عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
آیت‌الله جوادی آملی:
استاد برجسته تفسیر با بیان اینکه هیچ حقی بالاتر از حق پدر و مادر نیست زیرا هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آفرینش نیست، گفتند: چنین کاری که آفرینش و خلقت است و با کار خدا آغاز می‌شود باید در تداوم راه، پایان‌بخشی راه و بهره‌برداری از پایانه کار فیض الهی را در نظر داشت.

عقیق:حضرت آیت‌الله جوادی آملی در کنفرانس بین‌المللی «یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده» که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، اظهار کردند: بهترین فتوا در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانواده ذات اقدس الهی است، گاهی در مسائل خانوادگی مانند ارث از خداوند فتوا می‌خواهند اما پیش از بروز مشکلات، سرافرازی و بنیاد خانواده را خداوند متعال خود عهده‌دار می‌شود بدون اینکه کسی از وی استفتا بگیرد.

ایشان افزودند: اصول خانواده از نیاز حقیقی و غریزی سامان ‎‌می‌پذیرد و در آغاز خلقت آدم را کنار حوا و حوا را کنار آدم آفرید و فرمود: این دو یک حقیقت هستند که گاهی به صورت مرد و زمانی به صورت زن درمی‌آیند و بدون یکدیگر ناقص هستند؛ لذا نیاز حتمی و قطعی هر مرد، زن است و هر زن، مرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اصل اول خلقت، تبیین زن و مرد در کنار یکدیگر است، افزود: اصل دوم آن است که زن و مرد همانطور که در تبیین و نشر احکام خلیفه الهی هستند، در ایجاد و بقا و در پرورش و آفرینش انسان نیز خلیفةالله هستند.

ایشان گفتند: عده‌ای فکر می‌کنند براساس مبنای حکمت متعالی که روح جسمانیت‌الحدوث و روحانیه‌البقا است، چون در طلیعه جسم قرار دارد زمانی که بالا می‌‎رود همان خصوصیات محفوط می‌ماند لذا روح مرد غیر از روح زن است و بالعکس؛ اما بر اساس حکمت متعالی و گفته‌های ملاصدرا در اینجا سه مسئله مطرح می‌شود یکی ماده، یکی صورت و دیگری سحر برای ماده و صورت.

حضرت آیت الله جوادی‌آملی تصریح کرد: بدن زن و مرد فرق می‌کند اما صورت نباتی که اول به این بدن می‌آید و سپس به صورت حیوانی، سپس انسانی و در نهایت فرشته تبدیل می‌شود، این صورت روی این بدن و این بدن سکوی پرواز حرکت جوهری است نه اینکه بدن حرکت کند.

معظم له افزودند: در نظریه روح جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقا منظور جسم با این خصوصیات ذاتی که ساخته شده نیست؛ بلکه این جسم سکوی پرواز است و آن صورت جسمانیت‌الحدوث است بنابراین بدن همچنان ماده است و مجرد نمی‌شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه خلقت بدون همسر سامان نمی‌پذیرد و ناقص است، اظهار کردند: خداوند منزه از آن است که ناقص خلق کند و هنگامی که فرمود:«فتبارک‌الله احسن‌الخالقین» تنها برای آفرینش مرد یا زن به تنهایی نیست و برای خلقت زن و مرد و هماهنگ کردن این دو صنف از یک نوع است.

ایشان افزودند: انسان در آفرینش و پرورش مجرای فیض خالقیت است زیرا ذات اقدس الهی حق‌شناسی از پدر و مادر را در کنار پرستش خود یاد می‌کند و می‌فرماید: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ، شکر من و شکر پدر و مادرت بجای آور، که بازگشت (خلق) به سوی من خواهد بود». (سوره لقمان/ آیه ۱۴) زیرا خداوند متعال آفرینش و خلقت فرزند را از راه پدر و مادر انجام می‌دهد لذا هم باید سپاسگزار خداوند و هم سپاسگزار خلیفه‌الله باشیم.

ایشان با بیان اینکه هیچ حقی بالاتر از حق پدر و مادر نیست زیرا هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آفرینش نیست، تصریح کرد: چنین کاری که آفرینش و خلقت است و با کار خدا آغاز می‌شود باید در تداوم راه، پایان‌بخشی راه و بهره‌برداری از پایانه کار فیض الهی را در نظر داشت.

حضرت آیت الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه خداوند فیض الهی را در نهاد خانواده مستقر کرده‌ است، بیان کردند: تنها عامل تشکیل خانواده، ابقای خانواده، بهره‌بری از خانواده و نتیجه این بهره‌ها در قیامت گرفتن مودت الهی است، لذا هیچ عاملی نمی‌تواند نهاد خانواده را سامان ببخشد مگر حفظ محبت و مودت الهی.

معظم له با اشاره به اینکه مودت بالاتر از محبت است، تصریح کردند: مهم‌ترین عامل تشکیل خانواده محبتی است که عاقلانه باشد، مودتی است که عطوفانه باشد و عنصر سوم بقا و برنامه و نظم خانواده است که در آن تقسیم کار باشد که پس از تقسیم عواطف انجام می‌شود.

حضرت آیت الله جوادی‌آملی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود که اعضای یک خانواده، یک قبیله و یک جامعه به منزله یک سنگ مستحکم هستند که کار را بر عهده می‌گیرند اما اگر بخواهند با هم باشند عاطفه لازم است در واقع عاطفه و سکینت مادر اعضای خانواده را کنار یکدیگر جمع می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پرورش اصلی مربوط به روح است و اعضای بدن تابع روح هستند، بیان کرد: روح که مجرد است زن و مرد ندارد و بدن‌ها دو صنفه هستند نه اینکه زن و مرد دو نوع و دو حقیقت باشند لذا زن و مرد یک حقیقت واحد هستند و این حقیقت مجرد است و تمام احکام و حکم برای آن‌ها مشترک است اما در خصوصیات با یکدیگر فرق می‌کنند لذا وظایف در عین حال که حقایق مشترک است، در نحوه اجرا تفاوت دارد.

حضرت آیت الله جوادی‌آملی اظهار کردند: درست است که مسئول تأمین نیازهای مسکن و امثال آن مرد است اما مسئول تامین سکینت زن است زیرا این هنر و قدرت در زن است که آرامش و سکینت خانه را تامین کند، صبر و گذشت مادرانه که ملکه فضیلت است در مرد نیست و و این قدرت روحی است که یک مرد می‌تواند مشکلات را برطرف کند، نه قدرت بازو؛ قدرت روحی مرد برای رفع مشکلات از سکینت و آرامش زن می‌آید.

ایشان با اشاره به اینکه لنگر خانواده به دست زن است، گفتند: با وجود سکینت و آرامش مستولی شده در خانه، آبروی هیچ‌یک از اعضای خانواده از بین نمی‌رود و خانه جای حرف دیگران قرار نمی‌گیرد لذا آنچه که پیوند زن و مرد را تأمین می‌کند سکینت و سکان‌داری زن است.

معظم له با اشاره به اینکه همسرداری و توقع را تعدیل کردن، کار بسیار سنگینی است که اگر انجام شود، فرزند چنین خانواده‌ای می‌تواند کشور و مملکت را حفظ کند، افزود: در جریان روابط خانوادگی نرمش حرف اول را می‌زند زیرا این دو نفر هرکدام بخواهند حرف خود را تحمیل کنند، اساس خانواده آسیب می‌بیند.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین