عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
حجت الاسلام جهانگیری:
یک استاد دانشگاه و حوزه علمیه گفت: عبارت «حوراء‌الانسیه» نه فقط یک منقبت در شأن حضرت زهرا (س) بلکه یک شاخصه الگوسازی است. یعنی الگویی برای الگو شدن، در کلام پیامبر(ص) آن چنان است که جنس و سنخش باید شبیه به فاطمه زهرا (س) باشد.

عقیق: همواره سخن از الهام‌بخشی بزرگان دین در زندگی به میان می‌آید. به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) به روایت ۷۵ روز، با حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی در این‌باره و چگونگی الگوگیری از حضرت فاطمه (س) سخن گفتیم که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س) را «حوراء‌ الانسیه» یعنی فرشته‌ای از جنس آدمیان معرفی می‌کند
 
جهانگیری در ابتدا گفت: حضرت پیامبر(ص) وقتی در یکی از مواقع، می‌خواهد دختر خود حضرت فاطمه زهرا (س) را معرفی کند، از عبارت جالبی بهره می‌برد. این معرفی در دوران حال حاضر که دنیا موضوع «زن» را مسأله خود قرار داده و به گوشمان شعارهایی از جنس «زن، زندگی، آزادی» می‌رسد در خور توجه است. پیامبر (ص) دختر خود را با عبارت «حوراء‌ الانسیه» معرفی می‌کند یعنی فرشته‌ای از جنس آدمیان، که در اصل پیامبر می‌خواهد بگوید فاطمه (س) هم انسان است هم فرشته. فاطمه زهرا (س) با این تعریف سَری در عرش دارد و پایی در فرش، دستی در ملکوت دارد و نگاهی به عالم مُلک.

چرا انسان‌ها به دنیال سلبریتی‌ها رفتند؟

وی افزود: انسان امروزی، تمام الگوهای خویش را در صدد است تا از زمین و انسان‌های زمینی انتخاب کند. او توجه ندارد زمین گرچه مسأله است اما راه‌حل در آسمان‌ها است. گاهی برای مسائل فیزیکی باید راه‌حل متافیزیکی جُست و از آن‌ها بهره‌مند شد. به دنبال زمین و اهل آن بودن ما را بر آن داشته است که الگوهای ما کسانی باشند که در کف زمین، موسوم به سلبریتی هستند.

الگوهایی که بشر با آن روبروست

جهانگیری با اشاره به اینکه بشر امروز، سلبریتی‌ها را ناجی و نجات‌بخش خود در عرصه‌های زندگی می‌داند، گفت: از طرفی بشر با دسته دیگری از الگوها هم مواجه بوده است. الگوهایی که تماماً جنبه آسمانی داشته و هیچ‌جوره نمی‌توان بدان دست یافت و با او مأنوس شد. چیزی که بیشتر شبیه اسطوره و قهرمان است تا یک الگوی قابل گرته‌برداری. بشر با این دو دسته الگو روبه‌رو است. یکی در اعماق آسمان‌ها، یکی در کف زمین.

 الگو باید کسی باشد چون فاطمه زهرا (س)

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در چنین فضایی راه‌کار پیامبر(ص) این است که هیچ یک از آن دو دسته نمی‌تواند الگو باشد، الگو باید «حوراء الانسیه» باشد. فاطمه زهرا (س) در عین زمینی بودن، آسمانی بود و در عین آسمانی بودن، زمینی! حضرت پیامبر(ص) با معرفی این‌چنینی از حضرت زهرا(س) چنین القا می‌کند که در دوران‌های مختلف، الگو باید کسی باشد چون فاطمه زهرا (س).

وی ادامه داد: به تعبیری رسول خدا (ص) می‌خواهد به ما یاد دهد الگو نه باید آن چنان زمینی باشد که سری به آسمان نساییده و نباید آن چنان آسمانی باشد  که نتوان به او دست یافت. از مشکلات اساسی بشر این است گاهی الگوی خویش را چنان رنگ لاهوتی می‌بخشد که فقط باید از او تجلیل و تقدیر کرد و هیچ ارتباط دیگری نتوان با آن گرفت.

حوراء الانسیه شاخصه الگوسازی است

جهانگیری افزود: این رویکرد چیزی است که مورد نقد پیامبر (ص) واقع شده است، عبارت حوراء الانسیه نه فقط یک فضیلت یا منقبت در شأن حضرت زهرا (س) بلکه به عنوان یک شاخصه الگوسازی باید نگریسته شود. یعنی فرد الگو در کلام پیامبر(ص) باید جنس و سنخش شبیه به فاطمه زهرا (س) باشد.  

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین