عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
سردار میراحمدی عنوان کرد:
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به گرانی ارز و حضور کمتر مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام غیر از اربعین، گفت:‌ این شرایط موجب شمار بالای متقاضیان در اربعین خواهد شد و مدیریت تجمعات در اربعین ، سخت تر خواهد بود.

عقیق: معاون وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در اولین نشست تخصصی "درس آموخته‌های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر اربعین حسینی (ع)" که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: مشارکت مردم و افزایش سهم مردم ایران در بحث اربعین، ارزشمند است و باید بستر مشارکت را فراهم کنیم تا مشارکت در این خصوص، حداکثری باشد.

سردار سید مجید میراحمدی طی سخنانی تحت عنوان " اقدامات ستاد اربعین در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع)، گفت:  در اربعین امسال  (۱۴۰۱) بر اساس پیش بینی‌هایی که داشتیم، دو مساله مهم را مورد توجه قرار دادیم، یکی برآورد ما از تردد جمعیت قابل توجه در مرزها به دلیل محدودیت‌هایی که در دو سال کرونایی داشتیم.

وی افزود: نکته دوم که با مشارکت فکری کمیته‌های ۱۷ گانه ستاد اربعین، برنامه ریزی برای غلبه بر چالش‌های پیش رو انجام شد و نهایتا در سایه تلاش‌ها، برنامه ریزی‌ها و اخلاص متولیان و کارشناسان این حوزه به فضل الهی و بر مبنای قضاوت مقام معظم رهبری، مراسم اربعین که پرچم بلند حضرت سیدالشهداء است، در سال ۱۴۰۱ با شکوه‌تر و عظیم تر از هر دوره دیگری در تاریخ برگزار شد.

  میر احمدی اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که خوش درخشید و موفق عمل کرد، کمیته بهداشت و درمان با مسئولیت میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور بود.

 وی با اشاره به تردد حدود  3.5 میلیون زائر و بالغ بر ۲۰ میلیون نفر زائر بصورت ثابت، افزود: با توجه به شرایط گرمای هوای عراق، نبود فوتی مستقیم ناشی از گرمازدگی را یک افتخار بزرگ برای نظام بهداشت و درمان کشور و برگ زرینی از کارنامه بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران دانست  .

 رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: به نسبت سال‌های گذشته میزان فوتی‌های ما کمتر بود و این موفقیت ناشی از تلاش بخش اورژانس کشور و فعالان کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی است و این دستاورد، تجربه‌ای برای اربعین ۱۴۰۲ خواهد بود که با توجه به چالش جمعیت زیادتر  و گرمازدگی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

 میراحمدی با اشاره به گرانی ارز و متاسفانه حضور کمتر مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام غیر از اربعین ابراز امیدواری کرد: با اقدامات دولت و تسهیلاتی که فراهم خواهد شد، شاهد سفر زائران در تمام مواقع طول سال باشیم، اما افزایش هزینه سفر، موجب شمار بالای متقاضیان در اربعین خواهد شد و با توجه به گرمای هوا، مدیریت تجمعات در اربعین حسینی، سخت تر خواهد بود.

 وی با اشاره به تجربه موفق کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) و تقدیر و تشکر از فعالان این حوزه گفت: تلاش می‌کنیم با مشارکت مردمی، مدیریت بهتری را در این بخش شاهد باشیم و دخالت بخش حاکمیتی نظیر استانداران مختلف، دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها را به حداقل برسایم و به جز بخش‌های امنیتی و انتظامی که حاکمیت، متولی است، در بخش‌های دیگر شاهد مشارکت و سهم بیشتر مردم باشیم.

 معاون وزیر کشور اظهار داشت:خوشبختانه بیشتر افرادی که در حوزه اورژانس کشور و وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، از داوطلبان این حوزه هستند و حتی اورژانس کشور و کمیته‌های ۱۷گانه بهداشت و درمان اربعین نیز با توجه به وجود متقاضیان زیاد، محدودیت‌هایی در انتخاب کادر بهداشت و درمان دارند، اما بنابر درخواست رییس جمهوری باید آغوش خود را برای مشارکت و سهم پذیری بیشتر باز کنیم و نحوه مشارکت را برای مردم توضیح دهیم تا شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

  میراحمدی در ادامه افزود: مشارکت مردمی باید اطلاع رسانی و توضیح داده شود به عنوان مثال در اکثر منازل کشور داروهای مازاد وجود دارد و با اعلام نیازمندی‌های دارویی، مردم در تامین این نیازمندی‌ها مشارکت کنند.

 وی تصریح کرد: اگر نیازمندی‌های مراکز بهداشتی درمانی در مرزهای شلمچه و مهران که از پر تردد ترین مرزهاست، به مردم اعلام شود، مشارکت مردمی برای کمک در ساخت و تجهیز  آن محقق می‌شود، مردم ایران در بحث کمک به زیارت، مشتاق هستند و باید بستر مشارکت را فراهم کنیم تا شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

وی در پایان ضمن  تقدیر و تشکر از کمیته بهداشت و درمان اربعین و سایر دست اندرکاران این نشست تخصصی، برگزاری آن را فرصتی برای رفع چالش‌های پیش رو دانست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین