عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
29 سال از واقعه سربرنیتسا؛ بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا بعد از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، اما هنوز داغ این جنایت زنده است و مردم بوسنی هر سال مراسم یادبودی برای آن می‌گیرند.

عقیق: جنگ بوسنی از سال ۱۹۹۲ میلادی تا ۱۹۹۳ با کشتار ده‌ها هزار مسلمان در قلب اروپا جریان داشت که واقعه سربرنیتسا عمق جنایت صرب‌ها و نسل‌کشی صورت‌گرفته در این منطقه را آشکار ساخته است. در این جنایت که بیش از هشت هزار بوسنیایی توسط صرب‌ها به قتل رسیدند، آمریکا و سازمان ملل با تحریم تسلیحاتی مردم بوسنی و نشان دادن چراغ سبز به صرب‌ها، سهیم هستند. 


آمده بودند ناجی مسلمانان باشند، اما شریک نسل‌کشی شدند

هر ساله به احترام شهدای تفحص‌شده از این منطقه راهپیمایی مارشمیرا با حضور صدها تن از فعالان ضد جنگ از جمله ایران در بازه زمانی هشت تا ۱۱ جولای در بوسنی برگزار می‌شود.

تعداد بازدید : 34

مستند «بدون سپر، بدون شمشیر» با تهیه‌کنندگی عبدالله ضیغمی و کارگردانی محمدهادی نعمتی همراه با روایتی متفاوت از جنگ بوسنی و جنایت سربرنیتسا در قلب اروپا همراه است. در این مستند در مدت سه سال از تصویربرداری در سارایوو ضمن دستیابی به آرشیو غنی از جنگ صرب‌ها و بوسنیایی‌ها که توسط مرحوم نادر طالب‌زاده و رضا برجی گردآوری شده است، به نقش غرب و  آمریکا در این جنایت پرداخته است.


آیت‌الله احمد جنتی، نماینده وقت رهبر انقلاب در بوسنی

بعد از دعوت رسمی دولت بوسنی از ایران، افرادی چون آیت‌الله احمد جنتی به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در بوسنی و فرماندهان میدانی نیروی قدس در این کشور، نقش مؤثری را در توانمندسازی نیروهای مردمی مسلمان بوسنی ایفا کردند که این حضور مستشاری ایران در بوسنی، اولین حضور مستشاری نظامیان ایران در زمان رهبر انقلاب است.


نمایی از مستند

مستند «بدون سپر، بدون شمشیر» در ۲ نسخه ۷۵ دقیقه‌ای و ۴۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه‌های داخلی و برون مرزی به چهار زبان انگلیسی، فارسی، اسپانیولی و بوسنیایی آماده شده است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین