عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
در دومین همایش ملی "الی الحبیب" عنوان شد:
حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه روانشناسی کودک می‌گوید کودکان پس از ۷ سالگی به دنبال ابرقدرت‌ها هستند تا فرمانبرداری کنند، گفت: شعر «سلام فرمانده» به ذهن کودکان ورود پیدا کرده و وارد بازی‌های آن‌ها شده است.

عقیق: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در دومین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور با عنوان الی الحبیب ۲ که در سالن جلسات غدیر مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه هنرمندان دارای روحیات خاصی هستند، اظهار کرد: ذاکران اهل بیت(ع) نیز در این وضعیت مانند دیگر هنرمندان هستند.

مداحی یک اقدام هنرمندانه است

وی با بیان اینکه قاریان قرآن کریم نیز این روحیات را دارا هستند، مطرح کرد: مداحی کردن یک اقدام هنرمندانه است و هنرمندان آسیب‌ها، فرصت‌ها و نقاط قوت خودشان را باید دریابند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هنرمند اگر از فکر و فلسفه فاصله بگیرد، دچار آسیب می‌شود، عنوان کرد: هنرمندان ممکن است جنبه ذوقی وجودشان را فرا بگیرد و آن‌ها را از فکر و فلسفه باز بدارد.

ذاکران اهل بیت(ع) با یکدیگر گفت‌وگوها و مباحثه کنند

وی با بیان اینکه اگر از موضوع فکر و اندیشیدن فاصله بگیریم به سمت هنرهای تهی و به دور از حکمت می‌رویم، خاطرنشان کرد: ذاکران اهل بیت(ع) با یکدیگر گفت‌وگوها و مباحثاتی در خصوص وقایع تاریخی داشته باشند تا بتوانند اتفاقات موثری را رقم بزنند.

پناهیان با اشاره به اینکه شخصیت انسان پشت زبان است، تصریح کرد: کسی که وارد کار هنری می‌شود، اگر در این مسیر شنا نکند، غرق شده و موج‌ها این فرد را با خود می‌برند.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌‎های عرصه هنر برای هنرمندان رها کردن فکر است، یادآور شد: در جامعه ما نقد اثر هنری، مداحی، شعر و اشعار کم است.

پناهیان با اشاره به اینکه موضوع فعالیت مداحان، مصائب اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: اگر مداحان درک درستی از این مصیبت‌ها نداشته باشند قطعاً نمی‌توانند اهل بیت(ع) را به عنوان الگوی جامعه اسلامی معرفی کنند.

وی با بیان اینکه اعتقاد به ولایت و مدیریت ولایی دو موضوع مستقل هستند، عنوان کرد: در صدر اسلام نیز مشکلی که مردم با امیرالمومنین(ع) داشتند بر سر مدیریت ولایی بوده است؛ خوارج نیز مشکلی که با امیرالمومنین(ع) داشتند بر سر این بود که چرا ایشان مانند خلیفه دوم قاتل و آدم‌کش نیستند.

مداح نباید سیاسی باشد، بلکه باید متفکر باشد

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه روضه‌خوان باید متفکر و فیلسوف تاریخ باشد، مطرح کرد: مداح نباید سیاسی باشد، بلکه باید متفکر باشد چراکه اگر تفکر باشد، طبیعتاً سیاست‌ هم می‌آید.

وی با بیان اینکه مداحی نوعی بدیهه‌سرایی است، خاطرنشان کرد: هنر مداحی غرق در مقدسات است و می‌تواند با دل مردم بازی کند، مداحان باید مراقب باشند تا این هنر مانع تفکر و تحلیل آن‌ها نشود.

پناهیان با اشاره به اینکه مداحان می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند، تصریح کرد: یکی از لازمه‌های رقم زدن این اتفاقات داشتن تفکر است.

«سلام فرمانده» به ذهن کودکان ورود پیدا کرده است

وی با بیان اینکه روانشناسی کودک می‌گوید کودکان پس از ۷ سالگی به دنبال ابرقدرت‌ها هستند تا فرمانبرداری کنند، یادآور شد: تفاوتی که در سرود «سلام فرمانده» و سرودهای قبلی این گروه وجود دارد این است که شعر «سلام فرمانده» به ذهن کودکان ورود پیدا کرده و وارد بازی‌های آن‌ها شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر مداح نیز در موضوعات روانشناسی افراد، سر رشته داشته باشد می‌تواند به مغز مخاطبین خود ورود پیدا کند و تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه مداحی هنر تحمیل نیست، بیان کرد: مداح باید با استفاده از جاذبه‌ها و تکنیک‌های هنر خود به مخاطبین رسوخ کند.

مداح دنبال بازیافت ترانه‌های قبل انقلاب نباشد

حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی، سخنران مذهبی نیز در این مراسم، با اشاره به نفوذ رسانه در دنیای امروز، اظهار کرد: امروز در فضایی زندگی می‌کنیم که رسانه در امر سیاست و امور فرهنگی برای عالم و انسان‌ها تدبیر می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز قوی‌ترین عنصر برای زدن جریان ولایت، رسانه است، مطرح کرد: رسالت منبر و مداحان در گذشته نیازمند بازنگری است چرا که بسیاری از افرادی که به تازگی در این مسیر قدم گذاشته‌اند با این رسالت آشنا نیستند. اگر خود ما با رسالت خودمان آشنا نباشیم، دیگران این رسالت را برای ما تبیین می‌کنند و باید با نظر آن‌ها حرکت کنیم.

منبری و مداح در کنار هم می‌توانند رسالتشان را انجام دهند

وی با اشاره به اینکه منبری و مداح از یک خانواده هستند، عنوان کرد: این دو عضو هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نیستند چراکه تنها با همکاری یکدیگر می‌توانند رسالت خود را به انجام برسانند.

میرزا محمدی با بیان اینکه باید از رسانه به بهترین شکل استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: پیش از استفاده از این ابزار باید آشنایی کامل را نسبت به آن و ابزار آن داشته باشیم.

روش مقابله دشمن با هیأت‌های مذهبی

وی با اشاره به اینکه منبر و جلسه امام حسین(ع) قوی‌ترین رسانه است، تصریح کرد: هرچه به زمان ظهور نزدیک شویم با فتنه‌های بسیار خطرناک‌تری روبرو خواهیم شد.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: امروز اگر بخواهند هیأت را بزنند، هیأت می‌سازند، عالم را بخواهند بزنند، عالم می‌سازند، مداح را بخواهند بزنند، مداح می‌سازند و باید بسیار مراقب این‌گونه فتنه‌ها باشیم.

مسیر مداحی، مسیر استودیوخوانی نیست

وی با بیان اینکه ما دچار اسارت رسانه شده‌ایم، یادآور شد: جریان مداحی با جریان استودیوخوانی تفاوت بسیاری دارد ولی متاسفانه ما مسیر را اشتباه می‌رویم.

میرزامحمدی با تاکید بر اینکه وظیفه داریم از هنر استفاده کنیم، بیان کرد: ولایت بالاترین پتانسیل و ظرفیت را دارد؛ مداح نباید به دنبال بازیافت ترانه‌های قبل انقلاب و یا کشورهای غربی باشد.

وی با اشاره به اینکه خط قرمز ما اهل بیت(ع) هستند، ابراز کرد: ما با هیچ شخص و یا شاعری مشکل نداریم، مشکل ما این است که ظهر شهادت با شب شهادت تفاوتی ندارد و نباید در روز شهادت شاهد اجرای برنامه‌های شاد باشیم.

در دفاع از انقلاب خجالت‌زده نباشیم

سردار سید جواد غفاری یکی از سرداران جبهه مقاومت در سوریه با اشاره به اینکه تبلیغ جهاد و شهادت یکی از بهترین‌ تبلیغات سردار سلیمانی بود، اظهار کرد: بحث جهاد و مجاهدت در راه خدا یکی از موضوعاتی است که امروز به آن نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه نبود مجاهدین و یا کم بودن این افراد موجب تحویل حکومت علوی به حکومت بنی‌امیه شد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: یکی از مراحل جهاد، جهاد کبیر است. ایستادگی و سینه سپر کردن در برابر ظالمین از نمونه‌های این جهاد کبیر است و اگر در این مسیر از حق به آن‌گونه که هست، دفاع کنیم، جهاد کبیر انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امروز مهمترین جلوه اهل بیت(ع) ولایت فقیه است، مطرح کرد: امروز ما به عنوان افراد صاحب تریبون باید به وظیفه خود در راستای دفاع از حق عمل کنیم.

سردار غفاری با بیان اینکه نظام انقلاب اسلامی، تنها نظام حامی اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز از انقلاب اسلامی و امام خود با خجالت دفاع می‌کنیم که به هیچ وجه نباید این‌گونه باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تقابل برخورد با ظالم، برخورد مومن آل فرعون با فرعون است، تصریح کرد: اگر مومن آل فرعون در کاخ فرعون از حضرت موسی(ع) دفاع نمی‌کرد، حضرت موسی(ع) به قتلگاه می‌رفت. مومن آل فرعون از امام خود در مقابل ظالم به قدرت دفاع کرد، خداوند نیز در سه صفحه از قرآن کریم از این دفاع تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه باید در دفاع از انقلاب و امام خود از این فلسفه استفاده کنیم، یادآور شد: در مسیر جهاد و دفاع از حق، تنها ماندن و عدم همراهی دیگران، نباید مانع حرکت شود.

سردار غفاری با اشاره به خاطراتی از سردار سلیمانی در جبهه مقاومت، بیان کرد: شهید سلیمانی با فداکاری‌ها و ایستادگی‌های خود طوری عمل کرد که امام ما فرمود: قاسم سلیمانی یک مکتب است.

مداحان و منبری‌ها باید از قاسم سلیمانی درس بگیرند

وی با بیان اینکه شیعه و اهل بیت(ع) خط قرمز سردار سلیمانی بود، ابراز کرد: باوجود این خط قرمز اما هرگز حاج قاسم از دفاع از غیر مسلمانان غفلت نمی‌کرد.

این سردار جبهه مقاومت با اشاره به اینکه رعایت موازین شرعی حتی در جنگ برای سردار سلیمانی یک اصل بود، اظهار داشت: باید از این شهید عزیز درس بگیریم و در مسیر دفاع از انقلاب و امام گام برداریم.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار داریم، عنوان کرد: اگر متحد و رزمنده باشیم خداوند در این شرایط سخت مارا پیروز خواهد کرد. مداحان و اصحاب منبر باید از درس‌های سردار سلیمانی در مسیر دفاع از حق استفاده کرده و آن‌ها را به گوش مردم برسانند. 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین