عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
پاسخ اینکه پادشاهی "مُلک عظیم" که قرآن فرموده با چه کسی خواهد بود؟ را حدیث امام صادق (ع) در ذیل آیه ۵۴ سوره مبارکه نساء داده است.

عقیق: حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی در سخنانی با اشاره به اینکه خداوند از حکومت اهل بیت علیهم‌السلام در آخرالزمان با عنوان مُلک عظیم یاد کرده، گفت: در آیه‌ی 54 سوره نساء می‌خوانیم «أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظیما؛ بلکه به مردم، براى آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده حسد می‌ورزند؛ در حقیقت، ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم، و به آنان ملکى بزرگ بخشیدیم.» در این آیه یک نسخه‌ی عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه به همنوعان خود حسادت نداشته باشیم و نعماتی که در اختیار آنها قرار گرفته را از فضل خداوند بدانیم. ما باید با دیدن نعماتی که در اختیار دیگران قرار دارد، به جای حسادت، رغبتمان نسبت به دریای فضل خداوند بیشتر شود و بدانیم که باید فقط باید از او نعمتی را طلب کنیم. اما وجه خاصّ این آیه، اختصاص به اهل بیت علیهم‌السلام دارد. وقتی می‌فرماید عده‌ای از مردم نسبت به عطای مُلک عظیم آل ابراهیم حسادت می‌ورزند، به تصریح روایت، مصداق بارزش، اهل بیت وحی علیهم‌السلام هستند. در جریانات پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله نیز شاهد نمود این آیه بودیم و اکنون نیز جنگ اصلی، به سردمداری صهیونیست‌ه، بر سر تصاحب جایگاه پادشاهیِ عالم است. از این جهت، حجم بالایی از فیلم‌هایی که هالیوود تولید می‌کند، با مضمون آخرالزمانی و تخریب چهره امام عصر عجل الله تعالی فرجه به عنوان بانی ظهور از جانب خداست.

وی افزود: مُلک عظیم همان پادشاهی مطلق خداوند به واسطه‌ی عترت است که تحقق کامل آن در عصر ظهور و دوران رجعت اهل بیت علیهم‌السلام و پادشاهی ایشان رخ می‌دهد. امام صادق علیه‌السلام در این باره و ذیل آیه مدنظر فرمود «نَحْنُ أَهْلُ هَذَا الْمُلْکِ الَّذِی یَعُودُ إِلَیْنَا.» یعنی ما اهل این مُلک هستیم و بناست (در آینده) به‌سوی ما بازگردد.

ابوالقاسمی ادامه داد: در صورت کلی، خداوند از سه مُلک در قرآن سخن گفته است. مُلک سلیمان، ملک عظیم و ملک کبیر. مُلک سلیمان که در گذشته شکل گرفت و وقتی آیات و روایات آن را می‌بینیم، گزاره‌های آن، با ملک عظیم هم‌خوانی دارد از جمله آنکه مقدم بر تشکیل ملک،‌ دست اجنه و شیاطین باید بسته می‌شد و از آنها در جهت تقویت مُلک بهره گرفت؛ یعنی به تصریح قرآن، برای سلیمان نبی بنّایی و غوّاصی می‌کردند. مُلک عظیم هم در مقطعی از آینده و در انتهای دنیا شکل می‌گیرد که ابتدای آن با ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه همراه است و بعد با رجعت سایر اهل بیت ادامه دارد. اما مُلک کبیر در قیامت اتفاق می‌افتد، عرصه‌ای که هیچ‌کس جز با اذن خداوند قدرت تکلم ندارد. آنجا، حاکمیت مطلق خدا به واسطه اهل بیت وحی شکل می‌گیرد و تک تک دشمنان عترت در آتش سقوط می‌کنند. همه ما انسان‌ها خواه ناخواه با این عرصه‌ها مواجه می‌شویم و باید ببینیم از اکنون چه اندوخته‌ای برای آن دوران داریم.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین