عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
دستیار رئیس جمهور:
سیداحمد عبودتیان دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی گفت: اساساً حرکت اربعین باید به دست مردم باشد. مبادا اشتیاق خدمت نهادهای دولتی، مانع حضور و تلاش مردم شود.

عقیق: روز دوم هشتمین گردهمایی ملی فعالان مردمی اربعین و هشتمین همایش ملی هیأت‌های فعال در این عرصه با محوریت «اربعین، آوردگاه حرکت عمومی مردم» جمعه ۲۰ مردادماه در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد.

مبادا جریان مردمی اربعین، دولتی شود

سیداحمد عبودتیان دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی در این مراسم با اشاره به اینکه نباید در اربعین خود را تنها مشغول خورد و خوراک کنیم بلکه باید بدانیم قرار ما این است که پیام اربعین را منتقل کنیم اظهار داشت: ۱۹ مردادماه با جمع منتخبی از فعالان مردمی اربعین، خدمت آیت‌الله رئیسی رسیدیم و دغدغه‌های جبهه مردمی اربعین و نگرانی خود درباره حکمرانی اربعین را مطرح کردیم.

وی افزود: امسال وعده‌هایی برای سهولت رفت و آمد زائران داده شده است. اساساً این حرکت مستضعفی باید به دست مردم باشد و اعلام کردیم مبادا اشتیاق خدمت نهادهای دولتی، مانع حضور و تلاش مردم شود. حاصل نشست این بود که تمام آنچه در جریان اربعین باقیمانده به عناصر مردمی واگذار شود. شورای راهبری مردمی و جریان فرهنگی اربعین در اختیار عناصر مردمی قرار گیرد.

اولین کاروان جمعی اربعین از حرم امام راهی کربلا شد

عبودتیان با اشاره به اینکه از سال ۹۰ که اربعین اوج گرفت، اولین کاروان جمعی اربعین در سال ۹۱ را از همین حرم امام خمینی(ره) راهی عراق کردیم، گفت: در سال‌های بعد هرکس رفت و در استان محل سکونت خود شبکه موکب‌ها را راه انداخت. آن سال موکب ایرانی در مسیر کم بود. از آن زمان، ۱۱ سال می‌گذرد و هرسال اربعین بیشتر اوج گرفت.

 دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی افزود: اوایل تصور می‌کردیم که اربعین تنها کربلا و مسیر است و بعد فهمیدیم مرز و بعد داخل کشور هم هست و در سال‌های اخیر یاد مرز ریمدان افتادیم و بعد پاکستانی‌ها گفتند ما از شرق پاکستان کار  را شروع می‌کنیم.

پیشنهادی برای نامگذاری روز قبل از اربعین 

وی گفت: روز به روز اربعین وسعت پیدا کرده است اما ما هنوز نتوانستیم پیام اربعین را برسانیم. رحیم‌پور ازغدی می‌گفت کاش در این سال‌ها، هرسال یک پیام سیدالشهدا را نقل می‌کردیم و پیام انقلاب اسلامی را که همان پیام سیدالشهداء است نقل می‌کردیم.

عبودتیان تصریح کرد: موکب‌ها و کاروان‌برها روی این موضوع پیام‌رسانی تمرکز کنند. برخی پیشنهاد دادند که ای کاش روز قبل اربعین را روز یوم الشهیدین حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در جهان اسلام اعلام کنیم.

خدا را شاکریم به واسطه موفقیت‌های انقلاب اسلامی

دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی گفت: پیام بین‌المللی ما در اربعین، پیام فطری است و این روی هوا نیست بلکه وضعیداست که خودمان سیر کردیم. روزی پدران ما در محرم دغدغه برگزاری مراسم عزاداری داشتند و زنان و مردان ما برای پوشیدن لباس سیاه و چادر مشکل داشتند. امروز به جایی رسیدیم که عزاداری‌های متعدد در کشورهای مختلف جهان رخ می‌دهد و راهپیمایی میلیونی در نیجریه شکل می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم به واسطه این قدرت و موفقیت‌ها در دوره آخرالزمان. برخی سؤال دارند که چگونه ۳۱۳ نفر می‌توانند دنیا را متحول کنند؟ کافیست یکی از آنها شبیه امام خمینی(ره) باشد که دیدیم چگونه دنیا را متحول کردند.

قنبریان: مشکل عفاف و حجاب جامعه را با دستگاه امام حسین می‌توان حل کرد

حجت‌الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم اظهارداشت: ما با تکنولوژی شروع به استخراج طلا و مواد معدنی دیگر می‌کنیم اما فناوری‌های دیگر هم برای استخراج از رویدادهای اجتماعی و فرهنگی داریم.

این سخنران مذهبی افزود: رهبر انقلاب درخصوص راهیان نور فرمودند که جوان حاضر در این مکان‌ها می‌تواند فرهنگ شهادت را دریافت کند. پیاده‌روی اربعین یک اجتماع بزرگ مردمی است که در ابتدا چند نفره برگزار شد و امروز میلیونی شده است.

اربعین اختلافات شیعه و سنی را برطرف می‌کند

وی با اشاره به اینکه فرهنگ اربعین و ارزش‌های آن را باید استخراج کنیم و به زندگی و خانواده و شهرها بیاوریم تصریح کرد: این پیاده‌روی چقدر در اجتماع و اقتصاد مردم منطقه اثر دارد؟ این پیاده‌روی اثر اقتصادی‌اش در عراق چقدر است که سخاوت‌مندانه به میدان می‌آیند؟ برنج، گندم، روغن و ... در این ایام فروشش در عراق زیاد می‌شود و موجب رشد اقتصاد آنها است و از سوی دیگر تبرعی میان مردم توزیع می‌شود.

روایت یک مستشرق غربی از اربعین ۱۰۰ سال قبل

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مستشرقی حدود ۱۰۰ سال قبل به عراق رفت و پیاده‌روی اربعین را دید و در گزارش خود نوشت که در این کشور ۶۰ هزار جمعیت زندگی می‌کند اما در اربعین ۶۰۰ هزار نفر برای زیارت راهی نجف و کربلا شدند. او از دین مادی گرایانه خود نوشته بود، ۲۵۹ میلیون دلار برای پخت و پز و خوراک این زائران هزینه می‌شود. برایش تعجب‌آور بوده است که تمام این اقتصاد رایگان و تبرعی است. این روزها این عدد را باید صد برابر کرد تا بتوان به برآورد حدودی رسید.

وی با اشاره به اینکه این روزها ما در دنیای مدرن با پدیده عجیبی به دلیل تشکیل شهرهای بزرگ مواجه هستیم و آن هم اینکه رابطه مردم با مردم کمتر شده است و در عوض رابطه مردم با موسسات بزرگ بیشتر شده است، تصریح کرد: مردم برای آموزش در گذشته با خواهر و برادر خود در ارتباط بودند اما حال با موسسات آموزشی ارتباط دارند. در گذشته خانواده خودش نگهدار سالمندان بود اما الان موسسات این کار را می‌کنند. امروز همه اطلاعات از فضای مجازی گرفته می‌شود و این گونه آن را به یک ابرقدرت تبدیل می‌کنیم.

امام حسین مردم ایران را شجاع و مردم عراق را سخی کرد

قنبریان گفت: اربعین اما این رابطه‌ها را مجدداً حول مردم با مردم شکل‌ می‌دهد. مردم به خانه مردمان دیگر می‌روند یعنی باهم پل ارتباطی می‌زنند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) مردم عراق را سخی کرد، چنان که مردم ایران را شجاع کرد گفت: در زمان حمله روس به ایران، در فتوای میرزای قمی و کاشف الغطا برای دفاع، به زیارت وارث سیدالشهدا اشاره می‌شود که موجب شجاعت مردم ایران می‌شود. ما با حب امام حسین(ع) شجاع شدیم و مقابل بیگانگان ایستادیم. بعد در دوران انقلاب اسلامی هم امام خمینی(ره) با تاسی به عاشورا فرمود خون بر شمشیر پیروز است و ما را شجاع کرد.

روایت‌های خود از اربعین را ثبت و ضبط کنید 

وی گفت: اگر صبر کنیم تا موسسات دنیا این اتفاقات را به مطالب علمی تبدیل کنند، زمان می‌برد. اگر صبر کنیم تا رسانه‌های دنیا این اتفاقات را بازتاب دهند زمان می‌برد اما همین ارتباط مردم به مردم این فرهنگ‌ها و آموزه‌ها را منتقل می‌کند.

قنبریان افزود: تمام فعالان اربعین باید روایت اربعین را به صورت مردمی ثبت و منتشر کنند. در این زمینه فعال باشید و روایت‌های خود را ثبت و ضبط کنید.

با دستگاه امام حسین می‌توان عفاف و حجاب جامعه را توسعه داد

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیاده‌روی اربعین را به مثابه فناوری و تکنولوژی برای استخراج فرهنگ و ارزش‌های دینی بدانید. اربعین می‌تواند ما را در کربلای امام حسین(ع) حاضر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که امام حسین(ع) قومی را سخی و قومی دیگر را شجاع کرد، ما می‌توانیم عفاف جامعه خود را هم از امام حسین بگیریم و این نیاز به فکر خوب دارد تا از این دستگاه استفاده کند. ایران اسلامی به عنوان تنها مرکز تشیع نباید مورد تعرض قرار گیرد، همین نگاه موجب ایجاد مدافعان حرم شد.
امروز هم در ماجرای عفاف و حجاب باید همین نگاه را داشته باشیم.

شاه‌میرزایی: تأمین ۵ میلیون سوخت برای موکب‌های اربعین در کشور عراق

مرتضی شاه‌میرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و فرمانده بسیج وزارت نفت در این مراسم اظهارداشت: در وزارت نفت در قالب قرارگاه اربعین مشغول به کار هستیم. ۵ میلیون لیتر نفت و گاز برای استفاده در آن طرف مرز تأمین شد. حدود هزار دستگاه اتوبوس بناست بهینه‌سازی شود تا برای حمل و نقل زائران استفاده شود. این سوخت در اختیار ستاد اربعین است و در آن طرف مرز به موکب‌داران ارائه می‌شود. در طول مسیر و داخل کشور مشکلی برای تأمین سوخت نداریم.

وی افزود: تمامی بخش‌های صنعت نفت پای کار آمدند و شرکت‌ها و بخش‌های مختلف فعال هستند. تهیه تعداد زیادی یخ‌ساز سیار برای کربلا، مسیر و پشت مرز و سرویس بهداشتی و چندین میلیون بطری آب و ... در دستور کار ماست.

شاه‌میرزایی گفت: اربعین از روز اول مردمی بوده است و ماهم موافق هستیم که اگر بضاعت و امکانی از سوی دستگاه‌های دولتی و وزارت نفت فراهم می‌کند، در اختیار موکب‌های مردمی قرار گیرد. مردم همواره پای کار اربعین بودند و امروز هم در وزارت نفت امکانات تهیه شده از سوی همکاران این وزارتخانه انجام شده است و یا امکانات غیرلازمی است که در انبارهاست.

آبفروش: موکب زدن به نام دستگاه‌های دولتی ممنوع شود

رحیم آبفروش دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین در ابتدای این مراسم اظهارداشت: از رئیس جمهور درخواست داریم اعلام کند که موکب زدن به نام دستگاه‌های دولتی ممنوع شود. مسوولان باید وظایف خود را جای موکب زدن برای اربعین انجام دهند.

وی افزود: بحث سوخت کامیون‌داران و موکب‌داران درخواست داریم مسوولان وزارت نفت برطرف کنند. موکب‌ها برای پخت و پز نیازمند سوخت هستند که درخواست داریم تأمین شود.

کاروان‌برهای اربعین در ۱۰ سال آینده باید بیشتر شود 

آبفروش با اشاره به اینکه مردم به کمک دستگاه‌های دولتی آمدند تا بار از روی دوش آنان بردارند، گفت: ما یاد گرفتیم در مجاهدت و رزمایش مواسات، یار هم باشیم. هدف این همایش این بود تا کنار هم باشیم و همدیگر را پیدا کنیم. 

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین گفت: ما قرار است در این جامعه، ده‌ها و صدها جامعه در خود داشته باشد. در استان‌ها هم باید فعالان دورهم جمع شود. کاروان‌برها در ۱۰ سال آینده باید بیشتر شود تا بتوان افق ۵ میلیون زائر اربعین را محقق کنیم.

نوجوانان در قالب کاروان تربیتی راهی اربعین شوند

وی با اشاره به اینکه اربعین به مثابه تربیت جز با راه افتادن کاروان‌های تربیتی اربعین محقق نمی‌شود گفت: هیأت، مسجد و گروه فرهنگی که می‌خواهد کاروان ببرد باید توسط مسوولان برایش زمینه‌سازی و تسهیل‌گری شود و به طور مثال آنها با اتوبوس دربستی راهی عراق شوند. ما موج نوجوانان در سفر اربعین داریم چه بهتر که آنها در قالب یک کاروان راهی عراق شوند.

آبفروش با بیان اینکه روز قبل ۱۴ نشست تخصصی داشتیم که اولین جلسه هر موضوع تخصصی بود که باید ادامه یابد و پیگیری شود گفت: نیازها و خدمات فعالان مردمی باید در هم ضرب شود. اولویت ما در این موج خدمت‌رسانی، رفع خلاها و خدمت در داخل است.

مرزهایی که تا ۱۰ سال آینده به کار می‌آید 

دبیر جامعه ملی فعالان مردمی اربعین گفت: در اربعین ماهم میزبان هستیم و هم مهمان هستیم. ما باید از زائران پاکستانی در مرزهای شرقی پذیرایی کنیم. خدمت ما از مرز شرقی شروع می‌شود و تا مرز غربی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مرزهای تمرچین و باشماق در ۱۰ سال آینده به دلیل شرایط جوی و گرمای هوا فرصت مناسبی دارد، گفت: در اعلام توسعه زمانی اربعین و شروع از اول ماه صفر باید گفت که هنوز تمام موکب‌ها در نجف و کربلا راه نیفتاده است و در این بازه زمانی، عراقی‌ها تازه از شهرهای دیگر راه افتادند.

اربعین جشنواره غذای حلال است که به شما نرسیده است ​

آبفروش در واکنش به خبر رسانه‌‌های غربی گفت: ما در دنیای کنونی خلاف قوانین و انتظارات حرکت می‌کنیم و آنها ما را درک نمی‌کنند و تلاش می‌کنند این موج را بهم بزنند. از حرف ما برداشت می‌کنند که اربعین جشنواره غذاست بله جشنواره غذای حلال است که به شما نرسیده است.

حضور پیکر شهید گمنام در جمع اربعینی‌ها

همزمان با روز پایانی هشتمین گردهمایی ملی فعالان مردمی اربعین و هشتمین همایش ملی هیأت‌های فعال در این عرصه با محوریت «اربعین، آوردگاه حرکت عمومی مردم»، پیکر شهید گمنام دوران دفاع مقدس مهمان این مراسم شد.

این شهید ۲۱ ساله در جزیره مجنون به شهادت رسیده است که پیکر او تازه تفحص شده است. پیکر این شهید با حضور در حرم امام خمینی(ره) با استقبال و تشییع اربعینی‌ها و هیأتی‌ها همراه شد و در ابتدا پیکر دور مضجع امام خمینی(ره) طواف داده شد و سپس در جایگاه تعبیه شده در همایش قرار گرفت.

امیر عباسی مداح اهل بیت(ع) در این بخش از مراسم به روضه‌خوانی پرداخت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین