عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
هفته آینده سفر زمینی به عتبات برقرار می‌شود، اما با توجه به تصمیم عراق، همه سفرهای زمینی عتبات باید به صورت کاروانی صورت گیرد. بر همین اساس، مشتاقان زیارت عتبات باید منتظر اطلاعیه سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام باشند.

عقیق: وزیر کشور عراق در سفر اخیر به ایران، از موافقت این کشور برای بازگشایی مرزهای زمینی خبر داد و مقرر شد تا طی روزهای آینده مرز زمینی بازگشایی و سفرهای زیارتی به عتبات برقرار شود.

البته با انتشار این خبر، برخی تصور کردند پس از بازگشایی مرزهای زمینی و لغو ویزا برای این سفرها، مشتاقان زیارت امام حسین علیه‌السلام می‌توانند تنها با داشتن گذرنامه معتبر از مرزها تردد کنند. اما همانطور که دولت عراق عنوان کرده است، افراد فقط در قالب کاروان امکان سفر زمینی به عتبات دارند و نمی‌توانند به صورت انفرادی از مرزهای زمینی عازم عتبات شوند.

با وجود اعمال این محدودیت و موافقت طرف عراقی با اعزام روزانه ۲ هزار زائر به عراق از طریق مرزهای زمینی، اما سازمان حج و زیارت که به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات است، هنوز درباره ثبت‌نام یا حتی نحوه اعزام زائران اطلاعیه‌ای صادر نکرده و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات که بیش از ۳۰ ماه در انتظار تشرف به حرم ارباب بودند، همچنان در انتظار هستند.

این امر در حالی است که برخی از کاروان‌های غیرمجاز که در سال‌های اخیر با شیوه‌های مختلف سعی در جذب زائران دارند، در حال برنامه‌ریزی برای سفر زمینی به عتبات هستند؛ به طوری که مدیر یکی از این کاروان‌ها با بیان اینکه پس از بازگشایی مرز زمینی اعزام زائران آغاز می‌شود، هزینه این سفر را برای یک هفته، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

از طرفی هم سازمان حج و زیارت وعده داده بود که با اجرای شیوه جدید اعزام‌ها که از سوی دفاتر زیارتی انجام می‌شود، بسته‌های زیارتی متنوعی پیش‌بینی خواهد شد تا زائران با هر سلیقه و هزینه‌ای امکان زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام را داشته باشند؛ اما با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از سال جاری، فقط بسته زیارتی یک هفته‌ای که از سوی شرکت شمسا در نظر گرفته شده بود، اجرایی می‌شود و فعلا خبری از بسته‌های متنوع زیارتی با قیمت‌های مختلف نیست.

البته برخی از کاروان‌های غیرمجاز در این زمینه هم از سازمان حج و زیارت جلو افتاده‌اند و با اجرای بسته‌های زیارتی ارزان قیمت درصدد جذب زائران هستند؛ تا جایی که برخی از این کاروان‌ها، بسته زیارتی سه روزه هوایی رفت و برگشت زمینی را با ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. حتی برخی دیگر از این کاروان‌ها سفر پنج و ۱۰ روزه هم دارند.

علاوه بر این، هزینه‌های سفر کاروان‌های غیرمجاز این روزها از اعزام‌های رسمی از سوی سازمان حج و زیارت کمتر است؛ به طوری که در لیست برخی از این کاروان‌ها هزینه سفر عتبات برای رفت هوایی و بازگشت زمینی، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. در حالی که سفر عتبات با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت حدود هشت میلیون تومان است که به نظر می‌رسد این تفاوت قیمت به دلیل نظارت‌های دقیق‌تر و کیفیت مناسب اسکان، تغذیه و بهداشت است که از سوی سازمان حج و زیارت اعمال می‌شود.

هم‌اکنون سفر عتبات فقط به صورت هوایی با قیمت حدود ۹ تا ۱۱ میلیون تومان به مدت یک هفته انجام می‌شود. البته پیش از وعده عراق برای بازگشایی مرز زمینی، مسؤولان سازمان حج و زیارت از کاهش هزینه‌های سفر عتبات با بازگشایی مرز زمینی خبر داده بودند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
ایا مرزخسروی باز است
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین