عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
پای درس آقا|
رهبری می‌فرمایند: امام خمینی هفته‌ای یک بار جلسه‌ای داشتند در مدرسه‌ فیضیّه‌، طلبه‌ها زار زار گریه می‌کردند، وقتی ایشان صحبت اخلاقی می‌کرد. این همان روش پیغمبران است، پیغمبران هم آغاز حرکت‌ خودشان از انقلاب روحی افراد شروع کردند.

عقیق: ورود امام خمینی (ره) به وطن پس از ۱۵ سال مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی، عظیم‌ترین واقعه تاریخ معاصر ایران است. انقلاب ایران تحولی عظیم برای بشر و جهان بشری است که در ادامه سخنان رهبری در این باره را می‌خوانید.

بازگشت به خط اسلام با تعالیم امام خمینی

امام راحل (رضوان اللّه تعالی علیه) به همه یاد داد که خطوط فاصل موجود میان آحاد جوامع اسلامی را کنار بگذارند، فقط یک خطّ فاصل وجود دارد و آن خطّ فاصل میان ایمان و اسلام از یک طرف و کفر و استکبار از طرف دیگر است، این را امام به همه یاد دادند. آن خطوط فاصلی که امام به ما تعلیم دادند که باید کنار بگذاریم، خطوط فاصل فرقه‌ای است، خطوط فاصل قومیّتی است، خطوط فاصل نژادی است، خطوط فاصل حزبی است و امثال این‌ها‌، گفتند این‌ها را کنار بگذارید.

رهبری قرآنی امام خمینی

یک خطّ فاصل وجود دارد و آن، خطّ فاصل بین تحقّق اسلام و نظام اسلامی و تجسّم سیاسی اسلام است در مقابل نظام سلطه‌ای که در رأسش آمریکا است، این خطّ فاصلی است که باید برجسته باشد. این عمل امام هم برخاسته‌ از آیات قرآن است. قَد کانَت لَکُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی اِبراهیمَ وَ الُّذینَ مَعَهُ اِذ قالوا لِقَومِهِم اِنّا بُرَآءُ مِنکُم وَ مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ اللَّهِ کَفَرنا بِکُم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاءُ اَبَدًا حَتّىٰ تُؤمِنوا بِاللَّهِ وَحدَه، مستند به این آیه‌ قرآن.این به معنای آن نیست که هر کس با ما در عقیده مخالف است، ما با او عداوت و بغضاء داریم، نه. در آیه‌ دیگری که آن هم در سوره‌ ممتحنه است [می‌فرماید] «لا یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَ لَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم اَن تَبَرّوهُم»، خدای متعال گفته «اِنَّما یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکُم فِی الدّینِ وَ اَخرَجوکُم مِن دِیـارِکُم» تا «اَن تَوَلَّوهُم». پس مستند توصیه‌ امام و عمل امام عبارت است از آیات قرآن و نصوص قرآنی، در این هیچ تردیدی نیست. (۱۴۰۱/۰۶/۱۲)

انقلابِ روحی از سخنان امام خمینی

[امام خمینی (ره)] ده‌ها سال پیش از شروع نهضت، غیر از درس فقه و اصول و معقول، سال‌ها در قم درس اخلاق داشتند، جلسه‌ اخلاق داشتند. البتّه آن‌ وقتی که ما رفتیم قم، سال‌ها بود که این درس تعطیل شده بود،و وجود نداشت. کسانی که دیده بودند آن درس اخلاق را، نقل می‌کردند ایشان ـهفته‌ای یک بار جلسه‌ای داشتند در مدرسه‌ فیضیّه‌ و طلّاب جوان جمع می‌شدند در آنجا ـ وقتی که صحبت می‌کردند، جلسه را منقلب می‌کردند، دل‌ها را منقلب می‌کردند. این را البتّه ما هم، در درس فقه و اصول دیده بودیم. یعنی ایشان حتّی در همین درس‌های فقه و اصولشان در یک مناسبت‌هایی صحبت اخلاقی می‌کردند، طلبه‌ها زار زار گریه می‌کردند، وقتی ایشان صحبت اخلاقی می‌کرد، اشک می‌ریختند، بیان ایشان این ‌جور مؤثّر بود و انقلاب روحی ایجاد می‌کرد.

رهبری به روش انبیای الهی

این همان روش پیغمبران است، پیغمبران هم آغاز همه‌ حرکت‌های خودشان را از انقلاب روحی افراد شروع کردند. اینکه امیرالمؤمنین میفرماید: لِیَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه وَ یُذَکِّروهُم مَنسیَّ نِعمَتِه ... وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول، همین است. «یَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه» یعنی آن سرشت نهفته‌ انسانی را در اینها بیدار می‌کردند و آن را وادار می‌کردند به تحرّک و هدایتگری عملیّات و اقدامات انسان‌ها، امام این جوری از اینجا شروع کردند... این حرکت‌آفرینی، این تحریک غریزه‌های معنوی و فطرت و سرشت انسانی از راه درس اخلاق و تذکّر و آماده کردن دل‌ها، شیوه‌ی امام بزرگوار بود، از اینجا ایشان شروع کردند تا ایجاد تحوّل در سطح وسیع یک ملّت، چه در دوران مبارزات و چه بعد از پیروزی انقلاب، ایشان به معنای واقعی کلمه در ملّت ایران تحوّل ایجاد کردند. (۱۳۹۹/۰۳/۱۴)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین