعال قرآنی

مرحوم حجت الاسلام محمدرضا شهیدی پور حافظ قرآن کریم، پژوهشگر و مؤلف کتاب‌های آموزشی قرآن در زمینه قرائت و تجوید بود. این استاد مبرز قرائت و تجوید از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی با تهیه تجهیزات ضبط تلاوت خصوصاً از رادیو مصر اقدام به جمع‌آوری تلاوت‌های ستارگان جهان اسلام کرد و در این راستا حدود ۲۰ هزار تلاوت ناب از قاریان مصری و دیگر کشورها را ضبط کرد.

وی فعالیت‌های قرآنی را از سال ۱۳۵۱ آغاز کرد و به حفظ قرآن کریم پرداخت و همان سال هم به حوزه علمیه قم رفت. او سال ۱۳۵۵ موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و به عنوان یکی از اساتید قرآن معمم کشور معروف شد. استاد شهیدی پور چند سال قبل آرشیوش را به صورت رایگان در اختیار شورای عالی قرآن و رادیو قرآن قرار داد تا ضمن دیجیتال‌سازی، تلاوت‌ها مورد پالایش و تدوین قرار گرفته و ماندگار شوند.

داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران طی چند دوره، حضور به عنوان داور در مسابقات کشوری قرآن کریم و بسیاری از مسابقات دیگر، آموزش تخصصی قرآن به قاریان طراز اول کشور و همچنین تألیف چندین اثر در حوزه قرآن کریم از جمله کتاب‌هایی همچون: سبک شناسی تلاوت، تجوید آسان، روان‌خوانی و تجوید قرآن، اصول قرائات سبعه، توضیحات وقف و ابتدا، روانخوانی و تجوید قرآن از آثار و فعالیت‌های استاد شهیدی‌پور است.

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآنی و پژوهشگر و مؤلف کتاب‌های آموزشی قرآن در زمینه قرائت پس از طی دوران طولانی بیماری در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) قم ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت.

خدمتگزاران قرآن کریم که در سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفتند

«بهمن جاهی» فعال و خیر قرآنی پیشکسوت تهران

مرحوم بهمن جاه‌ی متولد شبستر بود. ۱۳ ساله بود که بعد از فوت پدر همراه با مادر به تهران آمد و در بازار تهران شاگرد مغازه شد و همواره دوست داشت بخشی از درآمدش را صرف کارهای خیر کند. او از سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی خود را هنگامی که طلبه حوزه مروی تهران بود، در مناطق نارمک و مجیدیه با نوجوانان آغاز کرده و آموخته‌هایش را در جمع‌های کوچک و بزرگ محله ارائه می‌داد.این خادم قرآن کریم، در سال ۱۳۵۵ در محله تهرانپارس جلسات قرآن و عترت تحت عنوان پیروان قرآن و عترت را برگزار کرده بود.بیت‌الزهرا (س) تهرانپارس توسط مرحوم بهمن جاه‌ی پایه‌گذاری شده است.

بهمن جاه‌ی، مدیر مؤسسه بیت‌الزهرا (س) تهران، خیّر و فعال قرآنی، و از اعضای شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ دارفانی را وداع گفت.

خدمتگزاران قرآن کریم که در سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفتند

«مساحتی» پیرغلام آستان حضرت عبدالعظیم و معلم قرآن

عبدالمجید مساحتی، متولد اسفند ۱۳۰۳ که در کسوت معلمی، شهروندان زیادی از مردم شهرری شاگرد او بودند و علاوه بر مدرسه در کلاس‌های قرآن نیز معلمی کرده بود، در سن ۹۸ سالگی در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ درگذشت.

مساحتی که افتخار خادمی آستان حضرت عبدالعظیم را داشت، سال‌ها بر فراز گلدسته‌های حرم حضرت عبدالعظیم حسنی اذان گفته بود و به جز این، مداح و مسئول خانه مداحان شهرری و همچنین از مبارزان انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب بود.

او که از بنیانگذاران هیئت فاطمیه شهرری بود و به صورت افتخاری در هیئت‌های قرائت قرآن و ۱۴ معصوم علیهم‌السلام شهرری مداحی و تلاوت قرآن می‌کرد.

خدمتگزاران قرآن کریم که در سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفتند

«موسی سعیدی» فعال قرآنی و مشاور طرح آموزشی-تربیتی اسوه

موسی سعیدی از فعالان فرهنگی و قرآنی شهرستان شاهرود و استان سمنان که طی سال‌های اخیر به عنوان مشاور طرح آموزشی-تربیتی اسوه فعالیت می‌کرد، دوشنبه ٢۵ مهرماه ۱۴۰۱ به دیدار حق شتافت.

مرحوم سعیدی، متولد سال ١٣٣۴، دارای تحصیلات کارشناسی علوم تربیتی بود که در سوابق فعالیت‌های وی، مؤسس و مشاور کانون فرهنگی تربیتی محیا در شاهرود، مدیرمسئول فصلنامه محیانامه، مشاور فرهنگی مدیر کل و کارشناس قرآن آموزش و پرورش مازندران، مشاور قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور، مدیر دارالقرآن امام خمینی (ره) شاهرود، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های سمنان و مازندران و شهرستان شاهرود، قابل ذکر است.

مرحوم موسی سعیدی، در حوزه تألیف هم توفیقاتی داشته است که از جمله آن، می‌توان به مشارکت در تدوین اساسنامه سازمان دانش‌آموزی کشور، تألیف کتاب توشه‌های ماندگار به سفارش اداره کل برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و تألیف سه جلد کتاب بازی‌های پرورشی به سفارش معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، اشاره کرد.

خدمتگزاران قرآن کریم که در سال ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفتند

«احمد فیاض» پیشکسوت قرآنی کشور

احمد فیاض، از پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن و پیرغلام اهل بیت (ع) ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. حاج احمد فیاض از پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن و پیرغلام آستان حضرت سیدالشهداء (ع) در محله نازی آباد بود که شاگردان بسیاری پای درس ایشان رشد کرده‌اند.

حاج احمد فیاض جز اولین کسانی بود که خانواده‌ها و جوانان متدین را در دوران خفقان طاغوت با روضه‌های خانگی امام حسین (ع) آشنا کرد و منزل خود را به یک حسینیه و محلی برای مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و محفل انس با قرآن تبدیل کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین