عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
خداوند در قرآن کریم چند ویژگی برای وطن‌فروشان بیان کرده و می­‌فرماید: مانند کسانى نباشید که از دیارشان با حالت سرمستى و هواپرستی و با حرکتی نمایشی خارج شدند و مردم را از راه خدا بازمى‏‌دارند.

عقیق: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود، در ۲۲ دی‌ماه، نقشه­‌ها و برنامه­‌های دشمن در جریان اغتشاشات اخیر را مورد تحلیل قرار دادند. ایشان در بخشی، به این نکته اشاره داشتند که یکی از نقشه­‌های دشمن، تشویق چند عنصر خودفروخته برای خروج از کشور، پناهنده­ شدن به آنها و لجن‌پراکنی علیه کشور بود. هدف از این نقشه در محاسبات خیالی­ آنها ناامید کردن جوانان بود که از این نقشه نیز به فضل الهی ناکام ماندند.

این نقشه شوم، یادآور آیه­‌ای از قرآن کریم است، آنجا که خداوند می­‌فرماید: «مانند کسانى نباشید که از دیارشان با حالت سرمستى و هواپرستی و با حرکتی نمایشی، خارج شدند و مردم را از راه خدا باز مى‏‌دارند و خدا به آنچه مى‏‌کنند احاطه دارد و یاد کن‏ هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست و به آنها گفت: امروز هیچ کس از مردم بر شما پیروز نخواهد شد، و من پناه شما هستم». (انفال/ ۴۷- ۴۸)

از آنجا که قرآن همچون خورشید و ماه در تمامی دوران‌ها در چرخ گردون، جاری است (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص: ۴۶) و در هر دوره و زمانی، برای هر جمعیت و گروهی، سخن نو و تازه دارد (بحار الأنوار، ج‏۱۷، ص: ۲۱۳) گویا آیات بالا همین امروز و در وصف حال این چند عنصر خودفروخته و خودباخته­‌‌ای که کشور را در بحبوحه اغتشاشات ترک گفتند نازل شده است. خداوند در این آیات چند ویژگی برای کار آنها ذکر می­‌کند که همه آن ویژگی­‌ها دقیقا بر این چند سلبریتیِ دوران ما هم صدق می‌­کند.

ویژگی نخست از روی سرمستی و خوش­گذرانی بودن این کار است که البته همراه با نوعی خودبرتربینی و احساس ریاست هم هست. تعبیر «خَرَجُواْ مِن دِیَارِهِم بَطَرًا» در قرآن کریم اشاره به این ویژگی دارد (تفسیر المنار، ج‏۱۰، ص: ۲۶). این آیه درباره کسانی نازل شد که با ترک دیار خود، به دنبال به راه­ انداختن محفلی برای شراب­‌خواری و رقص و آواز و پای­کوبی بودند (تفسیر مجمع البیان، ج‏۴، ص: ۸۴۲).

ویژگی دوم نمایشی بودن کار آنها است. که تعبیر «رِئَاءَ النَّاسِ» اشاره به آن است. این افراد، ریاکارانه، در ظاهر چیزی را وانمود می­‌کنند که برعکس باطن پلیدشان است (همان).

ویژگی سوم آن است که هدف آنها از این کار، به انحراف کشاندن و بازداشتن مردم از راه خدا است. آنها با گفتار و رفتار خود مردم را به غوطه­‌ور شدن در گناهان و فراموش کردن خدا و دستوراتش فرا می­‌خوانند (تفسیر المیزان، ج‏۹ ۹۶).

ویژگی چهارم تأکید بر نقش و تحریک شیطان در این جریان است. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاس‏». شیطان کار آنها را زیبا جلوه داد و آنها را به این پندار باطل انداخت که با این همه امکانات و لشگریان و اسباب لهو و لعب و خوش­گذرانی که برای خود مهیّا کرده­‌اند پیروز ماجرا خواهند بود (تفسیر المیزان، ج‏۹، ص: ۹۷).

ویژگی پنجم پندارِ خیالیِ «پناهندگی» است که شیطان به عنوان یک امتیاز به آنها می­‌دهد. شیطان به آنها گفت: «وَ إِنِّی جارٌ لَکُمْ» یعنی من به شما پناه می­‌دهم. «جوار» یا همان پناهندگی از سنن قدیمی عرب جاهلیت بود که یک قبیله به شخص غریبه، پناهندگی می­‌داد و در این صورت، از او مانند یکی از افراد خود حمایت می­‌کرد. این سنّت پناهندگی امروزه هم به گونه­‌ای در جهان وجود دارد (همان).

هر چه بیشتر در دو آیه ۴۷ و ۴۸ سوره انفال تأمل می­‌کنیم هم­سویی و ارتباط آن را با جریانات امروز خود بیشتر می‌یابیم.

در ویژگی نخست، خروج این چند عنصر خودفروخته هم مانند پیشینیانِ خود، همراه با نوعی سرمستی، خودبرتربینی و گونه­‌ای از رهبری­‌پنداری و پمپاژ تنفس مصنوعی به اغتشاشگران بود.

ویژگی دوم، نمایشی­ بودن این حرکات بود که این فقره را بازتاب گسترده و پررنگ و لعاب اخبار آنها در فضای مجازی و رسانه­‌های معاند برعهده داشتند.

ویژگی سوم، هدف مشترک آنها در بازداشتن مردم از راه خدا بود. سرود «برای توی کوچه رقصیدن...» که به نوعی، منشور اغتشاشات شده بود و دعوت به برداشتن روسری­‌ها و در نهایت، مخالفت با نظام سیاسی مبتنی بر مبانیِ دینی، هدف روشن اغتشاشات بود و همه آنها مصادیقِ بارزِ «صدّ عن سبیل الله» و بازداری از راه خدا است.

ویژگی چهارم، نقش شیطان و وسوسه­‌هایی است که آنها را پیروز ماجرا جلوه می­‌داد. این نکته نیز از همان ابتدا از نگاهِ واهیِ از بالا به پایینِ آنها و از ادبیات متکبرانه­‌شان و از اعلام پیروزیِ هر روزه­‌شان پیدا بود.

ویژگی پنجم وعده خیالیِ اعطای پناهندگی از سوی شیطان بود. می­‌دانیم که در نگاه قرآنی، شیاطین اعمّ از شیاطینِ جنّ و انس هستند. از سوی دیگر، دولت استکباری آمریکا، شیطان بزرگ دوران ما است. چند سلبریتی خودفروخته مملکت ما، دل­خوش به وعده پناهندگی شیطان بزرگند و از این هشدار خداوند غافلند که فریب وعده پناهندگی به شیطان را نخورید.

کوتاه سخن آن که این نقشه­‌ها که دشمن، پس از آزمون و خطاهای چندین و چند ساله، تازه به آن رسیده است، چندان هم جدید و ابتکاری نیست و در واقع این افراد، دنباله­‌رو همان کسانی هستند که در صدر اسلام نیز با نقشه­‌های مشابه، سعی در تضعیف روحیه مسلمانان در مقابله با مشرکان داشتند.

به فضل و رحمت خداوند متعال و به عنایت امام زمان علیه‌السلام و تحت رهبری نایب ایشان مقام معظم رهبری، این گونه حرکت­‌های نمایشی و حساب شده که از سوی شیاطین انس و جنّ طرح­‌ریزی و اجرا می­‌شود تا آنگاه که مردم دل در گرو رهنمودهای روشنگرانه خداوند در قرآن کریم دارند راه به جایی نخواهد برد.

نویسنده: محمد میری


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین