عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
با وجود اینکه روند اعزام زائران به حج تمتع آغاز شده است، بیش از ۷۰ نفر از زائران حج تمتع سال جاری پس از صدور ویزا و در آستانه اعزام، از تشرف به سرزمین وحی انصراف داده‌اند.

عقیق: امسال سهمیه ایران برای حج تمتع ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر اعلام و ثبت‌نام از مشمولان حج تمتع توسط سازمان حج و زیارت با محدودیت‌هایی همچون داشتن سن کمتر از ۶۵ سال، تزریق حداقل ۲ دُز واکسن مورد تأیید سعودی‌ها آغاز شد. البته یکی دیگر از محدودیت‌های اعمال شده این بود که افرادی که در حج تمتع سال ۹۹ ثبت‌نام خود را تکمیل کرده بودند، امسال امکان انتخاب کاروان‌های حج تمتع را داشتند.

تعداد بازدید : 20

مسجدالنبی (ص) در شب اول تابستان ۱۴۰۱

اعزام زائران حج تمتع بر اساس صدور ویزا انجام می‌شود

پس از انتقال هزینه حج تمتع به عربستان، روند صدور ویزا از طریق سامانه مسار آغاز شد و به این ترتیب، در مرحله نخست عوامل اجرایی و ستادی حج تمتع به عربستان اعزام شدند و بعد از آن نیز ۲۲ خردادماه نخستین کاروان‌های زائران حج تمتع به عربستان منتقل شدند.

هم‌اکنون روزانه ویزای زائران حج تمتع در حال صدور است و اعزام کاروان‌ها انجام می‌شود، اما نکته جالب در حج تمتع امسال، افزایش تعداد انصرافی‌هاست؛ به طوری که تا زمانی نخستین اعزام زائران انجام شد، هنوز ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشده بود و ثبت‌نام از مشمولان ادامه داشت.

۷۰ نفر از زائران حج پس از صدور ویزا از تشرف به سرزمین وحی انصراف دادند

علاوه بر این، در آن زمان در حالی که هنوز ویزای عربستان برای مشمولان حج تمتع صادر نشده بود، تعداد انصرافی‌های حج تمتع به حدود ۸۰۰ نفر رسید. اکنون که اعزام‌ها در حال انجام است و از طرفی هم ویزای برخی زائران دریافت شده است، بیش از ۷۰ نفر از مشمولان حج تمتع ۱۴۰۱ پس از صدور ویزا و انجام سایر مراحل برای تشرف به سرزمین وحی، از این سفر معنوی انصراف داده‌اند.

بر همین اساس، سازمان حج و زیارت در حال برنامه‌ریزی به منظور تکمیل این ظرفیت از بین مشمولان حج تمتع است و جلسات آموزشی فشرده برای متقاضیان حج تمتع سال جاری برگزار می‌کند تا زائران با آمادگی در کنار حجاج سایر کشورها به انجام مناسک حج تمتع بپردازند.

به گفته یک منبع مطلع، دلیل اصلی انصراف افراد از تشرف به حج تمتع سال جاری، بالا بودن هزینه حج است. بسیاری از افراد هزینه تحمیل شده از سوی سعودی‌ها را پرداخت کرده‌اند، اما در واپسین روزهای اعزام، از تشرف به حج تمتع انصراف داده‌اند. به همین دلیل هم سازمان حج و زیارت برای تکمیل شدن ظرفیت کاروان‌ها مجبور شده تا دوباره ثبت‌نام از مشمولان را در دستور کار قرار دهد.

البته همانطور که رئیس سازمان حج و زیارت گفته بود، امسال شاید آخرین «حج ارزان» باشد و بهتر است  مشمولان از فرصت استفاده کرده و از تشرف به حج امسال انصراف ندهند. با این وجود، برخی از مشمولان حج تمتع از این سفر انصراف و ترجیح داده‌اند تا در فرصت دیگری به حج تمتع مشرف شوند.


ورود زائران خارجی حج تمتع ۱۴۰۱ به عربستان

به گزارش فارس، هزینه حج تمتع امسال در ابتدا به طور متوسط ۳۷ میلیون تومان اعلام شد که البته با توجه به اینکه حج تمتع سال ۹۹ برگزار نشد و زائران هزینه را به طور کامل پرداخت کرده بودند و مبلغ آن با ارز ۹ هزار تومانی در آن زمان در بانک مرکزی تثبیت شده بود، این هزینه با وجود بالا رفتن قیمت‌ها در عربستان به ویژه مالیات به این مبلغ رسید، اما در آستانه اعزام زائران به سرزمین وحی، عربستان به یک باره هزینه حج تمتع را حدود یک هزار و ۲۰۰ دلار افزایش داد که با تدابیر سازمان حج و زیارت زائران، زائران حدود یک سوم این مبلغ را پرداختند و هزینه حج تمتع به طور متوسط به ۴۵ میلیون تومان رسید.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین