عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۴
حجت الاسلام تراشیون:
یک استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه دشمن برای اغتشاشات اخیر بیش از دو دهه برنامه‌ریزی داشته است، تصریح کرد: طی این دو دهه کم‌کاری‌های مختلفی انجام شده که نتایج آن را در جامعه فعلی مشاهده می‌کنیم.

عقیق: شانزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور دیروز پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه در سالن همایش‌های غدیر مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در دهه‌های اخیر شاهد سلطه تربیتی هستیم

حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون سخنران مذهبی و مشاوره حوزه خانواده در این همایش اظهار کرد: هدف در تربیت بندگی خداوند است. در دهه‌های اخیر شاهد رخداد سلطه تربیتی هستیم. سلطه‌گران تربیتی به حدی جسارت پیدا کرده‌اند که حتی اسم این نسل‌ها را نیز خودشان تعیین می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: از دیگر اقدامات این نظام سلطه، پایین آوردن سطح گروه‌های مرجع در امور تربیتی است تا بتوانند تاثیرگذاری بیش‌تری در افکار داشته باشند.

ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش باید اصلاح شود

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز نقش خانواده‌ها را تا حد تأمین نیازها پایین آورده‌اند، عنوان کرد: این موضوع منجر شده است تا نظام سلطه بتوانند به خواسته‌های خود دست پیدا کند.

تراشیون با بیان اینکه ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری نیز هست و ایشان در موارد متعدد به آن تاکید داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه دشمن برای اغتشاشات اخیر بیش از دو دهه برنامه‌ریزی داشته است، تصریح کرد: طی این دو دهه کم‌کاری‌های مختلفی انجام شده که نتایج آن را در جامعه فعلی مشاهده می‌کنیم.

این مشاور حوزه خانواده با بیان اینکه در حوزه تربیتی باید فعالانه عمل کنیم، یادآور شد: همچنین باید برای تربیت نسل آینده نیز یک برنامه منظم و دقیق با شاخصه‌های اساسی تبیین شود.

آبفروش: جهت‌گیری هیأت‌ها به سمت مسائل تربیتی باشد

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر در این همایش اظهار کرد: در تلاش هستیم همایش‌ها متناسب با شرایط و نیاز جامعه جهت‌گیری ویژه‌ای داشته باشند. در چندین نوبت، هیأت‌ و خانواده رویکرد اصلی ما بوده است. در همایش امسال نیز رویکرد اصلی را بر موضوع تربیت قرار داده‌ایم. در عرصه تربیت چالش‌ها و مدعیان مختلفی وجود دارد که برای تشخیص راه درست از بیراهه نیازمند چشم بینا و بصیر هستیم.

وی با بیان اینکه این موضوع به یک مسئله خیلی مهم در جامعه فعلی تبدیل شده است، مطرح کرد: اگر هیأت به محل تربیتی تبدیل شود تمام جایگاه‌های منبری و مداح تغییر پیدا خواهد کرد. این تغییر جایگاه‌ها می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی به همراه داشته باشد.

کارکرد هیأت برای احیای امر اهل بیت (ع) است

آبفروش با اشاره به اینکه هیأت اجتماعی مومنانه است، خاطرنشان کرد: این اجتماع حول ثقلین به منظور احیای امر اهل بیت (ع) است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه امر اهل بیت(ع) رشد و تربیت مخاطبین هیأت است، تصریح کرد: در نتیجه برای تحقق این رسالت هیأت باید به محل رشد و تربیت تبدیل شود.

هیأت طراز می‌تواند عصای دست ولایت باشد

وی با اشاره به اینکه تمام اتفاقات هیأت‌ها در تعاملات اجتماعی رقم می‌خورد، یادآور شد: هیأت به عنوان نهاد تربیتی باید در جایگاه تعلیم و تربیت خانواده‌ها قرار بگیرد. هیأت این چنینی می‌تواند الگوی نظام حکمرانی اسلامی باشد. این هیأت می‌تواند حلقه میانی امام و امت بوده و به عصای دست ولایت تبدیل شود.

وی در پایان اضافه کرد: ایام فاطمیه نزدیک است و هیأت‌های مذهبی باید از این فرصت به منظور اثرگذاری در حوزه تعلیم و تربیت بهترین استفاده را داشته باشند. 

حجت الاسلام علوی: اگر تربیت‌ انجام نشود شاهد خیل عظیم افراد ناکارآمد خواهیم بود

حجت‌الاسلام سید حسن علوی استاد حوزه علمیه نیز در این همایش با اشاره به اهمیت کار فرهنگی و تربیتی، اظهار کرد: تمام فعالیت‌ها برای فایده‌مند بودن باید یا تربیتی بوده و یا مقدمه فعالیت‌های تربیتی باشند. برای استفاده از ظرفیت‌ها نیازمند افراد کارآمد هستیم. این افراد کارآمد باید در سنین نوجوانی تربیت شوند و اگر این تربیت‌ انجام نشود شاهد خیل عظیم افراد ناکارآمد خواهیم بود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نباید کار فرهنگی و تربیتی کوچک‌ شمرده شود، عنوان کرد: هرچه در عالم اتفاق می‌افتد انعکاس اتفاقات است و اگر زمانه بد شده، این اقدامات مردم است که بد شده است. 

کار تربیتی ۱۰۰ درصد باید خدایی و برای عموم مردم باشد

وی با بیان اینکه شبهه و اشتباه چالش اصلی در عصر حاضر است، خاطرنشان کرد: باید معنا و مفهوم دقیق کار تربیتی را بفهمیم تا به اشتباه در مسیر بیراهه گام بر نداریم.

علوی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام صد در صد خدایی است، تصریح کرد: اگر نیت درست در کار تربیتی وجود نداشته باشد  نتیجه تربیت درست نخواهد بود بلکه خود فرد نیز از تربیت ساقط خواهد شد. کاری که با نیت خداوندی باشد در آن دنیا، اسم و رسم، جایگاه و ... نباید دخالت داده شود.

شعارها سرنوشت‌ساز و هویت‌ساز هستند

این خطیب توانا با بیان اینکه محتوا و معنا نیز در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی اثرگذار است، یادآور شد: قرآن، عترت، معارف، احکام و ... باید باشند چراکه تربیت زمانی اتفاق خواهد افتاد که مفاهیم ارزشی عنوان شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر محتوای غلط ارائه شود، دچار خسارت‌های بسیاری خواهیم شد، بیان کرد: شعارها و معنای که بکار برده می‌شود، سرنوشت‌ساز و هویت‌ساز هستند.

کارکرد مسجد و هیأت در امور تربیتی بی‌نظیر است

علوی با بیان اینکه قالب و بستر فعالیت‌های تربیتی نیز بسیار اثرگذار است، ابراز کرد: مسجد و هیأت دو بستر اثرگذار فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی هستند که هیچ مکان دیگری نمی‌تواند نقش این دو بستر را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه عموم مردم جمعیت مخاطب فعالیت‌های تربیتی هستند، اظهار داشت: نباید کار تربیتی را برای گروه‌های خاصی از مردم انجام داد بلکه باید عموم مردم در آن شرکت داشته باشند.

کار تربیتی یک اقدام کم هزینه و پربرکت است

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تربیت یک فعالیت گفتمانی و تبیینی است، عنوان کرد: کار تربیتی یک اقدام کم هزینه و پربرکت است و هر زمانی که هزینه‌های کار بالا رفت بدانید که از اصل هدف تربیتی دور شده‌اید.

وی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام عمیق و پیوسته است، مطرح کرد: تربیت یک اقدام مستمر و همه جانبه است چراکه اگر در یک حوزه غفلت داشته باشیم نتیجه مدنظر حاصل نخواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین