عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
در سن ۱۰۱ سالگی:
عبدالحسین عرب‌زاده قاری قرآن، موذن و مداح اهل بیت (ع) در ۱۰۱ سالگی درگذشت و پیکرش در امامزاده جعفر (ع) پیشوا به خاک سپرده شد.

عقیق: عبدالحسین عرب‌زاده قاری قرآن، موذن و مداح اهل بیت(ع) که در ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۳۰۱ در روستای جنت آباد از توابع گرمسار متولد شده بود، بعد از ۸۰ سال نوکری دارفانی را وداع گقت و به اربابش پیوست.

او علاقه به نوکری آل الله را به عنوان یادگار از پدر داشت که در همان طفولیت، پدر را از دست داده بود. او ابتدا با اذان‌های یومیه بر بام مسجد روستا استعداد خود را نشان داد. سپس با تحصیل سواد خواندن و نوشتن، تبدیل به تنها قاری و مداح آن منطقه در ۸۰ سال قبل تبدیل شد. به دلیل نبود امکانات راهی منطقه فلاح تهران و محله وصفنارد می‌شود. در حدود سال ۱۳۴۲ و در همان بدو ورود به تهران چند هیأت در تهران تأسیس می‌کنند.  برخی از هیأت‌های محله‌های جلیلی، فلاح و وصفنارد تهران منشعب از آن جلسات هستند. هیأت‌ آل طه (ع)، هیأت‌های محله جلیلی و هیأت مسجد امام رضا (ع) محله جلیلی و هیأت مسجد امام رضا(ع) محله وصفنارد از یادگارهای این دلداده آستان آل‌الله در منطقه ۱۷ تهران است.

آن مرحوم همزمان با انقلاب اسلامی تا پیش از تشکیل کمیته، وظیفه نگهبانی و تأمین امنیت  ۲۴ ساعته کوچه به کوچه محله را به کمک فرزندان و برادرزاده‌ها در آن روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب برعهده داشت. 

تعداد بازدید : 117

نوحه‌خوانی مرحوم عرب‌زاده در سال ۹۵

او بعد از انقلاب اسلامی هم وارد عرصه تربیت نسل مداح و عاشقان اهل بیت(ع) در منطقه فلاح شد و آخرین مداحی‌ها و مرثیه‌خوانی‌های خود را در محرم سال ۱۴۰۰ انجام داد. بعد از آن به دلیل بیماری و کهولت سن نتوانست برای اربابش مداحی کند.

او ۲۶ خردادماه ۱۴۰۲ بعد از ۸۰ سال نوکری درگذشت.

پیکر این پیرغلام در امامزاده جعفر(ع) پیشوا به خاک سپرده شد و بناست مراسم سومین روز درگذشت او فردا دوشنبه ۲۹ خردادماه از ساعت ۱۶ در مسجد جامع ابوذر واقع در منطقه ۱۷، میدان ابوذر (فلاح)، خیابان ابوذر شرقی برگزار شود. مراسم هفتمین روز هم پنجشنبه اول تیرماه از ساعت ۱۴:۳۰ در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) شهرستان پیشوا برگزار خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین