عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
عکس و فیلم|
اوایل دهه ۹۰ هیئت محمد رسول الله (ص) کوی کندی وکیل میاندوآب راه‌اندازی شد و از همان ایام هم کارگاه تولید تیرچه را راه‌اندازی کردند. اوج کار این هیئتی‌ها، با کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ورزقان رقم خورد که موجب رشد آنان شد.

عقیق: امیرحسین کسائی: قبل از استفاده از سقف تیرچه بلوک در ایران، از سقف طاق ضربی استفاده می‌شد که دارای معایب بسیاری بود؛ از جمله سنگین بودن و غیرهمگن بودن این سقف که در زمان زلزله منجر به خسارات فراوان می‌شد. با پیشرفت صنعت ساختمان و استفاده از مصالح مدرن‌تری چون بتن و میلگرد استفاده از سقف‌های تیرچه بلوک جای خود را در بین فعالان این صنعت باز کرد. اما اجرای این سقف‌ها وابسته به تولید تیرچه بود که فرایندی زمان بر و پرهزینه بود. در سال‌های ابتدایی دهه شصت، دستگاه‌های اتریشی  و ایتالیایی که فقط با میلگردهای سرد نورد و آن هم تا قطر ۱۰ میلیمتر می توانست به تولید تیرچه بپردازد، وارد کشور شد این دستگاه‌ها علی‌رقم قیمت بالا، دارای معایبی هم بود از جمله عدم تطابق با فرهنگ ساخت و ساز در ایران، ضعف اساسی در ارائه خدمات پس از فروش و عدم وجود توانایی تعمیر آن در ایران. به موازات این مشکلات، نیاز کشور به حجم بالای تیرچه در سال‌های دهه ۸۰ و وجود مشکلات ناشی از تحریم، متخصصات جوان ترقیب شدند تا این دستگاه‌ها را در ایران و برای ایرانیان و با قیمت مناسب تولید کنند. اولین دستگاه تولیدی در ایران در سال ۸۷ و با هزینه بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی آن ساخته شد. 


حبیب قلی‌زاده مدیر کارخانه تولید تیرچه صنعتی هیأت محمد رسول الله میاندوآب

کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کارگاه کوچک هیأت را به کارخانه مبدل کرد

هیأتی در استان آذربایجان شرقی به نام محمد رسول الله (ص) در اوایل دهه ۹۰ کارگاهی برای تولید تیرچه در روستای کندی وکیل که بعدها به کوی تبدیل شد، راه‌اندازی کرده بود. وقوع زلزله ورزقان در سال ۱۳۹۱ نقطه عطفی برای فعالیت‌های اقتصادی این هیأت در عرصه تولید تیرچه بتنی شد. حبیب قلی‌زاده، مدیر کارخانه تولید تیرچه صنعتی در این خصوص می‌گوید: «بعد از وقوع زلزله، فراخوان عمومی در رسانه‌ها صورت گرفت که هرکس هر کمکی می‌تواند داشته باشد به میدان بیاید. بعد از این فراخوان جمع‌بندی داشتم و به ستاد کمک‌رسانی استان رفتم و گفتم می‌توانم هفته‌ای ۷۰۰ متر تیرچه با قیمت متری ۸۵۰۰ تومان به شما برسانم. این قیمت حداقلی بود که می‌شد محصول تولید کرد و رساند. باقی کارخانه‌ها متری ۱۱۵۰۰ تومان قیمت داده بودند. آن‌ها پذیرفتند اما گفتند که روزی ۱۰ هزار متر نیاز دارند. تولید را شروع کردم و مابقی نیاز را هم از دیگر کارخانه‌ها با قیمت ۹۵۰۰ تومان تهیه کردم به ستاد ۱۰ هزار تومان فروختم. این کمک‌رسانی موجب برکت در کار من شد الحمدلله بعد از آن کارگاه را به کارخانه تبدیل کردم.»


هیأت محمد رسول الله از مجالس محوری و پرجمعیت کوی کندی وکیل شهرستان میاندوآب است

حسینیه هیأت با کمک مردم و خیرین بنا شد

در دهمین گزارش روایت تولید سراغ کارخانه تولید تیرچه صنعتی هیأت محمد رسول الله (ص) در میاندوآب رفتم. قلی‌زاده در این خصوص می‌گوید: «در کوی وکیل کندی، تنها یک مسجد داشتیم و اصلاً حسینیه‌ای نبود و در ایام محرم و فاطمیه نیز ۳ دسته عزاداری داشتیم. از حدود ۱۱ سال قبل هیأت محمد رسول الله (ص) راه‌اندازی شد و حسینیه‌ای نیز برای آن، با کمک خیرین احداث شد.»


در سال ۱۳۹۲ و بعد از کمک‌رسانی در زلزله، کارخانه راه افتاد

با سرمایه ۲ میلیارد تومانی کارگاه راه افتاد

قلی‌زاده که از خادمان هیأت محمد رسول الله (ص) و همچنین خادم حرم مطهر سیدالشهدا (ع) در کربلای معلی است می‌گوید: «از اوایل دهه ۹۰ کارگاه تولید تیرچه را راه‌اندازی کردیم و بعد با ورود و کمک‌رسانی به مرمت خسارات ناشی از زلزله در ورزقان، کار ما رونق گرفت و در سال ۱۳۹۲ کارخانه را با سرمایه ۲ میلیارد تومان راه‌اندازی کردم و تمام این هزینه را صرف خرید دستگاه و مواد اولیه مورد نیاز کردم.»


کارکنان این کارخانه، همگی از اعضای هیأت محمد رسول الله هستند

۲۸ نفر از هیأتی‌ها در کارخانه مشغول به کار شدند

در این کارخانه در حال حاضر ۲۸ نفر مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند که همگی از اعضای هیأت هستند. او می‌گوید: «در حال حاضر در کارخانه ما ۲ محصول تیرچه بتنی و میلگرد تولید می‌شود و این ظرفیت را داریم که هر ۳ دقیقه، ۱۲ متر تیرچه تولید کنیم. محصولات ما هم‌اکنون در مازندران، ارومیه، پیرانشهر، مهاباد و ... توزیع می‌شود.»

انتخاب حبیب قلی‌زاده از خادمان هیأت محمد رسول الله به عنوان کارآفرین برتر

تا  دو ـ‌ سه سال آینده، محصولات را به کل کشور می‌دهیم

مشکل اصلی این کارخانه برای تولید سرمایه‌هایش نیازمندی به سرمایه در گردش است که در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی، ریاست جمهور به استان، درخواستی برای دریافت تسهیلات داشتند که موافقت‌هایی صورت گرفته است. قلی‌زاده می‌گوید: «توسعه کار ما موجب جذب و استخدام افراد جدید و همچنین کسب درآمد بیشتر برای کمک به هیأت و کارهای خیر می‌شود. ان شاء الله بنا داریم تا ۲-۳ سال آینده توزیع صد در صدی در کل کشور داشته باشیم.»

بسته معیشتی برای نیازمندان تهیه می‌کنیم

این کارخانه بخشی از درآمد خود را به هیأت، کمک‌رسانی می‌کند و از سوی دیگر از طریق خیریه هیأت، کمک‌رسان نیازمندان هم هست و در طول ماه و مناسبت‌های مختلف بسته‌های معیشتی متعدد برای آنان تهیه می‌کند.

کمک‌رسانی که سرنوشت کارگاه را تغییر داد

کارگاه ۱۵۰ متری این هیأت در اوایل دهه ۹۰ با ورود به عرصه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان رونق گرفت و خدا برکت به کار آن‌ها داد و امروز به کارخانه‌ای با ۲۸ نفر تبدیل شده است، قلی‌زاده می‌گوید: «کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سرنوشت کاری ما را تغییر داد و الحمدلله تبدیل به یک کارخانه شدیم.»


این کارخانه ۲ نوع محصول دارد؛ میلگرد و تیرچه بتنی صنعتی

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین