عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۴
احکام شرعی روزه‌داری؛
آیا تزریق واکسن و آمپول و سرم، روزه را در ماه مبارک رمضان باطل می کند؟ مراجع تقلید در رساله توضیح المسائل خود به صورت جامع این پرسش را پاسخ داده اند.

عقیق: یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. می‌توانید در اینجا پاسخ به سوالات فقهی که پیش‌تر منتشر شده است را ببینید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مبطلات روزه و تزریق آمپول، واکسن و سرم است.

آیت الله خامنه‌ای

سوال: نظر شریف جنابعالی درباره تزریق آمپول و سایر تزریقات نسبت به روزه‌داران در ماه مبارک رمضان، چیست؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه‬ ‏دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سرم‌ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می‌شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی‌حسّ کردن به کار می‌رود، مانعی ندارد.

سوال: آیا تزریق سرم و آمپول‌های تقویتی در حال روزه جایز است؟

پاسخ: بنا بر احتیاط واجب، باید از تزریق سرم و آمپول تقویتی در حال روزه خودداری شود.

سوال: آیا تزریق واکسن که در عضله یا زیر پوست تزریق می‌شود؛ روزه را باطل می‌کند؟

پاسخ: باطل نمی‌کند.

آیت الله سیستانی

پرسش: آیا زدن واکسن روزه را باطل می‌کند؟

پاسخ: تزریق واکسن روزه را باطل نمی‌کند.

پرسش: آیا تزریق خون به بدن موجب ابطال روزه می‌شود؟

پاسخ: روزه باطل نمی‌شود.

پرسش: سرم و یا آمپول خوراکی که از رگ تزریق می‌شود روزه را باطل می‌کند؟ اعم از اینکه مریض ناچار باشد و یا نباشد؟

پاسخ: در هر دو صورت روزه را باطل نمی‌کند.

آیت الله وحید خراسانی

مسأله ۱۵۸۴- تزریق آمپولی که به جای دوا به کار می‌رود یا عضو را بی حس می‌کند، اشکال ندارد، و احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای آب و غذا به کار می‌رود خودداری کند.

آیت الله مکارم شیرازی

مسأله ۱۳۳۹ - تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست. همچنین، تزریق خون بنا بر احتیاط واجب، روزه را باطل می‌کند؛ امّا باید تا آخر روز از کارهایی که روزه را باطل می‌کند خود داری نماید و بنا بر احتیاط واجب قضای آن روز را نیز بجا آورد.

پرسش: حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه‌داری چیست؟

پاسخ: تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی یا بی حسّی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست.

آیت الله شبیری زنجانی

مساله ۱۵۸۵ - روزه‌دار باید از استعمال سرم و آمپولی که به جای غذا به کار می‌رود خودداری کند، ولی تزریق آمپول دوایی و آمپولی که عضو را بی‌حس می‌کند، اشکال ندارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین