۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۹ : ۰۹
عقیق:پانزدهمین همایش هیئتهای محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد.
هیئتها رابط بین دولت و مردم باشند
سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت در این مراسم در موضوع «امیدبخشی از منظر رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب» اظهار داشت: امروز اگر اتفاقی رقم میخورد، ماحصل این است که مسئولان هیأتهای حسینی در این اتفاقات تجربه خود را در اختیار همدیگر قرار میدهند.
در این بخش از برنامه، عبودتیان به گفت و گوی دو طرفه با حاضران، به سوالات پاسخ داد و گفت: در دیدارهایی که بنده با استانداران چند استان داشتهام، متوجه شدهام که نسبت به مردمیسازی امور رو به جلو هستند و در حال حاضر باید نیروهای لازم به ارائه کمک و ساماندهی امور دسته بندی شوند.
وی ادامه داد: بدنه انقلابی جامعه در این مدتی که بنده در این سمت بودم، مدلهایی ارائه دادهاند که دست ما را پر کردهاند. حوزویان هم رهنمودهای ارزشمندی به ما ارائه کرده اند که راهگشاست.
هیئت باید برای کل زندگی جوانان برنامه داشته باشد
رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر نیز در این همایش اظهار داشت: ما نباید تنها به اشک ریختن و سینه زنی اکتفا کنیم و اشک ریختن ما نشانه حماسه ما است؛ زیارت عاشورا بیانیه حیات و ممات و هستی ما است و ما بعد از هیات روحیه و نشاط می گیریم و فرح بعد از هیات را بسیاری از افراد تجربه نکرده اند. ده سال از این حرکت میگذرد و بررسی قوتها و ضعفها و فرصتها و تهدیدها ضروری است.
وی افزود: ده سال گذشته که در این همایش شیعه انگلیسی مطرح شد، این نام برای بسیاری از افراد غریب بود؛ در طول این ده سال، ادبیات جدید در حوزه هیأت ایجاد شد و شکلدهی و سامان هیأت تراز مطلوب اهلبیت(ع) در قاموس انقلاب اسلامی از دستاوردهای این سالهاست.
۳ واحد و نهادی که در هیأتها شکل گرفت
دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: ما عهد بستیم که در ساختار هیأت سه واحد را ثبت کنیم و از زلزله کرمانشاه به بعد تلاش کردیم که خیریه و واحد جهادی هیأت، جزو بخشهای ضروری باشد. صندوق اقتصاد و جریان هیأت باید با حریت و فارغ از اینکه چه دولتی روی کار است، با اقتدا به فدک برای رسیدن به خودکفایی دنبال شود و امروز نمایشگاههای اقتصادی هیأت برپا هست و هیأتها به مسئله اشتغال زایی ورود کردهاند و این قاعده هیأت است. ید علیا دست برتر هیأت بوده و نهاد هیأت دست بالاتر و نه دست زیرست و کمک گیرنده نیست و گدایی ما فقط بر در خانه امام حسین(ع) و اباالفعضل العباس(ع) باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما قرار نیست جریان اصیل هیأت را در بازیهای سیاسی برخی از افراد نالایق از دست بدهیم؛ دشمنان هیأت را به جای صحنه اجتماع، در دخمهها و زیرزمینها می پسندیدند و بحمدالله به همت عزیزان هیأتها وسط میدان آمدند. در بین این خون دلها تغییرات بزرگی رخ داد. در دوره فعلی نفسی به سازمان تبلیغات دمیده شده است. در این سالها در همایشهای مختلف حجتالاسلام والمسلمین قمی حضور پیدا کرده و حرف ها را می شنوند؛ این فتح نیست؟ یک روزی در صداوسیما ما نزدیک جام جم هم نمیتوانستیم بشویم، امروز اما برنامه اختصاصی هیأت روی آنتن میرود.
تولید عمامه با پارچه ایرانی
دبیر جامعه ایمانی مشعر یادآور شد: ورود هیأتهای ما به عرصه های تخصصی مانند مسئله محیط زیست بسیار عالی بود و این در حالی بود که برخیها میخواستند هیأت صرفاً در دخمهها باشد و امروز معادلات آنها به هم ریخته است؛ امروز هیأتهای ملی تخصصی در حوزه کارآفرینی شکل گرفته است؛ به طور مثال ما در صنعت پوشاک، پارچه و نساجی هیأتی داریم که ورود کردهاند و امر مقام معظم رهبری را از روی زمین برداشتهاند. برای نخستین بار برند تیجان نخستین عمامه تولید شده با پارچه ایرانی را داریم.
آبفروش با اشاره به معجزه تشکیلاتی هیأت عنوان کرد: ما ۳۶ دبیر و حدود ۳۲۰ رابط و خادم در سطح کشور داریم و این افراد بدون دریافت حقوق و مزایا و تجهیزات در حال فعالیت هستند و این تفاوت تشکیلات نهضتی با سازمانی است؛ این فرق مدیریت دولتی و جهادی است. خود هیأت ها باید نسبت به قدرت لایزالی که دارند، واقف شوند و دولت با شنیدن برگزاری این همایش، باید دنبال مطالبات هیأتها باشد.
مداح چگونه به یک خواننده تبدیل میشود؟
دبیر جامعه ایمانی مشعر تصریح کرد: هیأتی که با تربیت افراد کار دارد، مداح آن باید در جایگاه یک مربی باشد؛ اگر در این جایگاه قرار گرفت دیگر پوشش و ظاهر و کارهای آن مداح روی حساب و کتاب است. اگر این اصول مربی بودن رعایت نشود، مداح مانند یک خواننده میشود.
آبفروش اضافه کرد: سوپراستار بودن قواعدی دارد و مربی بودن هم قواعد خود را دارد؛ ما باید ساحت هیأت را مشخص کنیم؛ آیا هیأت استیج اجرای برنامه هنری است؟ یا یک مرکز و اجتماع تربیت ساز است؟ هیأت صرفاً مراسمات نیست؛ بلکه ساختار هیأت باید به گونهای باشد که تشکیلاتی بسازیم که ثقلین روح این تشکلات باشند. اینگونه میشود که هیأت بیمه میشود. هیأت ظرفیتهای بزرگی دارد و از باشگاه ورزشی، تعاونیها گرفته تا صندوقهای قرض الحسنه و واحدهای مشاوره و خانواده را میتواند در برگیرد؛ همه این کارها زیر خیمه ثقلین قابل راهاندازی است.
هیأتها چرا سراغ دعوت از مداحان و منبریهای مشهور میروند؟
وی ادامه داد: امروز هیأتهای ما نباید با بحران مخاطب مواجه باشد. امروز رقبای بسیاری در مقابل هیأت قرار دارند؛ اما هیأت خود به تنهایی رسانه است و این ظرفیت را دارد که سایر رسانهها را به خدمت رسانه اصیل هیأت بگیرد، طوری که در این رقابت مخاطب خود را از دست ندهد. اگر امروز مخاطب هیأت، این شیرینی و شیرینی هیأت را نچشد، بحران مخاطب ایجاد میشود و در این صورت است که هیأت برای جبران این کاستیها متوسل به دعوت کردن از مداحان و منبریهای چهره و مشهور میشود. در این صورت آن مداح و منبری شبیه قاب عکسی است که ما جلوی کمبود وکاستی کار گذاشتهایم تا آنها را بپوشاند.
وی تاکید کرد: وقتی به قیمت حضور مداح و سخنران مشهور یک جلسه بزرگ و پرمخاطب شکل بگیرد، دیگر مسئولان آن هیأت از برگزاری جلسات هفتگی که جمعیت کمتری دارد خجالت میکشند؛ سپس توجیه میآورند که مراسم کوچک هفتگی در شأن اهلبیت(ع) نیست و به این نتیجه میرسند که فقط در مناسبتها مراسم بگیرند و جلسات هفتگی تعطیل شود. جلسات هفتگی هیأتها نباید تعطیل شود؛ هر چه هست در این جلسات هفتگی است.
وی ادامه داد: هیأتی که روی اصول صحیح بنا شده باشد، به دلیل نظام فکری که دارد، اجازه نمیدهد هر چهرهای از منبریها و مداحان در آن وارد شود و نگاه و خط فکری مداح و منبری برای هیأت مهم میشود. اگر هیأت جامعیت داشته باشد، پاسخگوی نیازهای متنوع جوانان خواهد بود؛ ما اصلاً به این فکر کردیم که چند نفر از اهالی محله در هیأت شرکت نمیکنند؟ آن خیل کثیری که هیأت نمیآیند کجا هستند و ما برای آنها چه کار کردهایم؟
هیأت ویژه برادران قابل درک نیست!
آبفروش افزود: مخاطب هیأت خانواده است و هیأت ویژه برادران قابل درک نیست. مخاطب هیأت ما صرفاً جوانان، نوجوانان و کودکان نیستند؛ بلکه آن کودکانی که در رحم مادرانشان هستند باید از همین مقطع حیات خود در هیأت باشد. ما برای پاسخگویی به این چرخه ارزشمند باید خانواده را در هیأت داشته باشیم.
دبیر جامعه ایمانی مشعر یادآور شد: برای محرم سال جاری نیز شعار اعلام خواهد شد و این شعار نخ تسبیح و محور حرکت ما است و این نشان دهنده این است که تمامی هیأتهای کشور در کنار هم هستند. در کنار این شعار، هر هیأت نیز با توجه به اقتضای شرایط خود باید شعاری داشته باشد تا با این شعار اتفاقات رسانه ای خود را سامان دهد.
یازدهمین سوگواره عکس و پوستر هیأت برگزار میشود
وی ابراز کرد: یازدهمین سوگواره عکس و پوستر، سومین سه سالانه نشان هیأت، فراخوان گرافیک محیطی هیأت، تصویرسازی، حروف نگاری، آثار صوتی و ویدیویی، نخستین فراخوان تعزیه و سرود در قالب ۱۱ فراخوان رسانهای، ظرفیتی است که در سال جاری برای ارائه کارها در آوردگاه مشخص پیشبینی شده است.
دو سایت اینترنتی برای آثار هنری و اشعار هیأت
دبیر جامعه ایمانی مشعر افزود: در مجموعه هنر هیأت با آدرس اینترنتی honareheyat.com هم میتوان به فراخوانهای گذشته و آثار و تولیدات سالهای قبل دسترسی پیدا کرد. یک گنج کمیاب از آثار و طرحها در سایت هنر هیأت وجود دارد و بیش از 40 هزار قطعه عکس و پوستر تایید شده توسط داوران در این سایت قابل دسترسی است. این سایت متعلق به هیأتهاست و هنرمندان هیأتی در این سایت صفحه مخصوص خود را دارند که آثارشان را منتشر میکنند. وبگاه شعر هیأت با آدرس اینترنتی shereheyat.ir هم برای مداحان و منبریها بسیار کاربردی است و یک کانال هم در ایتا دارد. تمامی اشعار این سایت و کانال تایید شده و برای هر مناسبتی اشعار موجود است و قابلیت جست و جو در آن وجود دارد.
اتاق مادر و کودک در هیئت راه اندازی شود
آبفروش گفت: سرود «سلام فرمانده» یک پیام داشت و آن اینکه ما باید دهه هشتادیها و نودیها را موردتوجه قرار دهیم. در همین راستا مسئولین هیأتها باید این نوجوانان را با خود همراه کنند تا آرام آرام با آموختن کارها آن ها را یا همراه و یا جانشین خود کنند. در هیأت ما باید به روی دهه هشتادیها و نودیها باز باشد و این بچه ها باید در هیأتها جایگاه داشته باشند. در سال جاری اتاق مادر و کودک در هیأت راه اندازی شود تا اگر مادر کودک خود را میخواهد شیر بدهد، به آنجا برود و همزمان صدای روضه به گوش مادر برسد.
دبیر جامعه ایمانی مشعر تصریح کرد: مهدکودک حسینی باید راه اندازی شود و این مهدکودک ها باید با محورها و اقتضائات لازم راه اندازی شود. نباید به بهانه تمام شدن کرونا، روضههای خانگی سست شود؛ روضه خانگی حرکت مویرگی هیأتها در خانههایی است که ممکن است اعضای آن به این راحتی به این سمتها کشیده نشوند.
هیأتهای حسینی در استانها، رسومات و تمایزهای بومی خود را برجسته کنند
محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این مراسم پس از شنیدن سوالات و نظرات حاضرین بیان کرد: شبکه قرآن و معارف سیما پربازدیدترین شبکه تخصصی سیما بوده و در ایام مناسبتی جزو دو الی سه شبکه نخست از نظر بازدید است و مردم نیازمند شنیدن مباحث معارفی هستند.
وی افزود: موضوعاتی که مردم با آنها مواجه هستند، متنوع بوده و مباحث معارفی هم در کنار دیگر موضوعات است. افراد متدین و حزب اللهی، اگر از قافله امور مانند تهیهکنندگی عقب بمانند، دیگر تهیه کنندهها در سازمان کارها را دنبال میکنند.
نگذارید تلویزیون، هیأت را استودیویی نشان دهد
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما یادآور شد: خواهش میکنم از هیأتیها، که نگذارند تلویزیون هیأت را استودیویی نشان دهد. اینکه در جلسهای روضه به هرصورتی خوانده شود و در جلسه نورپردازی و دوربینهای مختلف از زوایای متنوع رفت و آمد کنند، به روضه لطمه وارد میشود.
کشکولی تاکید کرد: راه حل بهبود امور و افزایش کیفیت دینی برنامهها این است که افراد متدین و دغدغهمند دینی، وارد میدان شوند و بعد از یادگیری تخصص، محتوای اصیل و فاخر تولید کنند. ما باید نهضت روایتگری را از بدنه مردم آغاز کنیم تا امید تولید شود؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند که رسانه بعضاً بلایی بر سر انسان میآورد که افراد واقعیتی که در زندگی لمس میکنند را به گونه وارونه میبینند.
هیأتهای استانی مانند مجالس تهران و قم نباید جلسه خود را منعکس کنند
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما خاطرنشان کرد: هیأتها در روایت جلسات خود باید روی تمایزها دست بگذارند؛ به طور مثال هیأتهای استانهای مختلف باید رسوم بومی خود در عزاداری را منعکس کنند و سعی نکنند که حتماً مانند هیأتهای پایتخت یا قم عزاداری های خود را منعکس کنند؛ بنابراین تمایز بسیاری از استانها بوم و اصالت آنهاست.
وی عنوان کرد: اینکه هیأتها بخواهند برنامههای آنها فقط در صداوسیما منعکس شود، ممکن است محقق نشود؛ به همین دلیل باید خود هیأت، آستین بالا بزنند و کار رسانهای تولید کنند. خوشبختانه امروز نسل جدید و دغدغهمند وارد سمتهای مدیریتی سیما شدهاند و این یعنی در این مدت انقلاب بزرگی رخ داده است.
آمادگی رسانهملی برای معرفی مداحهای انقلابی و خوشخوان
کشکولی بیان کرد: هیأتهای استانها اگر مداحهای انقلابی و خوشخوان به ما معرفی کنند که جلسات مناسب هم داشته باشند، ما برای چهره شدن این عزیزان همت میکنیم.