عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
حاج محمدعلی شیرخانی معروف به «ستایشگر» از چهره‌های قدیمی و شاخص ستایش‌گری استان قم عصر امروز یکشنبه دوم بهمن‌ماه در ۹۱ سالگی درگذشت.

عقیق: حاج محمدعلی شیرخانی معروف به «ستایشگر» از چهره‌های قدیمی و شاخص ستایش‌گری استان قم عصر امروز یکشنبه دوم بهمن‌ماه درگذشت.

این مرحوم در سال ۱۳۱۰ در کرمان متولد شد. ۶ یا ۷ سالش بود که به همراه پدر و مادرش به قم هجرت کرد و تا به حال که بیش از ۹۰ سال از زندگی پربرکتش می‌گذرد، در قم روزگار می‌گذراند.

از ۲۰ سالگی مداحی را شروع کرد

خود او درباره زمان آغاز مداحی و دلیل گرایش به این امر می‌گفت: «حدوداً ۲۰ ساله بودم و متأهل که برای یک سفر زیارتی به مشهد رفتم. در آنجا به همراه یکی از دوستان به یک هیأت رفتیم؛ آن روز همه در هیأت از حضرت مسلم خواندند، مجلس با صفایی بود و مرا تحت تأثیر قرار داد. همانجا بود که مصمّم شدم که شروع به مداحی اهل بیت کنم. وقتی به قم برگشتم، به همراه چند تن از دوستان دیگر، خدمت استادالمادحین مرحوم «حاج ملّا حسین مولوی» رسیدیم و از ایشان خواهش کردیم که جلسه‌ای را ترتیب دهند تا بتوانیم در خدمت ایشان، تلمّذ کنیم. ایشان در بدو امر نمی‌پذیرفت، اما وقتی که شور و شوق ما را به این کار و عشق ما را به اهل بیت (ع) دید، قبول فرمود. خوب است بدانید که من تا به حال استادی به کمال ایشان ندیده‌ام و نیافته‌ام».

این جلسه مداحی، در واقع اولین جلسه مداحی بود که در قم تأسیس می‌شد که سال‌ها نیز در جمعه شب‌ها به مدیریت خود مرحوم ستایشگر ادامه داشت و منظم برپا می‌شد.

بیش از ۳۵ سال در زمینه اخلاق و حدیث کار کرد

مرحوم ستایشگر، عَروُض و تجوید و تفسیر را در محضر مرحوم مولوی فراگرفت و به این مقدار بسنده نکرد و سنّت حسنه همنشینی با علما را از استاد خود، مرحوم مولوی فراگرفت و بیش از ۳۵ سال در زمینه اخلاق و حدیث، از محضر بزرگانی چون: مرحوم حضرت آیت‌الله احمدی میانجی و مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سید مهدی روحانی فیض برد.

از ویژگی‌های این مرحوم در مداحی می‌توان به دقّت و تأمّل بالا در امر انتخاب شعر خوب و استفاده از احادیث و روایات و قرآن در مدیحه‌سرایی اشاره کرد.

تعداد بازدید : 153

آئین تجلیل از محمدعلی شیرخانی «ستایشگر» توسط بنیاد دعبل خزاعی در سال ۱۴۰۰

این پیرغلام آستان سیدالشهدا در صحنه‌های مختلف اجتماعی، از روزهای انقلاب و دفاع مقدس تا دستگیری از محرومان و مستضعفان، حضور فعالی داشت.

مراسم تشییع و بزرگداشت این پیرغلام به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین