عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
پای درس آقا|
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای می‌فرمایند: برای‌ انسان‌های‌ کوچکی‌ مثل‌ من‌، خیلی‌ دشوار است که‌ بخواهند ـ ولو از دور ـ درباره‌ آن‌ عظمت‌ (حضرت زهرا) سخن‌ بگویند. دختر پیامبر(ص‌) معمای‌ ناگشوده‌ ذهن‌ بشر و معارف‌ بشری‌ است‌.

عقیق: در معتقدات ما شیعیان، جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) نه فقط به علت رابطه نسبی با نبی اسلام و ائمه، بلکه به ذات، خود از ارج و مقام بالایی برخوردار است. در ادامه سخنان حکیم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای را درباره مقام شامخ حضرت زهرا (س) می‌خوانید.

بشریت مرهون فاطمه‌زهراست

فیوضات فاطمه‌زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها)، به مجموعه‌ کوچکى که در مقابل مجموعه‌ انسانیت، جمع محدودى به حساب مى‌آید، منحصر نمى‌شود. اگر با یک دید واقع‌بین و منطقى نگاه کنیم، بشریت یکجا مرهون فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) است و این گزاف نیست؛ حقیقتى است همچنان که بشریت مرهون اسلام، مرهون قرآن، مرهون تعلیمات انبیا و پیامبر خاتم (صلّى‌اللَّه‌ علیه و آله‌ و سلّم) است. در همیشه‌ى تاریخ این‌طور بوده، امروز هم همین‌طور است و روزبه‌روز نور اسلام و معنویت فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) آشکارتر خواهد شد و بشریت آن را لمس خواهد کرد.

ما «معروفین» به محبت اهل‌بیت هستیم

برادران عزیز! آنچه ما وظیفه داریم، این است که خود را شایسته‌ انتساب به آن خاندان کنیم. البته منتسب بودن به خاندان رسالت و از جمله‌ وابستگان آن‌ها و معروفین به ولایت آنها بودن، دشوار است. در زیارت مى‌خوانیم که ما معروفین به دوستى و محبت شما هستیم؛ این وظیفه‌ى مضاعفى را بر دوش ما مى‌گذارد. (۵/۱۰/۱۳۷۰)

دختر پیامبر (ص‌)، معمای‌ ناگشوده‌ ذهن‌ بشر و معارف‌ بشری‌ است‌

 برای‌ انسان‌های‌ کوچکی‌ مثل‌ من‌، خیلی‌ دشوار است که‌ بخواهند ـ ولو از دور ـ درباره‌ی‌ آن‌ عظمت‌ (حضرت زهرا) سخن‌ بگویند. ما یک‌ چیز و یک‌ خیال‌ و یک‌ تصویر و یک‌ نقش‌ در ذهنمان‌ می‌گذرانیم‌. این‌ کجا، و واقعیت‌ها و حقیقت‌ها ـ که‌ بسی‌ عظیم‌تر از ذهن‌ ماست‌ ـ کجا؟ واقعا دختر پیامبر (ص‌)، معمای‌ ناگشوده‌ ذهن‌ بشر و معارف‌ بشری‌ است‌. همه‌ انسان‌ها را یک‌ طرف‌ بگذارید، اولیا را هم‌ در طرف‌ دیگر بگذارید. با این‌که‌ تعداد اولیا کم‌ است‌، اما وزنه‌ آن‌ها از همه‌ بشریت‌ سنگین‌تر است‌. اگر ملاک‌ وزانت‌ و عظمت‌ را معرفت‌ و آگاهی‌ از حقیقت‌ عالم‌ و نزدیکی‌ به‌ خدا ـ یعنی‌ سرچشمه‌ همه‌ وجودها ـ بدانیم‌، یکی‌ از اولیای‌ خدا، از ماسوای‌ همه‌ اولیا و از همه‌ وجود منهای‌ اولیا، عظیم‌تر و وزین‌تر و باشکوه‌تر است‌.

کسی که فقط با پیامبر و امیرالمؤمنین قابل مقایسه است

وقتی‌ به‌ صف‌ اولیا و عبادالله‌الصالحین‌ نگاه‌ می‌کنید، قله‌هایی‌ وجود دارد که‌ نسبت‌ آن‌ قله‌ها به‌ بقیه‌ انسان‌های‌ بزرگ‌ عالم‌ معنا، یک‌ نسبت‌ غیرقابل‌ تصور و فوق‌العاده‌ عظیمی‌ است‌. اختلاف‌، اختلاف‌ فاحشی‌ است‌. این‌ قله‌ها، همان‌ کسانی‌ هستند که‌ در تاریخ‌ نبوت‌ها هم‌ هرجا شما چشم‌ بدوزید، از هر طرف‌ آن‌ها را می‌بینید; مثل‌ انبیای‌ اولوالعزم‌ و بزرگانی‌ از این‌ دست‌ و در این‌ حد. اما در مجموعه‌ این‌ عظمت‌ها و شکوه‌ها و در بین‌ این‌ برجسته‌ترین‌ها که‌ ذکرشان‌ برای‌ ما فقط لقلقه‌ لسان‌ است‌ و امثال‌ من‌، دل‌ و روح‌ و جانشان‌، بسیار کوچکتر و خردتر و حقیرتر از آن‌ است‌ که‌ بخواهند این‌ معنویت‌ها را درک‌ کنند و همین‌طور از دور تصویری‌ در ذهنشان‌ دارند و آن‌ را بر زبان‌ می‌آورند ـ که‌ باز این‌ تصویر هم‌، از کلمات‌ خودشان‌ است‌ چند نمونه‌ بسیار نادر وجود دارد که‌ از حد توصیف‌ و بیان‌ بالاترند و یکی‌ از این‌ها، فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌ علیها) است‌. فقط با پیامبر و با امیرالمؤمنین‌ می‌شود او را مقایسه‌ کرد. (۱۳۶۹/۱۰/۱۷)

فجر درخشانى که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوّت درخشیده است

اگر شخصیت فاطمه زهرا سلام‌‏اللَّه علیها براى ذهن‌هاى ساده و چشم‌هاى نزدیک‏بین ما آشکار مى‌‏شد، ما هم تصدیق مى‏‌کردیم که فاطمه زهرا سلام‏‌اللَّه‌‏علیها سرور همه زنان عالم است؛ بانویى که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوى و علمى و معرفتى و به مرتب‌ه‏اى برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانى است که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوّت درخشیده است؛ آسمان بلند و رفیعى است که در آغوش آن، ستاره‏‌هاى فروزان ولایت قرار گرفته است. همه ائمّه علیهم‌‏السّلام براى مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلى قائل بودند که براى کمتر کسى این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران مى‌‏شود دید .  (۱۳۷۶/۰۷/۳۰)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین