عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
پیشکسوت تعزیه خوانان حسینی و ملک‌الشعرای تعزیه ایران غلامعلی نادعلی زاده (نادی دامغانی) آسمانی شد.

ملک الشعرای تعزیه ایران درگذشتعقیق:پیشکسوت تعزیه خوانان حسینی و ملک‌الشعرای تعزیه ایران غلامعلی نادعلی زاده (نادی دامغانی) آسمانی شد.

استاد غلامعلی نادعلیزاده در سال هزار و سیصد و بیست در خانواده ای متوسط و متدین در روستای بق دامغان دیده به جهان گشود. از پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحوم ملا رمضان که از تعزیه خوانان به نام دامغان بود وارد عرصه تعزیه شد. استاد و معلم دیگرش مرحوم حاج عباسعلی نظم آرا تعزیه خوان معروف دامغانی بود.

نادعلیزاده تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی خود را در تهران به پایان رسانید. از اوان کودکی و نوجوانی طبع شعر داشت. در رشته های متعدد هنری خصوصاً شعر، سرود و آهنگسازی، نمایشنامه نویسی، ساخت ماسک های نمایشی، بازیگری، کارگردانی، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و تعزیه خوانی فعالیت داشته و در سطح شهر، استان و کشور مقام هایی کسب کرده است.
مرحوم نادعلیزاده تعداد صدو پنجاه مجلس تعزیه جدید ساخته که این رقم در عالم تعزیه کم نظیر و شاید بی سابقه باشد و سی و دو مجلس آن شامل دو جلد با مقدمه ای از استاد علی معلم دامغانی منتشر شده و هشت جلد دیگر آماده چاپ می باشد.

در سوگواره تعزیه سال هشتاد و نع نقش هم آهنگ کننده و نظارت بر متون تعزیه را عهده دار بوده و افتخار داشت مدت شصت و پنج سال در اجرای تعزیه فعال و به عنوان تعزیه گردان، معین البکاء و تعزیه خوان خدمتگزاری کند.

مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری استاد غلامعلی نادعلی زاده، امروز سه شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ از فردوس رضای دامغان به سمت گلزار ش.هدا (پیرنعما) روستای بق برگزار می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین