عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۴۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
با توجه به اینکه سفر اربعین به صورت کاروانی انجام نمی‌شود، آخرین اعزام زائران در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت تا ۱۰ شهریورماه صورت می‌گیرد. اما کاروان‌های غیرمجاز باز هم فعال شده و سعی در جذب زائران اربعین دارند.

عقیق: سفرهای زیارتی به عتبات هم‌اکنون به صورت هوایی و زمینی برقرار است و هر ساله سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات تا حدود ۲ هفته قبل از اربعین حسینی، اقدام به اعزام زائران به صورت کاروانی می‌کند.

 ۱۰ شهریور، آخرین اعزام کاروان‌های عتبات زیر نظر سازمان حج و زیارت

امسال نیز با توجه به اینکه سفرهای زیارتی اربعین به صورت گروهی و انفرادی توسط خود زائران و ستاد اربعین برنامه‌ریزی می‌شود، سازمان حج و زیارت هیچ‌گونه اعزامی به صورت کاروانی ندارد؛ تا جایی که به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت آخرین گروه زائران عتبات ۱۰ شهریورماه به عراق اعزام می‌شوند و پس از آن هیچ اعزامی از سوی سازمان حج و زیارت صورت نمی‌گیرد.

بر همین اساس، زائران کاروانی زیر نظر سازمان حج و زیارت تا ۱۸ شهریورماه به کشور بازمی‌گردند و پس از آن هم تا حدود یک هفته پس از اربعین حسینی، کاروان‌های رسمی اعزامی به عتبات ندارند. چرا که بر اساس برنامه ستاد مرکزی اربعین، سفرهای اربعین با توجه به تعداد بالای تقاضا به صورت انفرادی و گروهی برنامه‌ریزی می‌شود و اعزام‌های رسمی پس از این ایام مجدد برقرار خواهد شد.

سفر اربعین کاروانی نیست

به گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی همه زائران برای زیارت اربعین باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و در این سامانه می‌توانند نام سرگروه و اعضا را انتخاب و خودشان یک گروه تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه اعزام زائران اربعین زیر نظر کمیته ثبت‌نام و اعزام است، می‌گوید: سازمان حج و زیارت متولی این کمیته است. اما این سازمان اعزامی به صورت گروهی و کاروانی ندارد و فقط ساماندهی اعزام‌ها را بر عهده دارد.

کاروان‌های غیرمجاز در ایام اربعین هم فعال شدند!

این امر در حالی است که برخی از کاروان‌های غیرمجاز در حال جذب زائر و اعزام زائران به صورت کاروانی هستند تا در ایام اربعین هم از زائران حسینی سودجویی کنند؛ تا جایی که یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز عتبات که سفرهای زمینی و هوایی در ایام اربعین در نظر گرفته است، می‌گوید: ما برای زائران اربعین هتل و حتی موکب پیش‌بینی می‌کنیم و زائرانی که با ما همراه می‌شوند از نظر اسکان مشکلی ندارند. چرا که هم هتل و هم موکب برای اسکان مهیا است.

سفر اربعین با کاروان‌های غیرمجاز، ۱۴ میلیون تومان!

سفر اربعین در سال‌های گذشته به عنوان سفری ارزان تلقی می‌شد و زائران با کم‌ترین هزینه به زیارت امام حسین علیه‌السلام مشرف می‌شدند. البته درست است که امسال مسؤولان ستاد اربعین بارها اعلام کرده‌اند که سفر اربعین سفر رایگانی نیست و زائران باید هزینه‌هایی همچون کرایه ماشین را بپردازند. با این وجود، اکنون برخی از افراد در ایام اربعین هم سعی در سودجویی از عاشقان حسینی دارند؛ تا جایی که برخی از کاروان‌های غیرمجاز، سفر هوایی در ایام اربعین را ۱۴ میلیون تومان و سفر زمینی را از چهار میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون تومان اعلام می‌کنند.

موکب‌های اربعینی در ایران و عراق رایگان به زائران خدمات می‌دهند

این امر در حالی است که موکب‌های اربعینی بدون هزینه و حتی چشم‌داشتی از زائران به صورت مردمی و البته رایگان فعالیت می‌کنند و حتی به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین، همه موکب‌های اربعینی ایران به صورت خودجوش و مردمی در ایران و عراق فعالیت می‌کنند و این موکب‌ها از هیچ سازمان و نهاد دولتی هم حمایت نمی‌شوند. علاوه بر این،  میزبان اصلی اربعین هم مردم عراق هستند که با جان و دل به زائران ارباب خدمت می‌کنند و موکب‌های ایرانی در کنار انها حضور پیدا می‌کنند.

ممنوعیت فروش بلیت چارتری پرواز اربعین مانع برنامه‌ریزی کاروان‌های غیرمجاز شد

با وجود تلاش بسیار کاروان‌های غیرمجاز عتبات برای اعزام زائران در ایام اربعین، با تصمیم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت فروش بلیت چارتری اربعین، کاروان‌های غیرمجاز عقب کشیدند و سفر هوایی را تا قبل از ۲۰ شهریورماه برنامه‌ریزی کرده‌اند. چرا که از ۲۰ تا ۳۰ شهریورماه فروش بلیت چارتری پرواز اربعین ممنوع است و زائران با مراجعه به دفاتر زیارتی یا سایت‌های فروش بلیت پرواز می‌توانند با نرخ مصوب ۶ میلیون تومان بلیت پرواز اربعین را خریداری کنند.

این اقدام با وجود مشکلاتی که به همراه دارد، همچون کاهش تعداد پروازها، حداقل توانسته است تا دست دلالان را از سفرهای هوایی عتبات کوتاه کند و کاروان‌های غیرمجاز عتبات در این ایام کاروان هوایی ندارند و همه کاروان‌های آنها به صورت زمینی خواهد بود.

جای خالی کاروان‌های رسمی در برخی مرزها هم‌زمان با اربعین

امسال علاوه بر مرزهای مهران، شلمچه و چذابه، مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین نیز برای تردد زائران اربعین پیش‌بینی شده است که بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین حسینی، زائران از مرزهای تمرچین و باشماق باید به صورت کاروانی و گروهی از این مرزها عبور کنند.

 با توجه به لزوم حفظ سلامت و امنیت زائران اربعین حسینی، شاید بهتر بود که سازمان حج و زیارت برای زائران استان‌های مرزی باشماق و تمرچین اعزام‌هایی به صورت کاروانی پیش‌بینی می‌کرد. چرا که هم‌اکنون با شیوه جدید اعزام‌ها، هر استان به صورت مجزا اقدام به ثبت‌نام و اعزام می‌کند و با این روش احتمال معطلی زائران در مرزها کاهش پیدا می‌کرد.

به گزارش فارس، امسال پس از ۲ سال تعطیلی اربعین برای زائران ایرانی، ستاد مرکزی اربعین پیش‌بینی کرده که بیش از پنج میلیون زائر ایرانی در ایام اربعین به عراق سفر کنند. سفرهای اربعین هم از هفتم شهریورماه به صورت رسمی آغاز خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین